Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer  (gelezen 2745 keer)

cy

  • Gast
Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Gepost op: 2008/01/15, 23:01:22 »
Hallo Ubuntu-ers,

Ik heb Gutsy geinstalleerd op mijn Dell 9400 laptop. Daarvoor Feisty en geupgrade. Plots na een van de laatste softwareupdates werken mijn volume-control knoppen voor op de laptop niet meer. Ook de andere knoppen voor een cd besturing start/stop backward/forwards werken niet meer. Heeft iemand een idee wat er onlangs gewijzigd is en of ik dit kan terugdraaien?

Mvg
CY

*Al is uw hardware nog zo snel, Windows Vista vertraagd hem wel*
*Tevreden Ubuntu (linux) gebruiker*

Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 10:27:49 »
Is je toetsenbord indeling niet veranderd van bijv. US naar NL with deadkeys?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

cy

  • Gast
Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/17, 09:28:06 »
Keyboard indeling veranderd met deadkeys? Dan zou de rest van mijn keyboard toch ook niet meer goed functioneren. Volgens mij gaan die multi-media knoppen aan de voorkant van de laptop niet via de keyboard interface, maar is dat apart geregeld. Het keyboard werkt verder goed alle toetsen zitten waar ze moeten zitten. $% &*()[]{}1234567890\|/?><,. enz

Ik heb inmiddels bij launchpad bugs (182107 en nog één) gezien dat dit een probleem is die meerdere gebruikers hebben en dat deze begin dit jaar is ontstaan door een software update. De vraag is nu waar ligt het aan en hoe kan ik het verhelpen.

Gr
Cy

Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 20:02:01 »
Deadkeys betekend alleen dat er een speciale toekenning is aan een toets  bijvoorbeeld deze:
Stel je toetsenboard als US - English with dead key's
Dan heb je een aantal mogelijkheden als:
" e geeft ë
' e geeft é
^ e geeft ê
Dus steeds het teken en dan de letter, heel simpel (als je het weet).
Verder zijn er bij de instellingen ook nog dingen aan te passen, zoals b.v. het € teken. Met dank aan rOn.
Ik heb zelf een multimedia toetsenbord van YOURS, een mij onbekend merk verder, en ik heb hem ingesteld op US - English met 105 toetsen.
De multimedia toetsen werken out of de box en ik heb nog niks gemerkt dat ze uitgevallen zijn.
Misschien heb je wat aan het programma Keytouch, zit in Synaptic daarnaast heb je nog  Keytouch-editor mocht je toetsenbord niet in Keytouch zitten.
O dit commando is ook aardig xmodmap -pke | more, dan zie je de keycodes van je toetsenbord zoals die in /etc/X11/XF86Config-4 staat. Hiervandaan http://handboek.linuxbelgium.be/hwtoetsenbord.html

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

cy

  • Gast
Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 20:22:40 »
Hoi Gijsbert,

Leuk programmatje keytouch. Maar het heeft geen enkel effect. Als ik op volume up of down druk krijg ik ook wel het pop-up schermje waarmee visueel de volume up of down gaat, maar het heeft geen echt resultaat. Het lijkt los te staan de werkelijk volume regeling in de hardware.
Het lijkt toch echt een driver probleem, zoals gezegd sinds één van de laatste s/w updates ontstaan.

In iedergeval bedankt.
Groet,
Kees-Jan

Offline Rob3823

  • Lid
Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 17:25:53 »
Ik heb een dell inspiron 6400, ook met de multimediaknoppen. Nu weet ik niet wat je met je partities hebt gedaan, maar bij mij werken dze knoppen nog wel.

Naast de Vista dvd wordt ook de Dell mediadirectdvd meegeleverd. Deze hoort bij een nieuwe harde schijf als eerste geinstalleerd te worden, hierna Vista en daarna voor de tweede keer de mediadvd installeren. Zo staat er dus zowel aan het begin als aan het eind een mediadirectpartitie. Gparted kon mijn harde schijf niet meer lezen omdat de mediadirectpartitie aan het eind dat niet mogelijk maakte. Ik heb deze partitie aan het eind verwijderd en de eerste dus niet. Nu kon ik de harde schijf voorzien van vrije ruimte om Gutsy op te installeren.

Alles werkt naar behoren, alleen kan ik niet meer via de mediadirectknop de tool starten, ik moet dus Vista eerst helemaal opstarten. Maar vanuit Vista kan ik de knoppen voor en onder het mousepad gewoon gebruiken en ze werken ook.

Rob

Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/19, 20:12:27 »
Heb je Ktouch-editor en deze link nog geprobeerd http://handboek.linuxbelgium.be/hwtoetsenbord.html ?
Ik kwam deze nog tegen http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=MultimediaToetsen
Met een programmaatje Lineak zit in Synaptic.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

cy

  • Gast
Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/23, 19:10:56 »
Hallo Allemaal,

Na de software-update van gisteren werken de knoppen weer naar behoren.

Alles opgelost. Het kwam vanzelf en is vanzelf weer verdwenen.

Mvg
Cy

Dell 9400 multi media knoppen werken niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/23, 19:53:02 »
Mooi Cy dat alles weer naar behoren werkt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.