Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cryptkeeper alternatief  (gelezen 363 keer)

Cryptkeeper alternatief
« Gepost op: 2014/12/13, 19:40:38 »
Hallo, op dit moment gebruik ik Cryptkeeper op ubuntu 14.04 64bit en die werkt 100% goed! Wel posten de meerderheid bij de reacties dat het programma niet meer werkt of dat de tray icon niet meer goed doet. Ik heb helemaal geen problemen, ik hoef zelfs niets te tweaken om het werkend te krijgen. Toch maak ik mij er wat zorgen over. Ik keek op de ontwikkeling pagina en zag dat het programma sinds 2010 niet meer is geüpdate. Vroeg of laat zal het programma voor niemand meer goed werken vrees ik.

Dus ik zoek nu een alternatief! Iemand die een betere weet?

Via terminal zou het ook werken, maar er zijn nadelen: bijvoorbeeld encrypten gaat niet meer tot dat je pc herstart.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/13, 20:07:33 door ubuntunoob »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cryptkeeper alternatief
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/13, 19:56:52 »
Je verwijst naar een antwoord over ecryptfs? Dat nadeel herken ik niet, wat gaat er precies mis?
Alternatief is wellicht om een versleutelde 'Private' map te maken?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Cryptkeeper alternatief
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/13, 19:57:19 »
Een mogelijk alternatief voor cryptkeeper is Gnome Encfs Manager: http://www.libertyzero.com/GEncfsM/
Die werkt ook via encFS en zou dus compatibel moeten zijn.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de standaard privémap in Ubuntu: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap

Re: Cryptkeeper alternatief
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/13, 20:18:52 »
Je verwijst naar een antwoord over ecryptfs? Dat nadeel herken ik niet, wat gaat er precies mis?
Alternatief is wellicht om een versleutelde 'Private' map te maken?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap
Ja, ik heb het ergens gelezen, maar heb het verkeerd begrepen blijkbaar. Het nadeel is namelijk nóg slechter dan ik dacht. Ik heb namelijk het zelf uitgetest, maar er komt geen slotje op de map terecht. Via jouw link kwam ik te weten dat het aan de account naam is gekoppeld en daardoor niet is versleuteld. Dus voor mij is dit nutteloos, want ik ben enige gebruiker. Ik blijf namelijk constant ingelogd op mijn account.

Zoals Johan van Dijk zei, dat programma ziet er goed uit! Daar zit een idle functie op. Jammer wel ook klein nadeeltje: het is een nieuwe ppa die ik alweer moet gaan toevoegen en daar ben ik niet echt voor.

-edit-
Hmmm Wowo zegt: "Daarom heb ik een  bestand gemaakt: "Lock-Your-Private-Data" met als opdracht: /usr/bin/ecryptfs-umount-private"
Wat is die volledige commando?

-Edit 2-
Blijkbaar was /usr/bin/ecryptfs-umount-private in terminal al voldoende! :o

-Edit 3-
Ik ga mij houden aan die private map! Topic is opgelost :)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/13, 20:27:51 door ubuntunoob »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cryptkeeper alternatief
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/13, 20:44:53 »
Ja, ik heb het ergens gelezen, maar heb het verkeerd begrepen blijkbaar. Het nadeel is namelijk nóg slechter dan ik dacht. Ik heb namelijk het zelf uitgetest, maar er komt geen slotje op de map terecht. Via jouw link kwam ik te weten dat het aan de account naam is gekoppeld en daardoor niet is versleuteld. Dus voor mij is dit nutteloos, want ik ben enige gebruiker. Ik blijf namelijk constant ingelogd op mijn account.

Zoals Johan van Dijk zei, dat programma ziet er goed uit! Daar zit een idle functie op. Jammer wel ook klein nadeeltje: het is een nieuwe ppa die ik alweer moet gaan toevoegen en daar ben ik niet echt voor.

-edit-
Hmmm Wowo zegt: "Daarom heb ik een  bestand gemaakt: "Lock-Your-Private-Data" met als opdracht: /usr/bin/ecryptfs-umount-private"
Wat is die volledige commando?

-Edit 2-
Blijkbaar was /usr/bin/ecryptfs-umount-private in terminal al voldoende! :o

-Edit 3-
Ik ga mij houden aan die private map! Topic is opgelost :)
De virtuele 'Private' map is inderdaad leesbaar als je zelf aanmeld met je eigen wachtwoord maar voor de duidelijkheid je bestanden worden wel versleuteld opgeslagen.

Dat kan je zelf controleren door op te starten vanaf een live-dvd of –usb. Zonder wachtwoordzin zijn de bestanden in de 'Private' (of de verborgen .Private) map niet te lezen.

Uiteraard kan je de virtuele ‘Private’ map ook zelf ontkoppelen (ecryptfs umount). Mooi dat het is opgelost. :)
Klik links bovenin op Documentatie