Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hyper-V virtuele machine Koppelen aan Windows Files  (gelezen 469 keer)

Offline melba

  • Lid
Hyper-V virtuele machine Koppelen aan Windows Files
« Gepost op: 2015/12/01, 09:15:38 »
Hallo luitjes,

Hier mijn probleem/vraag:

Op dit moment draai ik Windows 10 Prof. en heb ik een Ubuntu server opgezet en daar de openSSH service aan de praat gekregen en natuurlijk ook gepoortforward zodat ik vanaf mijn laptop op de Virtuele machine kan. Nu wil ik eigenlijk dat ik in mijn ubuntu server (Virtuele machine) ook mijn hardeschijven kan zien van mijn Windows PC. Moet ik hiervoor een bepaalde koppeling maken naar mijn pc, want ik ben van plan ook een OpenVPN te gaan draaien op de ubuntu server zodat ik bij mijn windows bestanden kan en op internet ook nog eens leuk kan surfen als ik op school ben. Is er enige service in Ubuntu die ondersteund dat ik mijn Ubuntu server koppel aan mijn Windows 10 zodat de VM mijn hardeschijven leest en ik hier d.m.v. de openssh service toegang tot heb vanaf mijn laptop als ik op school ben.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 09:21:32 door melba »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hyper-V virtuele machine Koppelen aan Windows Files
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/01, 10:54:32 »
Op je windowsmachine deel je de folders waartoe je toegang toe hebben. Op je Ubuntu server koppel je die folders via het samba protocol aan. Via ssh kan je dan ook die folders zien, aangezien ze lokaal op de server aangekoppeld zijn.

Offline melba

  • Lid
Re: Hyper-V virtuele machine Koppelen aan Windows Files
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/01, 11:48:27 »
Op je windowsmachine deel je de folders waartoe je toegang toe hebben. Op je Ubuntu server koppel je die folders via het samba protocol aan. Via ssh kan je dan ook die folders zien, aangezien ze lokaal op de server aangekoppeld zijn.

Dus ik moet de Windows mappen die ik wil delen op mijn VM "Shared" maken of moet ik deze toewijzen in Hyper-V of kan dat niet? En dan d.m.v. samba ga ik over het LAN Ip address de bestanden koppelen of gaat dat anders?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hyper-V virtuele machine Koppelen aan Windows Files
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/01, 14:39:17 »
Neen, je moet je Windows mappen die je wil delen "shared" maken op je Windows machine. Dan worden die over het netwerk beschikbaar en kan je ze op de linux server aankoppelen, inderdaad gebruik makend van het LAN ip adres van de Windows machine. Vanaf dan gedragen die folders zich op het linux systeem als andere lokale folders op dat systeem.