Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf inhoud onzichtbaar in Okular  (gelezen 740 keer)

Offline Algol

  • Lid
pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Gepost op: 2016/01/31, 16:19:08 »
Gedownload pdf-bestand (36,7 MB), krijg ik maar niet zichtbaar in Okular, zowel de tekst als de plaatjes. Grootte in Eigenschappen is correct.
Zoek ik in Okular naar een veelvoorkomend woord, dan krijg ik kleine gekleurde streepjes te zien op de witte achtergrond. De karakters lijken onzichtbaar.
De ingebouwde pdf-viewer van Firefox toont wel de inhoud.
Bestand openen  in Windows met Adobe Reader XI, versie 11.0.07, gaat ook vlekkeloos.
Daar in Eigenschappen staat beveiliging uit en voor de fonts staat: (Alfa-letter) Helvetica en Helvetica-Bold, Type 1, codering Ansi, werkelijke fonts: ArialMT en Arial-BoldMT, TrueTypes.
Bestand in Windows onder andere naam opslaan maakt geen verschil.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/31, 16:59:59 door Algol »
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/31, 21:31:25 »
Hoi Algol,

Merkwaardig! Het zou een fontprobleem kunnen zijn. Kan je ons de link naar dat pdf-bestand kunnen geven misschien. Dan kijk ik eens mee.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Algol

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/31, 22:56:37 »
jvecht, graag dat meekijken.

Hier staan een aantal van deze pdf's.

Utrecht University Repository
http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/287813

Bedankt voor je reactie.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/31, 23:34:18 »
Interessant. Openen in Okular (heb een willekeurige uit die lijst gepakt MOUT_1993) geeft mij ook lege pagina's. Helaas ook geen foutmeldingen te zien als ik Okular via de terminal start. Je zou het pakket evince nog kunnen proberen (de standaard pdf-lezer van Ubuntu volgens mij).

Offline Henkp

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/31, 23:36:13 »
Interessant. Openen in Okular (heb een willekeurige uit die lijst gepakt MOUT_1993) geeft mij ook lege pagina's. Helaas ook geen foutmeldingen te zien als ik Okular via de terminal start. Je zou het pakket evince nog kunnen proberen (de standaard pdf-lezer van Ubuntu volgens mij).

Evince doet het ook niet.

Offline Henkp

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/31, 23:42:06 »
Met Masterpfd PDF editor, kan je hem wel volledig bekijken.

En als je hem dan saved as, en dan de vakjes van de images aanvinkt, dan kan ik hem wel met de standaard pdf reader lezen.
Maar hij is dan wel ongeveer 18Mb groter geworden die file.
Dat vanwege de images.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/01, 00:00:35 »
Hallo Algol,

Een stevig stuk napluiswerk leverde het volgende op:

Deze pdf's zijn gemaakt volgens pdf 1.7 en daardoor naar ik begrijp niet anders leesbaar dan met Adobe software of inderdaad met het Masterpdf programma. Masterpdf is echter ook geen open source.

Ik begrijp ook dat het wellicht zo is dat Adobe deze pdf versie niet openbaar heeft gemaakt, terwijl het wel een ISO standaard is. Het probleem in de Linux pdf readers bestaat al sinds 2009.

Tja, daar moeten we het mee doen. Vrolijk word ik hier persoonlijk niet van, maar nu weet ik wel hoe dit zit.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/01, 00:27:11 »
Heb je xpdf al eens geprobeerd? Dat is mijn "laatste toevlucht", wanneer Evince het laat afweten....
sudo apt-get install xpdf

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/01, 07:57:38 »
xpdf doet het ook niet, Pjotr.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Algol

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/01, 19:09:24 »
XPDF en Evince geven bij mij ook blanco pagina's.

Deze bestanden zijn bedoeld om openbaar toegankelijk te zijn.
Mag ik nu concluderen dat dit archief met pdf-1.7 een ongelukkige keuze heeft gemaakt ?

Ik zal het archief in ieder geval inlichten over onze bevindingen.
Ieder bedankt voor de reacties.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Algol

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/01, 19:49:05 »
In de Engelse Wikipedia staat onder het lemma XFA:

Citaat
XFA (also known as XFA forms) stands for XML Forms Architecture, a family of proprietary XML specifications that was suggested and developed by JetForm to enhance the processing of web forms. It can be also used in PDF files starting with PDF 1.5 specification. XFA specification is referenced as an external specification indispensable for the application of ISO 32000-1 specification (PDF 1.7).

Dus XFA spec is onmisbaar voor pdf-1.7.

Ook staat er bij Compatibility:

Citaat
Examples of PDF software without full XFA support include Adobe Reader Mobile for Android and iOS (and there will be also no support for XFA forms in Adobe Reader Mobile in the future),[14][15] Evince, Firefox, Google Chrome,[16] Okular, pdftk,[17] Poppler,[18][19] Sumatra PDF,[20] etc.

Examples of PDF software with some support of XFA rendering include Adobe Reader (for Windows, Linux, Mac OS X), Nuance PDF Reader (partial support),[21] PDF-XChange Viewer (partial support),[22] Foxit Reader (partial support).[23]

Dus onder andere Evince, Firefox, Google Chrome, Okular, pdftk, Poppler, Sumatra PDF geven geduvel met pdf-1.7.

Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Tom

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/01, 19:52:51 »
https://code-industry.net/free-pdf-editor/

Is een deb bestandje keuze uit 32 of 64 bit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/01, 20:00:21 »
https://code-industry.net/free-pdf-editor/

Is een deb bestandje keuze uit 32 of 64 bit.

Die gebruik ik dus ook, en werkt goed. Zoals ik hier ook vermeld heb.  =D

Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/01, 20:04:19 »
Met Adobe Reader 9 krijg ik ze dus gewoon open.
Een deb file kun je hier downloaden: http://archive.canonical.com/pool/partner/a/acroread/acroread-bin_9.5.5-1raring1_i386.deb
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/01, 20:05:43 »
Hoi Algol,

Ja, men heeft daar de verkeerde keuze gemaakt, maar daar moet je wel bij begrijpen dat dit soort details de makers heel best kan zijn ontgaan. Ik zou dat de makers in eerste instantie zeker niet gaan verwijten.

Ik ken de laatste versies van de Adobe software niet, maar die waarmee ik destijds voor mijn werkgever werkte gaven allen de mogelijkheid de gewenste pdf-versie te kiezen. De laatste versie die ik kent en die bijvoorbeeld ook het open source programma DTP programma Scribus kent is pdf versie 1.5. Dat lijkt vanuit mijn expertise dan een veilige keuze.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Algol

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/01, 20:18:58 »
asilnevs,
altijd gedacht dat Adobe Reader typisch voor Windows was.

jvecht,
bedankt, ik zal het archief subtiel benaderen, ik heb ze namelijk nog wel vaker nodig.

Tom en Henkp,
is die code-industry wel safe ?
Dit is hun adres:
Citaat
Code Industry Ltd
103 Sham Peng Tong Plaza, Victoria, Mahe, Seychelles
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/01, 20:25:42 »
Algol,

Via oa PDFSam -> Visual Recorder (Thumnails creator op Itarsys JPodRenderer zetten in Settings).
Kan je deze terugzetten naar PDF versie 1.5 (Acrobat 6) en leesbaar.

Info PDFSam: http://www.pdfsam.org/

Versie 2.2.4 die nog onder Linux werkt kan je oa hier vinden:
http://laptopke.be/files/Debian/pdfsam_2.2.4e-2_all.deb
PS: Het is een java applicatie dus java is een verreiste.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Henkp

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/01, 20:38:31 »
asilnevs,
altijd gedacht dat Adobe Reader typisch voor Windows was.

jvecht,
bedankt, ik zal het archief subtiel benaderen, ik heb ze namelijk nog wel vaker nodig.

Tom en Henkp,
is die code-industry wel safe ?
Dit is hun adres:
Citaat
Code Industry Ltd
103 Sham Peng Tong Plaza, Victoria, Mahe, Seychelles

Geen idee of het safe is, ik gebruik het bijna nooit.
En is Adobe dan wel safe!!
Als we alles wat niet safe is niet kunnen gebruiken, dan kunnen we beter tegelijk met Internet stoppen!!

Weet u wel hoe safe uw Webbrowser is?, ze zijn allemaal zo lek als een mandje.
Natuurlijk streef ik ook naar zo veilig mogelijke Software, maar af en toe ontkom je er niet aan, om je principes overboord te gooien.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/01, 20:44:09 door Henkp »

Offline Algol

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/01, 21:00:02 »
Henkp,
Van Adobe Reader is al jaren bekend dat deze regelmatig unsafe is, van code-industry weet ik niets, vandaar mijn vraag.
Bij voorkeur pak ik software van Ubuntu Software Centrum, geeft een wat veiliger gevoel.
Als je iets bijna nooit gebruikt dan is het risico op calamiteiten trouwens geringer dan bij frequent gebruik.

Grote vraag: wanneer gaat voorzichtigheid over in paranoia ?

MauRice2,
Heel goede suggestie !
Ubuntu Software Centrum biedt PDFSam aan versie 1.1.4.
Even getest, MOUT_1981.pdf (37,6 MB) ingelezen, in 'Destination output file' gekozen voor nieuwe naam en 'Output document pdf version: Version 1.5' gekozen. Grootte nu: 37,5 MB.
Openen in Okular en: Werkt.

Bedankt !
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/01, 21:13:08 »
Ubuntu Software Centrum biedt PDFSam aan versie 1.1.4.
Even getest, MOUT_1981.pdf (37,6 MB) ingelezen, in 'Destination output file' gekozen voor nieuwe naam en 'Output document pdf version: Version 1.5' gekozen. Grootte nu: 37,5 MB.
Openen in Okular en: Werkt.

Bedankt !

Ja, prachtig. Probleem opgelost! Bedankt MauRice2.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/01, 21:18:28 »
Henkp,
Van Adobe Reader is al jaren bekend dat deze regelmatig unsafe is, van code-industry weet ik niets, vandaar mijn vraag.
Bij voorkeur pak ik software van Ubuntu Software Centrum, geeft een wat veiliger gevoel.
Als je iets bijna nooit gebruikt dan is het risico op calamiteiten trouwens geringer dan bij frequent gebruik.

Grote vraag: wanneer gaat voorzichtigheid over in paranoia ?

MauRice2,
Heel goede suggestie !
Ubuntu Software Centrum biedt PDFSam aan versie 1.1.4.
Even getest, MOUT_1981.pdf (37,6 MB) ingelezen, in 'Destination output file' gekozen voor nieuwe naam en 'Output document pdf version: Version 1.5' gekozen. Grootte nu: 37,5 MB.
Openen in Okular en: Werkt.

Bedankt !

Kijk eens aan weer wat geleerd.
Die pfdsam heb ik ook allang. En die ook even uitgetest.
Dat werkt perfect, en is dan in ieder geval safer als die MasterPDF =D

MauRice2,
Vriendelijk bedankt, voor deze Tip.

Re: pdf inhoud onzichtbaar in Okular
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/01, 21:33:36 »
Geen dank,
We zijn hier om van elkaar te leren.
PDFSam gebruik ik al heel lang, maar niet de versie uit het software centrum.

De Linux versie is krachtiger dan de Windows versie.
Een tijd geleden moest op mijn werk een pdf van ruim 8000 pagina's in delen splitsen.
Ging niet op mijn werk... thuis was deze klus in een paar uurtjes geklaard.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556