Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer  (gelezen 2310 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Gepost op: 2013/05/26, 23:14:02 »
Vreemd, want tot heden nog nooit (>5 jaar) problemen gehad met dit programma.

Als ik een lokaal mp3-bestand open, geen probleem.

Maar wél als ik een audiostream probeer te openen; dan loopt 'ie vast.

Ik gebruik Ubuntu 13.04.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/26, 23:14:48 »
Welke stream probeer je te openen?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/26, 23:27:24 »
Heb er een hele hoop geopend (waarvan een deel overigens standaard in Rhythmbox zit), maar enkele voorbeelden:

http://streampower.mp3.be/radio1-high.mp3
http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-high.mp3
http://82.201.100.23/slamfm.m3u

Dit zijn er slechts enkele van degenen die ik heb getest.
Let wel: RB crasht niet, maar geeft gewoon aan dat 'ie niet speelt.

Al deze streams doen het wél in VLC en aangezien ik wél in RB gewone lokale mp3's kan afspelen, moet het dus ergens anders zitten.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/27, 10:53:57 »
Ik heb ze niet alledrie geprobeerd maar Klara doet het inderdaad niet in mijn Rhythmbox, wel in VLC.

Misschien dat het helpt om ze in een playlist te zetten en dat te importeren in RB? Dat is vrij eenvoudig en hier staat hoe je dat doet: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RhythmboxRadiostations

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/31, 00:25:24 »
Helaas, pindakaas. Het werkt niet. Ik heb al geprobeerd om de url voor streaming (http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-high.mp3) gewoon als nieuw internet-radiostation te openen en het gaf ... niks.

In VLC lukt dit, voor alle duidelijkheid, wél.

Er is dus ergens iets mis met mijn rhythmbox, maar wat o wat, da's de vraag.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/31, 00:51:36 »
Onze Rhythmbox*
Want zoals ik zei: bij mij opent RB ze ook niet.

Ik ben bang dat dit een bug is in RB...

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/31, 00:54:44 »
Heb je die link al eens met een andere Gstreamer-applicatie  zoals Totem geprobeerd? Als die de stream wel kunnen openen is het een Rhythmbox-probleem, anders ligt de oorzaak eerder bij Gstreamer. VLC gebruikt volgens mij zijn eigen codecs voor dit soort dingen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/31, 01:02:29 »
Als ik die stream open in Totem, start die inderdaad ook niet.

Ben dan eens gaan kijken via Synaptic naar alle gstreamer-achtige programma's, maar dat zijn er minstens 20. Ik kan ze natuurlijk allemaal aanduiden voor her-installatie, maar ik weet niet of dat de oplossing zou kunnen zijn.

Wat moet ik doen met die gstreamer?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/31, 01:26:46 »
Het moet dus inderdaad iets met gstreamer te maken hebben. In Audacious en VLC hoor ik de streams wél. In Rhythmbox en Totem niet, maar ik kan in RB wél mijn (lokale) mp3-bestanden afspelen en horen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/31, 01:28:43 »
Zolang VLC gebruiken en een bug-report indienen?

Overigens heb ik net even geprobeerd om de stream af te spelen via een Pythonscript met de modules pygst en gst en dan werkt het wel. Vreemd want dan gebruik je ook gewoon gstreamer...

import pygst
import gst

music_stream_uri = 'http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-high.mp3'
player = gst.element_factory_make("playbin", "player")
player.set_property('uri', music_stream_uri)
player.set_state(gst.STATE_PLAYING)

#wait and let the music play
raw_input('Press enter to stop playing...')

code heb ik niet zelf bedacht hoor, alleen even de stream veranderd: http://codeboje.de/playing-mp3-stream-python/

Sla dit bijvoorbeeld op als radio.py en typ dan (in de goede map en vanuit de terminal)
python radio.py
Hier speelt de stream dan gewoon af. Kubuntu 13.04 maar ik zou dezelfde versie van Gstreamer moeten hebben als jullie. Het zou aan de Python-bindings kunnen liggen dat deze code wel werkt (Totem en Rhythmbox zijn C++ waarschijnlijk).  Amarok speelde de stream ook niet af trouwens en ook daar is sprake van Gstreamer als 'backend' maar geen Python. Ik verwacht dat de stream in RadioTray wél werkt aangezien dat weer een Python-applicatie is.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: je kunt er niet zoveel aan doen lijkt het :P

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/31, 01:41:01 »
Het wordt nog vreemder.

Op basis van een post elders (http://askubuntu.com/questions/296695/no-internet-radio-for-normal-user-in-rhythmbox-or-banshee-root-ok) heb ik rhythmbox gestart in een terminal als root.

Als ik dan op een radiostream dubbelklik, laadt ie wél gegevens in, maar valt dan als het ware stil: het scherm vergrijst.

Ik zie dan volgende mededelingen in mijn terminal-scherm:


(...)

sudo rhythmbox

(rhythmbox:22572): Rhythmbox-WARNING **: Could not open device /dev/radio0

(rhythmbox:22572): IBUS-WARNING **: The owner of /home/jens/.config/ibus/bus is not root!

(rhythmbox:22572): Rhythmbox-WARNING **: Unable to grab media player keys: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name org.gnome.SettingsDaemon was not provided by any .service files


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/31, 01:54:40 »
Interessant. Je zou Rhythmbox eens als root kunnen opstarten:
gksudo rhythmboxDe bibliotheek (en je eigen toegevoegde streams) is dan wel leeg waarschijnlijk, maar dat hoort zo (root heeft een ander profiel). Dan zou je even die Klara-stream moeten proberen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/31, 02:01:50 »
Inderdaad: dan doet 'ie het wél.

Hoe kan ik dat in orde brengen?

(ik ga nu wél slapen, dus zal het pas binnenkort kunnen testen)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/31, 09:11:08 »
bij mij doen de eerste twee streams het wel gewoon in RB, maar ik gebruik dan ook Debian (8) met RB versie 2,97. De derde stream geeft een foutmelding op de hostname (Cannot resolve).
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/01, 12:25:46 »
Ik heb zelfs rhythmbox er al eens volledig af gehaald en vervolgens terug geïnstalleerd. Noppes, geen verbetering.

Voor zover ik het als leek een beetje aanvoel, heeft het te maken met leesrechten als gewone gebruiker, waardoor rhythmbox geen toegang krijgt tot de audiostreams.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/01, 12:39:13 »
Het probleem met de radiostreams schijnt volgens de ontwikkelaars en testers verholpen te zijn in de nieuwste versie, 2.99
De betrouwbaarste manier om die te upgraden is via de GNOME 3 Team PPA maar de kans is dat je dan meer upgrade dan je wilt. Via deze PPA: ppa:dobey/rhythmbox-dailies

upgrade je alleen RB. Wel nadien de PPA even uitschakelen. Je kunt evt. ook even ppa-purge installeren, dan kun je de boel terugdraaien mocht er iets misgaan.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/01, 19:43:17 »
Tja, da's voor mij toch iets té ver gegrepen. Ik snap de principes wel, maar om me nu weeral eens op het pad der vreemde ppa's te begeven -- deed dit al met KDEnlive -- heb ik niet veel zin in.
Maar het verrast me dat ik blijkbaar de enige ben in de wereld die dit probleem heeft, want ik vind er bijzonder weinig melding van. Misschien omdat geen kat rhythmbox gebruikt?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/01, 19:47:38 »
Lijkt mij ook. Kans is dat die upgrade enkel van Rhythmbox een heleboel bijgewerkte gnome bibliotheken moet binnenhalen, waardoor andere niet bijgewerkte gnome pakketten kunnen breken. Een absolute no-go dus.

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/02, 00:12:34 »
@vanadium: Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die PPA enkel Rhythmbox upgraded en het systeem stabiel laat.

@Jenske: Die van Kdenlive is juist enorm betrouwbaar want dat is de officiële maintainer die dus onderdeel van het Kdenlive-team is. Als je die PPA niet vetrouwt dan vertrouw je dus heel Kdenlive niet...
maarja, die PPA van RB is je eigen keus. Zonder die PPA los je in ieder geval niet het probleem op.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/02, 00:14:18 door Vistaus »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/02, 01:40:54 »
Vistaus, ik begrijp het.

Maar, aangezien ik wel degelijk m'n muziek (streams, lokale bestanden, ...) kan inlezen, zij het dan met VLC, wil ik dan liever rhythmbox een tijdlang vergeten en wachten tot de volgende versie van Ubuntu, namelijk 13.10. Of zullen die aanpassingen dan (nog) niet zijn doorgevoerd?

Ik blijf het evenwel vreemd vinden dat er blijkbaar relatief weinig aandacht gaat naar dit probleem, zeker aangezien RB standaard als audiospeler in Ubuntu wordt gestoken. Je zou dan verwachten dat er bij de minste problemen de halve wereldbol dit probeert op te lossen en dat je dus in de updates de fout rechtgezet ziet worden.

Maar voorlopig ga ik dus even RB "on hold" zetten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/18, 23:30:36 »
Is er ondertussen niemand anders die dit probleem heeft? Ik kan nog steeds geen radiostream openen in Rhythmbox in Ubuntu 13.04, wél in VLC.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/19, 11:14:05 »
@femke: Waarschijnlijk omdat je dan een alles-in-een-oplossing hebt? Muziekcollectie+radiostations in 1 programma?

Die eerste link is trouwens foutief inderdaad want dat moet deze zijn: http://mp3.streampower.be/radio1-high.mp3

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/19, 22:57:14 »
(Dat van die foutieve aanduiding voor Radio 1 is inderdaad mijn fout)

Op VLC kan ik dus al de aangegeven streams wel degelijk gewoon openen (met inachtname van de gecorrigeerde stream voor Radio 1).

Ik wil niet absoluut en per se RB gebruiken, maar ik heb het al jaren in gebruik en vond het wel een erg handige oplossing. Je krijgt albumhoezen te zien en kan je eigen muziekverzameling zowel als streaming audio gebruiken.

Ondertussen heb ik echter een halvelingse voorkeur voor VLC ontwikkeld, omdat het ook onder windows erg goed draait. Jammer genoeg vind ik het concept van VLC voor het bijhouden van afspeellijsten en dergelijke nogal lastig te begrijpen.

Maar wat ik vooral vreemd vind aan heel dat RB-verhaal: dat er dus blijkbaar niemand van Ubuntu het probleem kan oplossen. (En hier moet ik deemoedig het hoofd buigen, want als leek besef ik dat dit misschien echt wel veel meer werk vergt dan ik kan inschatten). Het verbaast me omdat RB standaard in een verse Ubuntu-installatie zit.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Tom

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/19, 23:11:52 »
Jenske daar geef ik U nu groot gelijk in ,zou niet mogen zijn !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Rhythmbox start wel, maar geeft geen geluid meer
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/20, 17:27:46 »
Zoals gezegd: met VLC werkt het perfect. Vlc is een van de meest universele "spelers" die ik ken, maar zijn menu's zijn m.i. een ietsiepietsie minder van kwaliteit, wegens de vierduizendzevenhonder vijfentwintig en halve instel-mogelijkheden.

En in Audacious werkt het ook.

Ik kan me dus wel redden, maar RB moet ik (tijdelijk, tot Ubunt 13.10?) als "niet werkend" beschouwen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM