Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat ¨opgelost"  (gelezen 10391 keer)

Offline jokertje

  • Lid
Weet er ook iemand hoe ik deze multifunctionele printer scanner kan installeren??

inmiddels lukt het om een printje uit te sturen ,maar om te scannen zegt simple scanner dat hij deze scanner niet kan vinden.(draadloos)

heb zelf natuurlijk eerst gezocht ,maar  kon alleen dit vinden(https://code.launchpad.net/~michael-gruz/+archive/canon-trunk/+packages

heb dit geinstalleerd maar kan de scanner ook niet toevoegen als apparaat.

is er iemand met het zelfde probleem of weet iemand een oplossing?? ????

« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 18:30:02 door jokertje »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/21, 23:12:25 »
Bij mij hebben mijn Canon all-in ones nog nooit gewerkt met "Simplescan", wel met Gimp en Scangearmp.
Scangearmp is het programma dat Canon zelf levert.

Open de terminal eens en type het volgende commande: scangearmp en daarna even enter.
Als je de drivers geïnstalleerd hebt dan zou de het programma Scangearmp nu op moeten starten. Als je de drivers niet geïnstalleerd hebt dan, gebeurd er dus niets.

Als je de drivers nog niet geïnstalleerd hebt (printer-deel kennelijk wel want je kunt printen) dan kun je ze downloaden via de volgende website:
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MP_series/PIXMA_MP495.aspx?type=download&page=1
Ik zou zeggen download 1 (drivers scanner versie 1.6) en, indien nodig, nummer 2 (drivers voor printer versie 3.4) en installeer ze even.
Je hebt dan een tar bestand gedownload. Rechtermuisknop en kies voor hier uitpakken. Je krijgt dan de map scangearmp-mp495series-1.60-1-deb.tar.gz. Hierop dubbelklikken en je krijgt het bestandscangearmp-mp495series-1.60-1-deb. Dubbelklik hierop en je krijgt 3 bestanden/mappen te zien. Kies voor "Packages". Na openen van deze map krijg je 4 bestanden. Zoals je ziet 2 paartjes die bij elkaar horen (2x AMD en 2x i386). Maak je keuze en installeer ze allebei door op de bestanden te dubbelklikken. Hierna open het programma "GDEBI" (of evt het Softwarecentre) zich en na een paar seconden kun je op de knop "Pakket installeren" en gaat de installatie (evt na ingeven van je wachtwoord) beginnen. Doe dit bij allebei de paketten. (Als een pakket niet meteen installeert, probeer het dan in een andere volgorde. Waarschijnlijk lukt het dan wel.)
Hierna zou de scanner moeten werken. Let op: je moet wel weer de terminal opstarten en het commando  "scangearmp" ingeven. Hierna zoekt het programma naar aangesloten scanners (wel zorgen dat je apparaat aanstaat natuurlijk) en als het goed is vindt het je MP495.
Het vreemde is dat het bij mijn apparaten niet altijd meteen werkte, maar na een herstart van de PC ineens wel.... (Deja-vu!)

Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat de printer en de scanner het doet als ze "aan een draadje" hangen en pas daarna ga ik pas kijken of het draadloos ook werkt. Laten we het erop houden dat dit een persoonlijke afwijking is :)

Als de scanner het doet, dan kun je de snelkoppeling/starter van "Simplescan" aanpassen waardoor je de scanner voortaan ook kunt starten door op de starter Simplescan te drukken.

Het kan nodig zijn om het programma Gdebi eerst te installeren als je dit nog niet hebt (10.04). Ik dacht dat in 12.04 de installatie van het DEB bestand dmv het Softwarecentre gebeurd.

Uiteraard zijn er andere mogelijkheden en misschien wel snellere methoden om je apparaat te installeren. Voor mij als simpele gebruiker werkt deze methode.
Succes.
Jeroen

P.s.: het kan zijn dat de drivers in de link in jouw bericht ook werken voor de MP495. Er worden echter geen modellen genoemd. De Canon site vermeldt dat je 3.4 en 1.6 moet hebben. Als 1.8 toch werkt is het natuurlijk ook prima...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/21, 23:15:08 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline jokertje

  • Lid
Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/22, 10:29:32 »
Je bent een geweldig =D,
wat een zeer goede uitleg,super duidelijk

Bedankt

Het werkt fantastisch =D =D =D,

Ik heb de 1.80 gebruikt omdat de 1.60 niet meer zou werken onder 12.04 lts.Ik heb namelijk eerst zelf nog gezocht op internet
hoe en wat met de scanner.Maar kon nergens vinden hoe ik dit moest installeren.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/25, 19:29:58 »
Hoi jokertje,

Mooi dat het werkt en dat het duidelijk is weergegeven.  Graag gedaan hoor en veel plezier ermee ;)

Zou je dit topic op "opgelost" kunnen zetten door dit woord voor de het onderwerp te zetten ? Dan is het voor anderen makkelijker zoeken als ze tegen eenzelfde probleem oplopen .

Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat ¨opgelost"
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/27, 11:42:21 »
Hoi Pfoeh, wou eventjes vermelden dat ik dit heb geprobeerd met een Canon MX455 en het scannen werkt prima, nu nog uitpluizen om het printen aan het werk te krijgen alvast bedankt.

Het printen is ondertussen ook gelukt, tijdje wachten als hij een nieuwe netwerkprinter vindt.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/27, 12:16:43 door Patrick Renard »

Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat ¨opgelost"
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/27, 15:03:58 »
@femke98: Nu wel ja, maar toen Pfoeh dat in 2012 postte ging het nog op de oude manier ;)

Offline Henkp

  • Lid
Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat ¨opgelost"
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/27, 19:47:29 »
Ah verhip, ja dat krijg je als men antwoord geeft in zo'n oude topic.

Ik kijk dus nooit naar de data, want ik zie dat men vandaag reageert.

Misschien toch nog maar eens roepen dat oude topics verwijderd moeten worden? Heb het al eens eerder aangekaart.

Onbegrijpelijk dat je dit schrijft dat oude topics verwijderd moeten worden.
Juist hier zie je de kracht van dit Forum dat als je zoekt er al heel veel antwoorden beschikbaar en bruikbaar zijn en er dus niet onnodig een antwoordt op dezelfde vraag hoeft worden gegeven.

Re: draadloze scanner canon mp495 toevoegen als apperaat ¨opgelost"
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/27, 20:23:19 »
Verwijderen lijkt me geen goed idee. Op een ander forum waar ik zit (die ook SMF als forumsoftware gebruikt) gaan topics automatisch op slot na een bepaalde tijd van inactiviteit (ik meen, uit mijn hoofd, 45 dagen maar dat kun je natuurlijk altijd tweaken). Zoiets lijkt me dan een beter idee. Dan blijft de informatie gewoon leesbaar, maar kan het topic niet meer gebumpt worden.