Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kopie harddisk boot niet  (gelezen 1191 keer)

Offline Eddie

  • Lid
kopie harddisk boot niet
« Gepost op: 2007/06/18, 23:01:46 »
Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik SuSE10.2 laten installeren op mijn laptop. Na enig aarzelen heb ik begin vorige week Ubuntu Feisty er bij gezet. Automatisch geinstalleerd, partities netjes ingedeeld, GRUB aangepast: alles werkt prima. Enkele programma's geinstalleerd en getest: zeer tevreden over Ubuntu!

Daarna heb ik van mij 40 GB harddisk met Ghost een image gemaakt op een andere PC en deze image op een tweede harddisk gezet. Ook eentje van 40 GB, wel een ander merk maar hij ziet er zeer identiek uit. Als ik boot met de kopie dan verschijnt linksboven het woord GRUB en daarna gebeurt er niets meer! Uiteraard kan ik vrolijk verder werken met de originele schijf, maar het leek me een goed idee om een kopie te hebben. Bovendien maakt de originele harddisk van Seagate nogal veel lawaai en is de tweede, een Toshiba, fluisterstil.

Weet iemand iets om deze gekopieerde disk alsnog op gang te krijgen? Ik heb de indruk dat alle data er op staat.


M.vr.gr.
Eddie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kopie harddisk boot niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/18, 23:11:39 »
Grub-probleem. Voorbeeld: Grub zoekt de menulijst om op te starten in hda3 (of zo), omdat de originele schijf in de eerste IDE-gleuf op het moederbord zit. Als je nu de kopieschijf in de tweede IDE-gleuf hebt geprikt op je moederbord, dan heet het ding ineens hdb en staat dus de menulijst op hdb3, en kan Grub z'n menulijst niet vinden. Bovendien is de fstab dan niet kloppend.

Kortom: kopiëren kan heel goed, maar zorg er dan wel voor, dat de kopieschijf hardwarematig op precies dezelfde manier is aangesloten als de originele.
Het hoeft niet dezelfde PC te zijn en zelfs niet dezelfde hardware (leve Linux), maar in die andere PC moet de hardware op exact dezelfde wijze zijn aangesloten op het moederbord. Met de IDE-kabels vooral.

Groet, Pjotr.

logic

  • Gast
kopie harddisk boot niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/19, 00:12:14 »
Volgens mij kun je ook meerdere boot opties maken stel:

BOOT MENU:
1. Boot van hda1 (harddisk a, partitie 1)
2. Boot van hdb1 (harddisk b, partitie 1)
3. Boot van hdc3 (harddisk c, partitie 3)
4. Boot van sda1 (scsi/sata disk a, partitie 1)
5. Boot van sdb2 (scsi/sata disk b, partitie 2)

Maar dit is alleen ideaal als je een stel pc's regelmatig gebruikt, dan kun je ook label geven zoals:
1. Thuis PC
2. Backup PC
3. PC 1 en 2
enz...

EDIT:
Als het goed is kun je het in de file 'menu.lst' aanpassen. Deze kun je in
de directory '/boot/grub' vinden!

kopie harddisk boot niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/19, 00:13:50 »
Ìn het 2e geval ff grub opnieuw installeren op die HD.

Grub gebruikt -heeft nodig (zogenaamde ) opstartbitjes aan het begin van de HD en die missen waarschijnlijk omdat je een image op die HD gezet hebt.

Normaal is Clonen het beste want dan zijn de HDtjes identiek.

Tot slot komt pjotr123  zijn verhaal om de hoek.

2 dezelfde HDtjes in 1 pc kan grub in verwarring brengen, of je moet de boel raid maken, maar dan nog kan je tegen kleine-grub probleempjes aanlopen bij het booten.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
kopie harddisk boot niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/19, 07:19:53 »
Wat ook kan is dat de ene op een ide 40 en de andere op een ide 80 kabel is aangesloten. Je moet de nieuwe hd op een zelfde soort kabel aansluiten als de oude (dus 40 > 40 of 80 > 80). Dat is een probleem dat ik ooit had.

Offline woteb

  • Lid
kopie harddisk boot niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/19, 09:41:09 »
Ghost en Ext3 (de / (root) partitie) geeft wel eens problemen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Eddie

  • Lid
kopie harddisk boot niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/19, 21:22:33 »
Citaat van: Gandyman
Ìn het 2e geval ff grub opnieuw installeren op die HD.

Grub gebruikt -heeft nodig (zogenaamde ) opstartbitjes aan het begin van de HD en die missen waarschijnlijk omdat je een image op die HD gezet hebt.

2 dezelfde HDtjes in 1 pc kan grub in verwarring brengen, of je moet de boel raid maken, maar dan nog kan je tegen kleine-grub probleempjes aanlopen bij het booten.

SCCS

:D
Hallo SCCS en anderen,

Bedankt voor de suggesties, het eerste zal ik proberen al weet ik niet precies hoe het moet. Ik heb nog niet gezocht naar een handleiding. Is die ergens te vinden?

Het tweede is het zeker niet. Er zit altijd maar 1 HD in de laptop aan dezelfde connector.


M.vr.gr.
Eddie

Offline mcgyver

  • Lid
kopie harddisk boot niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/19, 21:36:27 »
Citaat van: mcgyver
Wat ook kan is dat de ene op een ide 40 en de andere op een ide 80 kabel is aangesloten. Je moet de nieuwe hd op een zelfde soort kabel aansluiten als de oude (dus 40 > 40 of 80 > 80). Dat is een probleem dat ik ooit had.
Ik weet niet of je het over mij hebt? Ik wil duidelijker zijn. Je moet je harde schijf met hetzelfde type kabel gebruiken als waarmee je hem geïnstalleerd hebt. Ik had ooit eens met een ide 40 geïnstalleerd. Toen ik vervolgens wilde opstarten met een ide 80 deed ie het niet in Ubuntu. Met Windows deed ie het WEL.