Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootloader niet goed vista start niet  (gelezen 7027 keer)

bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/17, 17:39:23 »
Kan kloppen dat je veel problemen ondervind atm....

Er zijn nog een paar zaken die je in de gaten moet houden.

* Welke HD is master en welke Slave ???
* Op welke stekker van de kabel zit de master en op welke de slave ?? ( IDE )

Als dit ook door elkaar ligt en je Grub zit op de 1e en het besturings systeem op de 2e raakt de boel aardig in de war natuurlijk.

In jouw geval zou die 2e HD waar windo en Ubuntu opstaat de master moeten zijn, en zou ook Grub op die HD moeten staan.

En niet op een andere HD.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/17, 18:44:46 »
Tenzij je met sata schijven werkt. hier kan ik in het bios de volgorde van de schijven instellen : First, second and third hardrive
Grub moet dan op de eerste hdd staan (hdo) en wss je vista op de 2de (hd1)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

turn

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/18, 14:41:25 »
hd master / slave  , heb 2 sata schijven en een ide slave.

heb eerst de kabels eens bekeken, mijn opstart schijf hing aan sata1 (op mobo)
foutje dit moet voor het mooi sata 0 zijn (dit mobo telet sata0 t/m sata3).
maar in de bios stond het wel goed dus maakte het niet uit.

om het zeker te weten heb ik het volgende gedaan
-alle schijven eraf behalve de opstart (250 gig samsung) op sata0
-vista start
-partities van linux weg gedaan en geformateerd, opnieuw een deel gemaakt (50 gig) direct achter windows zonder format.
dus dat deel heet in windows dan RAW  
-ubuntu opnieuw geinstaleerd (directe instalatie, dus niet eerst starten zonder instaleren en dan installen vanaf het buroblad).
## dit levert trouwens een bijkomend probleempje : het beeld is uit het midden, links zit een vertikale zwarte balk en rechts kom je een streepje tekort = ongeveer een halve centimeter
## dit had ik ook al met een opstart vanaf de cd maar bij de vorige instal was dit geen probleem meer
- ik doe trouwens een instal met de optie "ubuntu instaleren op de grootste vrije ruimte"

maar helaas het mocht niet baten.

turn

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/18, 14:54:49 »
nog even wat info over het aanpassen van de grub binnen ubuntu

als er in de menu.lst staat
root        (hd0,0)dan probeerd ie dus wel op te starten ook als er alleen maar de opstart schijf in zit


als er in de menu.lst staat
root               (hd1,0)
savedefault
makeactive
map                (hd0) (hd1)
map                (hd1) (hd0)
dan probeerd ie wel op te starten als beide schijven er in zitten, maar als alleen de opstart er in zit dan geeft ie
dat deze disk niet beschikbaar is (of woorden van gelijke strekking) en dat je op "any"knop moet drukken om door te gaan.

hier maak ik dus uit op dat de versie waarin staat opstarten vanaf hd1,xx zeker fout is.

zit er nu nog aan te denken om gewoon maar het rijtje te proberen in de grub
root     (hd0,1)  t/m  root   (hd0,4)



en anders ga ik eens kijken of een instal binnen windows iets is

bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #29 Gepost op: 2008/05/18, 16:30:05 »
Je hebt dus 2 sata schijven en 1 ide schijf. En als ik het goed heb staat je vista op een sata schijf. Heb juist dezelfde situatie gehad bij m'n zoon, maar dan wel met xp.
Wat heb ik gedaan :
ide schijf op master en eerste ide poort, 2 sata schijven op de 2 (enige ) sata poorten. Bedoeling is om ubuntu op eerste ide schijf te zetten (met grub in MBR) Maar eerst (nadat je de schijven in bovenstaande volgorden hebt gemonteerd) opstarten met de live cd (ter controle)
Je opent een terminal en doet "sudo fdisk -l" Dan zie je normaal 3 hdd als volgt benoemd : sda - sdb -sdc waarbij je vista op sdb1 moet staan (eerste partitie van die sata schijf) Kun je zien aan de bestandsindeling (ntfs)
Is zo de situatie dan kun je rustig Hardy installeren op de eerst hdd( de ide schijf) Je kunt zelfs de andere schijven rustig laten zitten (Hardy herkent windows en brengt automatisch de juiste entry in grub) Zo is het hier gegaan en volledig zonder één probleem.
Ubuntu installeren vanuit windows vind ik niet zo'n goed idee
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

turn

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #30 Gepost op: 2008/05/18, 22:22:59 »
de ide heb ik op master gezet en de dvd-brander op slave (heb maar 1 ide op m'n mobo)

als ik ubuntu laat kiezen komt ie met sdb en dat is de sata, dat wil ik nu dus niet

dus ik kies voor "begeleid  - benut de hele schijf" SDA

en op de ide heb ik ubuntu gezet.



hierna herstart en dan pakt de bios de sata schijf en start windows
2de keer opstarten verander ik in het bios de schijf volgorde en start vanaf de ide
ik krijg de grub met de keuze uit ubuntu en vista.. maar ook hier start ubunu wel maar windows niet
(ook hier weer een herstart)

het voordeel is nu wel dat ik in bios kan kiezen welke schijf en dus hiermee kan kiezen tussen vista en ubuntu
verre van ideaal maar het werkt....

als er iemand meer weet... graag

NLsandman

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #31 Gepost op: 2008/05/19, 15:02:21 »
Het probleem is dat de bootloader van vista op een andere schijf staat dan vista zelf.
Koppel die ide schijf maar eens af en boot alleen maar eens van die s-ata schijf, als vista nu niet boot dan zit de boot loader van vista dus op je ide schijf.

bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #32 Gepost op: 2008/05/19, 16:42:40 »
dat zou idd een logische verklaring zijn. Ik heb hier ook een systeem (waar ubuntu nog niet opstaat) bij de installatie van xp (2 sata schijven in systeem) wou windows persée ook de 2de schijf gebruiken bij de installatie. zou hier dus ook wel dat scenario kunnen zijn. Ik ga eerstdaags ubuntu daar op installeren. Ben benieuwd.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Raid

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #33 Gepost op: 2008/05/19, 23:02:32 »
Mijn bootloader zit ook op de "verkeerde" hdd.. Jammergenoeg valt niet in te stellen of IDE of SATA eerst geboot moet worden. Iemand al een oplossing?

NLsandman

  • Gast
bootloader niet goed vista start niet
« Reactie #34 Gepost op: 2008/05/19, 23:31:38 »
Ik heb dit probleem ook op mijn dualboot windows xp pc.
Tis een geintje van MS, een bug of een feature:-)
Bij mij staat de bootloader op de 3e schijf, er is wel een rigoureuze oplossing en dat is een low level format, hierdoor wordt de mbr gewist op bv die 2e schijf, fix mbr werkt niet want dan wordt de mbr alleen herbouwt.
Daarna koppel je alle schijfen af zodat je alleen de hd over houdt waarop windows staat.
Nu kun je met de orginele windows schijf booten naar de recovery console en een goede mbr op de windows hd zetten.
Daarna in de bios ervoor zorgen dat de die windows hd als eerste boot en dan de andere schijven aankoppelen.

Helaas is mij de data op de 3e schijf te waardevol om daar een low level format mee uit te voeren en ik heb ik dat boot probleem opgelost met acronis os selector, die lost dit probleem op door zijn eigen bootloader.