Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met icons op bureaublad  (gelezen 898 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
probleem met icons op bureaublad
« Gepost op: 2020/08/18, 15:15:40 »
Om de icons op mijn bureablad in Ubuntu18.04 te vergendelen en weer te ontgrendelen gebruik ik altijd deze commandos :
sudo chattr +i /home/user/.config/xfce4/desktop/icons* en sudo chattr -i /home/user/.config/xfce4/desktop/icons*

In Ubuntu 20.04 lukt dat niet meer. Ik heb al een hele tijd gezocht op internet wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar kan geen concrete oplossing vinden. De terminal-melding die ik krijg is deze :
'chattr: Operation not supported while reading flags on /home/user/.config/xfce4/desktop/icons.screen.latest.rc'

Weet iemand wat hier fout gaat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/18, 17:27:13 »
Wellicht gaat hier niets fout, maar werk je met Ubuntu of met Xubuntu? De foutmelding suggereert dat je met xfce werkt.

nahjo

  • Gast
Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/18, 19:37:32 »
Om de icons op mijn bureablad in Ubuntu18.04 te vergendelen en weer te ontgrendelen gebruik ik altijd deze commandos :
sudo chattr +i /home/user/.config/xfce4/desktop/icons* en sudo chattr -i /home/user/.config/xfce4/desktop/icons*

In Ubuntu 20.04 lukt dat niet meer. Ik heb al een hele tijd gezocht op internet wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar kan geen concrete oplossing vinden. De terminal-melding die ik krijg is deze :
'chattr: Operation not supported while reading flags on /home/user/.config/xfce4/desktop/icons.screen.latest.rc'

Weet iemand wat hier fout gaat?

Het bestand icons.screen.latest.rc is een koppeling (link) naar een ander bestand. Wellicht is dat de oorzaak van je probleem.
A  file with the 'i' attribute cannot be modified: it cannot be deleted
       or renamed, no link can be created to this file,


« Laatst bewerkt op: 2020/08/18, 19:51:45 door nahjo »

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/19, 13:24:08 »
Wellicht gaat hier niets fout, maar werk je met Ubuntu of met Xubuntu? De foutmelding suggereert dat je met xfce werkt.
Sorry, mijn onduidelijkheid ;). Ik werk met Xubuntu
Het bestand icons.screen.latest.rc is een koppeling (link) naar een ander bestand. Wellicht is dat de oorzaak van je probleem.
Is dat dan gewijzigd in 20.04 tov 18.04? Nou heb ik dat commando niet zelf bedacht( ;)) maar hier op het forum destijds opgeduikeld. Indien het commando moet worden gewijzigd omdat ik nu 20.04 gebruik, weet iemand dan misschien hoe dat commando moet worden? (Ik kan wel iets met de terminal, maar nog niet voldoende).

nahjo

  • Gast
Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/19, 16:55:12 »
Citaat
Is dat dan gewijzigd in 20.04 tov 18.04?
Nee is niet gewijzigd want in 18.04 krijg ik dezelfde melding :)
De oplossing is misschien de opdracht zo te formuleren dat die koppeling/link buiten de opdracht valt.
Omdat ik bijna geen icoontjes op mijn desktop heb staan werkt met de wijziging icons* naar icons.screen0* de opdracht bij mij wel. Hoe de aanpassing bij jou moet zijn is afhankelijk van welke bestanden in jou map staan.


Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/19, 19:40:00 »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: probleem met icons op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/20, 13:26:20 »
Citaat
Is dat dan gewijzigd in 20.04 tov 18.04?
De oplossing is misschien de opdracht zo te formuleren dat die koppeling/link buiten de opdracht valt.
Bedankt nahjo.Dit is idd de oplossing. Ik heb de opdracht 'sudo chattr +i /home/gebruikersnaam/.config/xfce4/desktop/icons*' gewijzigd in 'sudo chattr +i /home/gebruikersnaam/.config/xfce4/desktop/icons.screen0-1904x1039.rc' en nu werkt het weer.
Ik vermoed dat de file name bij iedereen anders zal zijn. Dit moet je even checken uiteraard en dienovereenkomstig wijzigen. En ook 'gebruikersnaam' dus vervangen door je eigen gebruikersnaam.