Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opdracht bij afsluiten  (gelezen 1055 keer)

Opdracht bij afsluiten
« Gepost op: 2009/08/11, 23:32:39 »
Hallo,

Ik heb een backup-scriptje dat een rsync uitvoert over een netwerk, wanneer ik mijn computer afsluit. Het scriptje heet backup en staat in /etc/init.d/. Met sudo update-rc.d backup start 03 0 6 . heb ik ervoor gezorgd dat het scriptje wordt uitgevoerd als ik de computer afsluit of herstart.

Nadat dit prima bleek te werken op mijn desktopbak, wilde ik het ook op mijn laptop gaan gebruiken. Het probleem hierbij is alleen dat de netwerkverbinding wireless is en wordt geregeld door network-monitor, dat alleen draait als de gebruiker echt is ingelogd. Het scriptje wordt pas aangeroepen als al is uitgelogd, dus is er geen netwerkverbinding meer. Op die manier wordt er nooit een backup gemaakt.

Weet iemand een manier waardoor ik het scriptje (eventueel als gebruiker) uitgevoerd kan krijgen voordat network-monitor ermee stopt?

Dank!

Babertje

  • Gast
Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/12, 15:17:03 »
Probeer het dan handmatig te doen met pump en dhclient
dus in ubuntu het netwerk niet in de automaat zetten en met pump
het netwerk te starten in /etc/rc.local dan loopt het netwerk buiten gdm/gnome om

Offline ivo

  • Lid
Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 15:22:33 »
Hallo,

Ik heb een backup-scriptje dat een rsync uitvoert over een netwerk, wanneer ik mijn computer afsluit. Het scriptje heet backup en staat in /etc/init.d/. Met sudo update-rc.d backup start 03 0 6 . heb ik ervoor gezorgd dat het scriptje wordt uitgevoerd als ik de computer afsluit of herstart.

Nadat dit prima bleek te werken op mijn desktopbak, wilde ik het ook op mijn laptop gaan gebruiken. Het probleem hierbij is alleen dat de netwerkverbinding wireless is en wordt geregeld door network-monitor, dat alleen draait als de gebruiker echt is ingelogd. Het scriptje wordt pas aangeroepen als al is uitgelogd, dus is er geen netwerkverbinding meer. Op die manier wordt er nooit een backup gemaakt.

Weet iemand een manier waardoor ik het scriptje (eventueel als gebruiker) uitgevoerd kan krijgen voordat network-monitor ermee stopt?

Dank!

Zet je scriptje in

~/.bash_logoff
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 20:49:43 »
Probeer het dan handmatig te doen met pump en dhclient
dus in ubuntu het netwerk niet in de automaat zetten en met pump
het netwerk te starten in /etc/rc.local dan loopt het netwerk buiten gdm/gnome om

Ik vind network-manager te handig. Zeker op een laptop die ik wireless in verschillende soorten netwerken (wireless, phone thethering, kabel) gebruik. Maar toch bedankt.

Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 20:51:09 »
Hallo,

Ik heb een backup-scriptje dat een rsync uitvoert over een netwerk, wanneer ik mijn computer afsluit. Het scriptje heet backup en staat in /etc/init.d/. Met sudo update-rc.d backup start 03 0 6 . heb ik ervoor gezorgd dat het scriptje wordt uitgevoerd als ik de computer afsluit of herstart.

Nadat dit prima bleek te werken op mijn desktopbak, wilde ik het ook op mijn laptop gaan gebruiken. Het probleem hierbij is alleen dat de netwerkverbinding wireless is en wordt geregeld door network-monitor, dat alleen draait als de gebruiker echt is ingelogd. Het scriptje wordt pas aangeroepen als al is uitgelogd, dus is er geen netwerkverbinding meer. Op die manier wordt er nooit een backup gemaakt.

Weet iemand een manier waardoor ik het scriptje (eventueel als gebruiker) uitgevoerd kan krijgen voordat network-monitor ermee stopt?

Dank!

Zet je scriptje in

~/.bash_logoff


Bedankt, maar op de een of andere manier werkt dat wel als ik alleen uitlog, maar niet als ik vanuit gnome Afsluiten kies. Hetzelfde geldt als ik het scriptje aanroep vanuit ~/.xession. Iemand enig idee hoe dat komt?


Offline ivo

  • Lid
Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/12, 21:03:20 »
En als je het scriptje zet in  

/etc/init.d/networking

stop)
        hier je scriptje aanroepen
        
        if sed -n 's/^[^ ]* \([^ ]*\) \([^ ]*\) .*$/\2/p' /proc/mounts |
                grep -qE '^(nfs[1234]?|smbfs|ncp|ncpfs|coda|cifs)$'; then
            log_warning_msg "not deconfiguring network interfaces: network shares still mounted."
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/12, 21:59:35 »
En als je het scriptje zet in  

/etc/init.d/networking

stop)
        hier je scriptje aanroepen
        
        if sed -n 's/^[^ ]* \([^ ]*\) \([^ ]*\) .*$/\2/p' /proc/mounts |
                grep -qE '^(nfs[1234]?|smbfs|ncp|ncpfs|coda|cifs)$'; then
            log_warning_msg "not deconfiguring network interfaces: network shares still mounted."


Dat lijkt ook niet te werken. Ik vermoed omdat de wireless-verbinding al wegvalt bij het stoppen van network-manager tijdens het uitloggen, terwijl /etc/init.d/networking pas gestopt wordt bij het afsluiten van de computer.

Offline ivo

  • Lid
Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/12, 22:22:41 »
Citaat
Dat lijkt ook niet te werken. Ik vermoed omdat de wireless-verbinding al wegvalt bij het stoppen van network-manager tijdens het uitloggen, terwijl /etc/init.d/networking pas gestopt wordt bij het afsluiten van de computer.

Maar is het eigenlijk niet raar dat de wireless verbroken wordt als je uitlogged?
Dat zou betekenen dat het user gebonden is?????
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Opdracht bij afsluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/12, 23:14:05 »
Citaat
Dat lijkt ook niet te werken. Ik vermoed omdat de wireless-verbinding al wegvalt bij het stoppen van network-manager tijdens het uitloggen, terwijl /etc/init.d/networking pas gestopt wordt bij het afsluiten van de computer.

Maar is het eigenlijk niet raar dat de wireless verbroken wordt als je uitlogged?
Dat zou betekenen dat het user gebonden is?????


Dat klopt ook. network-manager, het programma dat gerepresenteerd wordt door het netwerk-icoontje dat standaard in gnome-panel staat, wordt gestart door de gebruiker. Waarschijnlijk mag network-manager vervolgens verbindingen leggen omdat de gebruiker lid is van een bepaalde groep, wellicht dialout. En dat is meteen mijn probleem. Ik wil dus iets uitvoeren zodra ik Afsluiten kies, maar voordat gnome het panel en zijn processen stopt.