Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet  (gelezen 3647 keer)

Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Gepost op: 2020/02/17, 17:41:49 »
Ik heb op Ebay voor een paar centen een DVD gekocht met daarop Ubuntu 18.04

Inmiddels geprobeerd om deze te starten: F12 om in de BIOS te komen en daarna de DVD geselecteerd als boot-device.

Volgens deze handleiding: https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install#2-boot-from-dvd...  hoor ik nu in een scherm te komen met boot-options.  Maar helaas krijg ik dit scherm krijg ik niet te zien.

Vraag: is dit de juiste methode (zie linkje) of moet ik in de BIOS de bootvolgorde veranderen/aanpassen? 

(PS. Ik krijg wel een Ubuntu achtig scherm te zien, alleen gebeurt er niks. Na een ´knal´ op enter hoor ik de DVD hard draaien en doen maar gebeurt er verder niks. Ook niet na lang wachten.)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/17, 18:26:22 »
Secureboot en fastboot uit, probeer opnieuw.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/18, 18:13:26 »
Als ik zoek op Fastboot (Google) dan krijg ik sterk de indruk dat dit met Android te maken heeft en niet met Ubuntu.

En excuus als ik vraag naar de bekende weg: Secureboot kan ik vinden in het BIOS menu?

Ik kan het daar nl. niet vinden. Voor de volledigheid: ik gebruik UEFI BIOS.

(NB. Wel raar want ik kon destijds zonder problemen Elementary OS installeren vanaf USB).
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/18, 18:53:58 »
Is het wel een goed werkende install-DVD? Alleen een DVD met een .iso bestand er op is onvoldoende.
Wat zie je als hij de install niet door start?
Kun je de DVD proberen in een andere pc?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/20, 15:06:54 »
Defecte DVD? Was eigenlijk ook (1 van) mijn gedachte(s). Ik heb jammer genoeg geen andere pc om te testen.

Ik krijg het onderstaande scherm. Terwijl de DVD ´veel betekenend´  blijft razen.

« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 15:14:10 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/20, 15:46:54 »
Maar waarom koop je een install-DVD? Kun je die niet zelf maken?

Ik krijg het onderstaande scherm.

Hiermee trek ik trouwens dezelfde conclusie als in dat andere topic.
Als je dit scherm bereikt ben je naar mijn mening al de bios voorbij. Toch? Geen secure- of fastboot probleem dan toch, want dat is dan al passed?
Na de bios loop je dan mogelijk vast op een foutieve DVD (jouw geval?) of een HDD of install fout (andere geval?).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 15:54:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/20, 15:55:23 »
Citaat
Ik heb op Ebay voor een paar centen een DVD gekocht met daarop Ubuntu 18.04

Ik ben er zeker van dat er nu van mij gaan denken dat ik nog eens mijn fantasie laat gaan en het ver ga zoeken .
Wat als die DVD nu eens malware bevat om je systeem vanop afstand over te nemen en je harde schijf te versleutelen .
Je leest en hoort het tegenwoordig regelmatig over ransomware . Niet moeilijk hoor op deze methode .
Lees hier meer .

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/20, 16:01:11 »
Ik vind je gedachte zeker niet fout Swake. Verstandig zelfs. Maar hier misschien toch een brug te ver?

Want als ik iemand zou willen hacken of zijn bestanden zou willen gijzelen zou ik hem toch echt eerst even WEL de installatie goed kunnen laten uitvoeren. Want als de boel niet werkt valt er ook niets te hacken of te gijzelen.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/20, 16:38:49 »
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt .
Wat als die installatie DVD nu eens malware bevat en de installatie zou gelukt zijn .
Wat was hiervan de bedoeling denk je ?

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/20, 16:45:46 »
Ik had wat problemen met Ubuntu op USB zetten. Kwam daar niet zo snel uit. Dus... DVD-tje gekocht.

De volgorde van de schermen tijdens het opstarten is trouwens anders dan dat ik zei

Scherm  1

Scherm 2

Scherm 3


Bij scherm 3 blijft de installatie hangen.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/20, 17:01:26 »
Citaat
Ik had wat problemen met Ubuntu op USB zetten. Kwam daar niet zo snel uit. Dus... DVD-tje gekocht.

Kon je toch zelf een DVD branden met het gedownloade ISO bestand .
Boot je computer nog eens met windows en maak een installatie stick met Rufus , lees hier .

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/20, 17:02:14 »
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt .
Wat als die installatie DVD nu eens malware bevat en de installatie zou gelukt zijn .
Wat was hiervan de bedoeling denk je ?

Dat verhaal ken ik (en is al oud). Maar dan krijg je wel een WEL werkend mint, met backdoor troep er in.
En bij mallware krijg je niet dit scherm maar melding en instructies.

Ik had wat problemen met Ubuntu op USB zetten. Kwam daar niet zo snel uit. Dus... DVD-tje gekocht.

Bij scherm 3 blijft de installatie hangen.

Snap ik. Maar toch het risico op fout of wat Swake zegt. Ik doe dat liefst toch zelf.

Verder geen idee. Denk toch een slechte DVD. Als ik me goed herinner ook weleens gehad zo, zelf, en een nieuwe gemaakt. Ik zou hem even op een andere pc testen, maar je zei al dat je die gelegenheid nu niet hebt.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 17:03:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/20, 18:21:02 »
Bij scherm 3 blijft de installatie hangen.

Ziet er op zich goed uit. Ik gok dat het aan je grafische kaart ligt. Als je in scherm 2 bent, druk je op pijltjestoets rechts. Dan kom je in een scherm met alle talen. Met de pijltjestoetsen kies je Nederlands, en dan Enter.

In het volgende scherm zie je dan drie keuzes, bovenaan staat Ubuntu uitproberen, of Try out Ubuntu. Onderin staan opties, F1 t/m F6.

Druk op F6, ga met de pijltjestoets naar nomodeset en selecteer die door Enter te geven. Er komt dan een kruisje voor te staan. Druk dan op Escape, en dan op Enter (zorg ervoor dat je de bovenste optie, uitproberen, kiest, dat is beter).

Als het goed is zie je dan jouw scherm 3, maar deze keer start hij wel door. Kan een minuut, of max. 2 duren. Of nog langer, met een DVD.

Ubuntu start dan op met een generieke beeldschermdriver. Later, na de installatie, kan je dan de juiste driver installeren.

Ik hoop dat dat het is. Mocht dat niet werken, dan kan je ook nog de optie noapic of nog wat anders proberen.

Het zou helpen als we informatie over je pc/laptop hadden, merk, type, en vooral: grafische kaart. Oh wacht, excuus, ik ben blind. Het zal je nVidia-kaart wel zijn die dwars ligt.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/20, 20:06:20 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/20, 19:59:49 »
Wat was hiervan de bedoeling denk je ?

Dat was een hack van welgeteld 1 dag. Een eenmalig geintje. Nog nooit gehoord over andere distro's.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/20, 20:59:51 »
Citaat
Wat als die installatie DVD nu eens malware bevat en de installatie zou gelukt zijn .
Wat was hiervan de bedoeling denk je ?
Zo is het net zijn mensen die van mug ne olifant maken :)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/20, 22:36:25 »
In je startbericht citeer je .
Citaat
(PS. Ik krijg wel een Ubuntu achtig scherm te zien, alleen gebeurt er niks. Na een ´knal´ op enter hoor ik de DVD hard draaien en doen maar gebeurt er verder niks. Ook niet na lang wachten.)
Al eens gecontroleert op achtergelaten vingerafdrukken op de DVD .Dan gaat de DVD lezer ook hevig lawaai maken en leest niet meer verder .


Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/22, 13:19:54 »
@Nieuwbie: je hebt het juiste duwtje gegeven.
Citaat
Ziet er op zich goed uit. Ik gok dat het aan je grafische kaart ligt.
Daar kan het niet aan liggen want deze grafische kaart moet ik nog inbouwen en installeren. Niet gebeurt wegen tijdgebrek.

De installatie ging niet bepaald vlekkeloos. Zie onderstaande scherm  ???  :o



Na veel geduld (4-5 minuten) en veel geraas van de DVD, dan toch Ubuntu 18.04!



Citaat
Ubuntu start dan op met een generieke beeldschermdriver. Later, na de installatie, kan je dan de juiste driver installeren.
Krijg ik hier niet later spijt van als ik op deze manier installeer?  Ben een beetje bang voor onvoorziene zaken en veel uitzoekerij om het te fiksen.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/22, 13:46:41 »
Citaat
Na veel geduld (4-5 minuten) en veel geraas van de DVD, dan toch Ubuntu 18.04!
Wat voor DVD schijfje is dat ?
DVD+R
Of een herschrijfbaar DVD-RW
Welke kleur , zilver, blauw of ???????
Die DVD word gewoon slecht gelezen door je apparaat wat door stof , vingerafdrukken , krassen of ....... kan komen of door slechte kwaliteit van het DVD schijfje .Is die DVD gelabeld of niet ?

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/22, 14:30:56 »
Op de DVD staat geen informatie hierover.  De achterkant is blauw en de voorkant is bestickerd. Verder in nieuwstaat:  geen krassen, vlekken, etc.

Het gaat om deze DVD (afbeelding gekopieerd van Ebay). 

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/22, 15:18:41 »
https://www.benl.ebay.be/itm/362490947140

Op zich is dit niet verboden , je  mag kosten aanrekenen voor het schijfje en het werk dat je eraan hebt .
De sticker is wat ik bedoelde of de DVD gelabeld is , ja dus .
Als ik blauw lees verwondert het mij niet dat je DVD lezer zo een razend geluid maakt , de DVD is van slechte kwaliteit .
Er zijn hier mensen die met mij lachen zonder een seconde na te denken .
Wat als die DVD nu eens voorzien is van ransomware (gijzelsoftware) , die je harde schijf gaat versleutelen en losgeld gevraagd word . Hoe denk je misschien dat cybercriminelen computers gijzelen ?

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/22, 15:31:34 »
Citaat
Wat als die DVD nu eens voorzien is van ransomware (gijzelsoftware) , die je harde schijf gaat versleutelen en losgeld gevraagd word .
Gijzelsoftware voor Linux pc ????
Stel dat het zo zou zijn,ja zou de verkoper al verwijderd zijn zeker van Ebay??
c'est dur la vie d'artiste

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/22, 15:55:36 »
Daar kan het niet aan liggen want deze grafische kaart moet ik nog inbouwen en installeren. Niet gebeurt wegen tijdgebrek.]

Nou het kan ook liggen aan de kaart die er standaard in zit. En het feit dat nomodeset werkt wijst erop dat er grafische problemen zijn.

Citaat
Na veel geduld (4-5 minuten) en veel geraas van de DVD, dan toch Ubuntu 18.04!

Gefeliciteerd!

Citaat
Krijg ik hier niet later spijt van als ik op deze manier installeer?  Ben een beetje bang voor onvoorziene zaken en veel uitzoekerij om het te fiksen.

Ik zou niet weten hoe het anders moet. Maar ik zou zeggen, ga eerst eens installeren. De kans bestaat dat Ubuntu automatisch de juiste driver installeert. Dus de optie Installeer andere drivers bladibla aanvinken, en verbinding maken met internet ajb.

Als dat bij heropstart aan het einde van de installatie niet zo blijkt, dan start je opnieuw op van de harde schijf, weer met nomodeset. Maar dat moet je dan zelf intypen in een scherm dat je krijgt als je op 'e' drukt in grub. Grub zal wel niet spontaan verschijnen, dus de linker- of rechtershift indrukken bij het opstarten. Hier staat dat uitgebreider uitgelegd, met plaatjes: https://www.dell.com/support/article/nl/nl/nlbsdt1/sln306327/handmatige-nomodeset-kernel-boot-line-optie-voor-het-opstarten-van-linux?lang=nl.

Als Ubuntu is gestart kan je dan bij Software & Updates op het tabblad Extra stuurprogramma's kijken of Ubuntu iets aanbiedt. (Let wel, ik gebruik 16.04, weet niet of het er precies zo uitziet bij18.04.) Dat moeten anderen dan even uitleggen.

Als dat niet het geval is moet je kijken wat voor grafische kaart er dan nu inzit, en googelen op een driver. Of hier vragen, natuurlijk. Ik kan je daar niet zo bij helpen omdat ik dit zelf nooit aan de hand heb gehad.

Succes!

Mark
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 16:06:02 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/22, 16:00:53 »
Je komt erachter welke grafische kaart je hebt door inxi te installeren. In de terminal:

sudo apt install inxi
Dan, ook in de terminal  typen:

inxi -Fxz
Dan krijg je een overzicht van je hardware; weet je tenminste waar je naar zoekt.

Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/22, 16:01:50 »
https://www.benl.ebay.be/itm/362490947140

Op zich is dit niet verboden , je  mag kosten aanrekenen voor het schijfje en het werk dat je eraan hebt .
De sticker is wat ik bedoelde of de DVD gelabeld is , ja dus .
Als ik blauw lees verwondert het mij niet dat je DVD lezer zo een razend geluid maakt , de DVD is van slechte kwaliteit .
Er zijn hier mensen die met mij lachen zonder een seconde na te denken .
Wat als die DVD nu eens voorzien is van ransomware (gijzelsoftware) , die je harde schijf gaat versleutelen en losgeld gevraagd word . Hoe denk je misschien dat cybercriminelen computers gijzelen ?

Ik vind niet dat je een erg constructieve bijdrage levert in dit topic. Iemand vraagt hoe op te starten van DVD; alles wat jij doet is roepen dat het levensgevaarlijk is. Je geeft geen énkele tip om de hulpvraag te beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 16:06:44 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Ubuntu 18.04 proberen vanaf DVD: lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2020/02/22, 16:14:43 »
Citaat
Als Ubuntu is gestart kan je dan bij Software & Updates op het tabblad Extra stuurprogramma's kijken of Ubuntu iets aanbiedt. (Let wel, ik gebruik 16.04, weet niet of het er precies zo uitziet bij18.04.) D
Ja ook in de 18.04.

Citaat
Iemand vraagt hoe op te starten van DVD; alles wat jij doet is roepen dat het levensgevaarlijk is.
Kan het niet beter verwoorden :)
Mvg

c'est dur la vie d'artiste