Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Doet niets meer  (gelezen 3239 keer)

Offline Koen M

  • Lid
Doet niets meer
« Gepost op: 2010/09/26, 21:17:36 »
Ik heb enkele maanden geleden Ubuntu geïnstalleerd en ben er erg tevreden over.
Maar daarnet was ik voor de eerste maal updates aan het installeren en opeens zat de screensaver vast.
Na een heropstart bleek dat alles geblokkeerd is, de computer reageert niet meer op de muis of het toetsenbord van zodra het bureaublad verschijnt.

Heeft iemand hier een oplossing voor of hoe kan ik formatteren om Ubuntu opnieuw te installeren?
Alvast bedankt voor jullie hulp

Re: Doet niets meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/27, 00:12:54 »
Heb je in grub de recovery mode al geprobeerd, normaal is dit de regel onder de regel waar je Ubuntu mee opstar, staat er ook bij.
Je krijgt eerst een hoop regels te zien, daarna krijg je een keuze menu, er staat onder anndere een keuze bij over pakketten, probeer deze eens.
Hierna opnieuw opstarten, lukt het nu wel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Koen M

  • Lid
Re: Doet niets meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/28, 00:57:31 »
Jammer genoeg weet ik er niet zo veel over. Ik gebruik enkel Ubuntu en krijg geen keuzescherm (Ubuntu, Windows,recovery).
Als hij net opstart en ik duw op delete krijg ik een blauw keuzescherm: "phoenix - awardBIOS CMOS Setup Utility"
Verder vind ik geen menu's

Ik som even op wat ik te zien krijg als ik hem opstart:


1) soms krijg ik eerst een fractie van een seconde een beeld (ik veronderstel dat dat BIOS is?)

2)pri. master disk HDD S.M.AR.T.capability .... disabled
...
...
verifying pmi pool data...

3) een knipperend lijntje linksboven

4)ubuntu 10.04

5)bureaublad (dat vast zit)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/28, 01:07:16 door Koen M »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Doet niets meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/28, 05:27:19 »
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Kijk eens of een van deze tips van toepassing zijn.

Re: Doet niets meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/28, 16:42:29 »
En probeer anders je Grub te herstellen met de Ubuntu live cd http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
Kijk even of de cd speler in de BIOS als eerste staat waarvan opgestart moet worden. In de BIOS kom je meestal door bij de opstart, DEL of F2 te drukken. Bij het eerste scherm wat je ziet staat meestal onder welke toets je in moet drukken, om in het BIOS te komen. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Koen M

  • Lid
Re: Doet niets meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/29, 01:09:02 »
Jan11000:
Ik heb via de link de Grub gevonden door de shift toets in te houden. Vervolgens gekozen voor "Ubuntu, met Linux 2.6.32-21generic (herstelmodus)", enter, dan krijg ik een tekstpagina dat op niets reageert.


Gijsbert:
Opstarten via de cd lukt me niet.
Hoe zie ik of de cd speler als eerste staat en hoe kan ik dit wijzigen?
wat ik gevonden heb in BIOS onder "standard CMOS features:

IDE primary master :harde schijf
slave none
IDE secondary master : cd speler
slave: none


Alvast bedankt voor jullie tips!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/29, 01:35:21 door Koen M »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Doet niets meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/29, 16:00:43 »
als je ubuntu als enige systeem hebt geinstalleerd start de grub gewoon door.
je kunt grub laten zien door na het bios-scherm de SHIFT toets ingedrukt te houden, je krijgt dan alsnog het grub-menu!!!

wat ook een mooie is:
X server draait in een "terminal-tabblad" met ctrl+alt+ F1 - F6 kun je de tabbladen openen.
eenmaal in de terminal kun je met ALT F1-F6 wisselen. ALT+F7 brengt je weer terug in X!!!

Re: Doet niets meer
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/29, 16:49:58 »
Als de cd niet wordt op gestart kan het zijn dat je de bootvolgorde in de bios moet aanpassen. Het kan zijn dat op dit moment de harde schijf als eerste boot, en dan pas de cd. Hoe je de bootvolgorde in de bios aanpast is verschillend per bios. Maar met een beetje zoeken kom je daar meestal wel uit.

Zie hier voor wat voorbeelden:
http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

Offline Koen M

  • Lid
Re: Doet niets meer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/29, 22:59:20 »
Zie hier voor wat voorbeelden:
http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom
[/quote]

Enorm bedankt voor de tip!
Het is me eindelijk gelukt   :)
Zet ik de bootvolgorde best terug of kan dit geen kwaad?

Re: Doet niets meer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/29, 23:46:04 »
Ik zelf laat de bootvolgorde meestal zo staan dat eerst cd's booten en dan pas de harde schijf. Meestal zit er toch geen cd in, en heb ik er dus geen last van. En dan hoef ik niet iedere keer dat ik van cd wil booten de bios aan te passen. Maar er zijn ook mensen die het prettiger vinden om direct van de harde schijf te booten zodat er niet eerst wordt geprobeerd van cd te booten als er een cd in de speler zit (bijv. muziekcd). Een kwestie van persoonlijke voorkeur dus.