Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op een conroe met sata-2  (gelezen 2560 keer)

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Gepost op: 2006/11/09, 17:23:49 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben een ICT student uit Spijkenisse, Ik heb een hele spindel vol linux versies, maar heb om eerlijk te zijn nog niet zo veel kennis ervan. Ik heb van de week een nieuwe PC uit losse componenten gebouwd. Nu probeerde ik gisteren Ubuntu te instaleren met de 6.10 64 bit DVD, maar ik kom niet eens tot het instalatie menu. Ik kreeg allemaal symbolen te zien maar kon nog net afsluiten. Nu is de vraag waar het mis is gegaan. Bij de 64 bit versie (zal ik de x86 versie proberen ?) of aan de nieuwe hardware (S-ATA 2 schijf of intel 945 chipset of de Ati 800GTO PCI-e) of iets anders natuurlijk.

Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen, Ik denk zelf dat de SATA 2 controller geinstaleerd moet worden net als bij de windows instalatie. Maar ik kan er erg weinig over vinden op het internet.

nieuwe PC:

Asrock conroe xfire (intel 945)
Intel Core 2 Duo E6600
1 GB team 667MHz DDR2
80 GB Samsung 8mb S-ATA 2
Ati Radeon 800GTO 256 bit 256 MB
huntskey 400 Watt voeding

Groetjes Dennis

ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/09, 17:38:53 »
Ikzelf heb een Core 2 Duo E6600
MSI Neo-F P965 chipset (met de beruchte JMicron kut-chip)
SATA2 hd

en Edgy (Ubuntu 6.10) werkt perfect :) Ik draai de 32 bit versie omdat ik het nut van 64bit voor desktop pc's totaal niet inzie (tekortkoming van mezelf?)

Dus ik zou je aanraden om de 32 bit versie eens te proberen.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/09, 17:39:58 »
OK bedankt voor deze info,

ik ga m ook ff binnen halen :-)

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/09, 19:43:03 »
helaas werkt de x86 versie ook niet, hij loopt vast bij dat "loading " balkje zodra je de eerste keer op start/instaleer ubuntu hebt geklikt.

Alle suggesties zijn welkom.

PS: knoppix-std start wel op (die heb ik nog niet proberen te instaleren)

Groetjes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/09, 19:46:05 »
Probeer versie 6.06 eens (Dapper Drake). De dieselversie, stabiel, betrouwbaar en beproefd. Edgy (6.10) is deels experimenteel en nogal wankel.

Groet, Pjotr.

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/09, 19:49:36 »
thx

PS: langleven de 20Mbit lijnen :-p

ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/09, 20:07:29 »
Als er een JMicron chip op je moederbord zit mag je die 6.06 download al stopzetten :)
En bijna ieder moederbord met een intel P965 chipset heeft die JMicron chip omdat die chipset geen eigen IDE controller meer heeft.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/09, 20:38:05 »
ik heb Northbridge: Intel

Offline ptb

  • Lid
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/09, 22:15:35 »
een oorzaak voor de mislukte installatie kan ook zijn een cd/dvd met fouten, meestal door branden met hoge snelheid.Brand op lage snelheid.

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/10, 08:43:52 »
het blijkt een probleem met de Ati x800gto PCI-e, als ik instaleer in text mode gaat  t waarschijnlijk lukken ook met de 64 bit versie.

bedankt voor de hulp ;-)

(binnenkort meer, ben ik bang van)

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/10, 18:14:36 »
hallo, Ik heb de 64 bit versie toch nog geinstaleerd via textmode install
Ik heb nog wel een vraagje:
ik krijg een X server error

Fatal server error:
no screens found
XI0: fatal I0 error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests ( 0 known processed) with 0 events remaining.

ik heb al lopen zoeken en kwam deze topic tegen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2972 , maar na alles geprobeerd te hebben wat er stond kan ik nogsteeds X niet starten.

iemand suggesties wat ik fout gedaan heb ?

EDIT: ik heb in het xorg.conf bestand de horizontale en verticale sync aangepast, die werdt schijnbaar niet opgeslagen ofzo want hij stond nog op de standaard waardes. ik krijg een samenvatting over de error waarin staat:

(AGP)
(II) Primary device is: PCI 05:00:0
(II) ATI: Candidate "Device" selection "ATI Technologies, Inc. Radeon X800 (R430 UO)".
(WW) ATI: PCI Mach64 in slot 5:0:0 could not be detected!
(WW) ATI: PCI Mach64 in slot 5:0:1 could not be detected!
(EE) No devices detected

Fatal server error:
no screens found

Ik ga nog ff proberen ;-)

EDIT2: wat is het verschil tussen monitor en screen eigenlijk ?

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/11, 14:31:07 »
hallo,

ik heb nog even geprobeerd om een S3 trio videokaart PCI 1MB er in te zetten. hier krijg ik zo'n trillend niet te lezen beeld.

iemand suggesties ?

EDIT: en is er een een nog stabielere oudere versie van ubuntu die ik kan proberen ?

in iedergeval bedankt.

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/11, 16:20:37 »
bedankt voor alle hulp,

ik ga denk ik een andere distributie proberen. Hier komen we toch niet uit toch ?

groetjes Dennis

harric

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/18, 15:54:01 »
Installeren vanaf een externe USB-CDspeler. ACPI tijdelijk uitzetten in de BIOS. Dan omzeil je de JMicron-chip.

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/15, 13:36:19 »
hmm ik weet niet meer hoe maar ik weet wel dat ik dit probleem niet meer heb.

misschien zat er toen iets nog niet goed aangesloten. Omdat de componenten allemaal nieuw waren, denk ik. jammer dat ik het jullie niet mee kan delen :(

Offline Martin

  • Lid
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/15, 16:13:03 »
Citaat van: Da_BomB C4
hallo,

ik heb nog even geprobeerd om een S3 trio videokaart PCI 1MB er in te zetten. hier krijg ik zo'n trillend niet te lezen beeld.

iemand suggesties ?

EDIT: en is er een een nog stabielere oudere versie van ubuntu die ik kan proberen ?

in iedergeval bedankt.
Waarschijnelijk is die videokaart kaput, had ik ook met een verroeste S3. Ati is denk ik het probleem, die maakt niet zo mooie drivers voor videokaarten op linux. Probeer eens de alternate versie te installeren, die heeft niet zo'n mooie grafische interface, maar doet het meestal wel op ati kaarten.

ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/feisty/ubuntu-7.04-alternate-amd64.iso

Heb je versie 7.04 gelinkt, i.v.m nieuwe hardware.

Heb je hier iets aan?

Groeten, Martin

Da_BomB C4

  • Gast
ubuntu op een conroe met sata-2
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/16, 14:12:34 »
Nee, daarom had ik ook gepost, dat ik het probleem wel heb opgelost maar ik heb geen idee meer hoe, dus das wel jammer als een ander dit probleem nog eens zou hebben. Alle versie werken nu gewoon hier. Ik ben nu ook bezig met 7.04, maar heb al een topicje geopend over mn problemen met (waarschijnlijk) GRUB.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13642

thx