Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: chromebook  (gelezen 7614 keer)

chromebook
« Gepost op: 2011/06/18, 10:20:58 »
Puur internet.

Chromebooks zijn gemáákt voor internet, waar u uw computer toch al het meeste voor gebruikt. U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is, zonder al het gedoe van gewone computers.

http://www.google.nl/intl/nl/chromebook/#index
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 10:25:28 door mathieu1256 »

Offline Tom

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 10:24:52 »
 ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: chromebook
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 10:25:25 »
Ik neem aan dat er ook een linkje bij hoort:

http://www.google.com/chromebook/

Verder hebben we al verschillende draadjes over Chrome Os gehad eigenlijk waarin het al vaker aangekaart was dat Chrome Os en de Chromebooks puur voor het internet gemaakt zijn. ;) :)

Re: chromebook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/18, 10:36:03 »
Ik neem aan dat er ook een linkje bij hoort:

http://www.google.com/chromebook/

Verder hebben we al verschillende draadjes over Chrome Os gehad eigenlijk waarin het al vaker aangekaart was dat Chrome Os en de Chromebooks puur voor het internet gemaakt zijn. ;) :)

Proest, ik moest even lachen bij het 'Altijd verbonden' op de site.
Waar ik woon is 3G verre van geweldig.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/18, 10:48:15 »
Ik neem aan dat er ook een linkje bij hoort:

http://www.google.com/chromebook/

Verder hebben we al verschillende draadjes over Chrome Os gehad eigenlijk waarin het al vaker aangekaart was dat Chrome Os en de Chromebooks puur voor het internet gemaakt zijn. ;) :)

Proest, ik moest even lachen bij het 'Altijd verbonden' op de site.
Waar ik woon is 3G verre van geweldig.

Hahaha ja dat is zo.

Voor mij is het niets maar voor anderen kan het best iets zijn.
Persoonlijk zou ik zo iets als dual boot willen hebben zodat je als je snel je mail wilt kijken, je daarin opstart.
Van de andere kant kan ik het op mijn telefoon ook.

jesse2314

  • Gast
Re: chromebook
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/18, 10:48:54 »
Chromebooks zijn gemáákt voor internet, waar u uw computer toch al het meeste voor gebruikt. U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is, zonder al het gedoe van gewone computers.

 :rolleyes: Het zijn gewoon gewone computers maar dan zit er chrome os op en noemen ze het een chromebook.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/18, 10:56:29 »
Chromebooks zijn gemáákt voor internet, waar u uw computer toch al het meeste voor gebruikt. U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is, zonder al het gedoe van gewone computers.

 :rolleyes: Het zijn gewoon gewone computers maar dan zit er chrome os op en noemen ze het een chromebook.


Nee dat zie je verkeerd.
Je kunt niet het zelfde als gewone computers. Je mist namelijk een hoop functionaliteit en daarvoor heb je alleen maar een snellere opstart tijd voor terug gehad.
Zodra een laptop is opgestart, kun je het zelfde als in een Chromebook en veel meer.

Offline Wout55

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/18, 12:23:07 »
De clou is natuurlijk dat het Chromebook bedoeld is voor al die mensen die al die mooie extra functionaliteit juist niet willen. Ik denk dat daar een gigantische markt voor is. En dan gaat het inderdaad ook om snel opstarten. Ik heb het OS nu al een paar weken op mijn netbookje draaien. Start in 30 seconden op. Waarschijnlijk zal dat Chrome OS over een paar maanden een veel groter marktaandeel hebben dan Linux (1%). Ik ben zelf niet erg voor het cloudcomputing vanwege de veiligheid maar ik gebruik het nu ook al voor kleine dingen voor mijn werk waarbij veiligheid geen rol speelt.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/18, 12:53:18 »
Ik vind het niet zo'n fijn idee dat mijn besturingssysteem, browser of mailprogramma van het bedrijf afkomstig is dat ook het grootste advertentiebedrijf op internet is. Het is niks voor mij dus, maar een of andere combinatie van Chrome OS en/of Android zal bij veel anderen vast wel een succes worden.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/18, 13:16:51 »
Ik vind het niet zo'n fijn idee dat mijn besturingssysteem, browser of mailprogramma van het bedrijf afkomstig is dat ook het grootste advertentiebedrijf op internet is. Het is niks voor mij dus, maar een of andere combinatie van Chrome OS en/of Android zal bij veel anderen vast wel een succes worden.

Je moet de voorwaarden maar eens lezen dan haak je helemaal af.

@Wout55, Ik denk ook dat er marktaandeel voor is.
Dit start in 8 seconden op maar voor wat het voor mij te bieden heeft, heeft het geen meerwaarde.
Tevens als ik zo iets zou doen dan doe ik dual boot en mijn eigen server als cloud gebruiken.
Als je wilt kun je het ook met je tablet na maken.
Gewoon je browser openen en zorgen dat je op je server de juiste software hebt staan.

Als je een SSD pakt en je installeert gewoon Ubuntu of iets dergelijks dan is je opstart tijd ook rond de 30 seconden en kun je alles wat je anders ook kunt.
Voor 50 a 60 euro heb je een 30 gig SSD. De software die je nu gebruikt, start dan nog sneller op en is het ongeveer kwa opstart tijd net zo snel als ChromeOS :D

ChromeOS heeft wel als voordeel dat het 0,0 onderhoud is.
Voor een aantal mensen de oplossing.



Re: chromebook
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/18, 13:59:40 »
Chromebooks zijn gemáákt voor internet, waar u uw computer toch al het meeste voor gebruikt. U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is, zonder al het gedoe van gewone computers.

 :rolleyes: Het zijn gewoon gewone computers maar dan zit er chrome os op en noemen ze het een chromebook.


Nee dat zie je verkeerd.
Je kunt niet het zelfde als gewone computers. Je mist namelijk een hoop functionaliteit en daarvoor heb je alleen maar een snellere opstart tijd voor terug gehad.
Zodra een laptop is opgestart, kun je het zelfde als in een Chromebook en veel meer.

Plus: waarom een Chromebook? Je kunt ook heel simpel Jolicloud op je laptop zetten en dan heb je een even snelle opstarttijd als ChromeOS plus de functionaliteit van Ubuntu.

Offline Wout55

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 14:17:23 »
Ik heb nog wat reviews zitten lezen en het product is nog verre van voltooid. Er zitten nog ernstige tekortkomingen aan zoals het ontbreken van off-line functie, direct printen vanuit je netbook en zo zijn er nog wat meer dingen te noemen. Op zich ben ik wel benieuwd waar dit toe leidt. Ik kwam van de week ergens de uitspraak tegen dat het Chromebook het opnieuw uitvinden van het netbook is maar dan zonder Windows. Het netbook werkt namelijk prima maar zo´n zwaar OS als Windows is voor die machientjes totaal niet geschikt en haalt de hele formule onderuit. Na de start van de netbookjes met Linux als OS en het grote succes daarvan ontwikkelde Microsoft zijn vertrouwde verkoopformule, het OS bijgeleverd met de pc en binnen de kortste keren kon zowat je geen netbookje meer zonder het bekende OS kopen. Dat is geen succes omdat het netbookje veel te langzaam wordt. Bijgevolg stortte de verkoop ineen. Nu pakt Google het zo aan dat het Chromebook hardwarematig alleen maar met Chromium OS kan draaien. Ik ben nog niemand op het web tegengekomen die er een windwos op draaiend heeft gekregen. Een andere linux is echter geen echt probleem.  ;)

Offline Wout55

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/18, 14:26:26 »
Chromebooks zijn gemáákt voor internet, waar u uw computer toch al het meeste voor gebruikt. U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is, zonder al het gedoe van gewone computers.

 :rolleyes: Het zijn gewoon gewone computers maar dan zit er chrome os op en noemen ze het een chromebook.


Nee dat zie je verkeerd.
Je kunt niet het zelfde als gewone computers. Je mist namelijk een hoop functionaliteit en daarvoor heb je alleen maar een snellere opstart tijd voor terug gehad.
Zodra een laptop is opgestart, kun je het zelfde als in een Chromebook en veel meer.

Plus: waarom een Chromebook? Je kunt ook heel simpel Jolicloud op je laptop zetten en dan heb je een even snelle opstarttijd als ChromeOS plus de functionaliteit van Ubuntu.
Zoals al een paar keer gezegd het gaat niet om meer maar om minder functionaliteit. En het is ook niet dezelfde hardware, het is hardware waar alleen Chromium (of met wat knutselen een andere Linux) op KAN werken. Het is dus een gesloten systeem. Een niet nader genoemde firma uit Redmond kan er niet op, of wat dat aangaat welke andere OS fabrikant dan ook. Daar gaat het om.
En met die hardware krijg je een opstarttijd van 7 seconden en wordt gezegd dat het heel veilig zal zijn zonder dat de eigenaar extra software hoeft aan te schaffen.
Je kan Chrominum OS wel op een andere PC draaien maar dan heb je niet de opstarttijd van 7 seconden noch de beveiligingen tegen nare internet besmettingen.
Vooral scholen en bedrijven schijnen zeer geïnteresseerd te zijn. Die willen maar wat graag gesloten systemen hebben.

DarkEra

  • Gast
Re: chromebook
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/18, 14:29:26 »
Plus: waarom een Chromebook? Je kunt ook heel simpel Jolicloud op je laptop zetten en dan heb je een even snelle opstarttijd als ChromeOS plus de functionaliteit van Ubuntu.

Volgens de site in 8 seconden. Jolicloud daartegen start niet sneller als je het zou installeren op een laptop of netbook met een gewone hdd maar is net zo snel als Ubuntu. Ook is de opstarttijd geheel afhankelijk van de hardware die erin zit natuurlijk. :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/18, 17:55:22 »
@Wout55, De verkoop van netbook's loopt terug en niet alleen doordat er een zwaar besturingssysteem op staat.
Ook vanwege de tablet. Mensen die eerst een netbook zouden kopen, kopen nu een tablet omdat, dat nog wat compacter is en langer er mee kunnen werken dan met een netbook.
Tevens wilden ze het ding voor wat internetten, e-mailen en misschien wat video'tjes onderweg kijken.
Dat kunnen ze nu ook met een tablet en de prijs hoeft niet altijd veel hoger te zijn dan die van een tablet.

Ik denk desondanks dat het wel een succes kan worden.
Ze zien ze er wat strakker uit dan de netbook's die ik ken.
Ook zijn ze onderhoud vrij. Je kunt zonder kennis van alles toch heel makkelijk er mee werken omdat het een browser is en die kennen de meesten mensen wel. De OS zal dus ook niet afschrikken.

Dat het systeem niet verklooit kan worden is voor een groep mensen ideaal en het zou ook handig voor hun thuis pc zijn. Scheelt een aantal mensen een hoop werk. =D
 

Re: chromebook
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/18, 19:04:30 »
Even inhaken op de 2e regel van de TS.

'U zult merken dat het sneller, eenvoudiger en veiliger is,...'

Veiliger? Is het nu al bewezen dan? Tikkeltje voorbarig voor iets wat nog niet in de handel is.
Dit soort regels smullen hackers van...

Persoonlijk maak ik liever zelf backups (2e hd) en leg een kopie op cd/dvd bij mijn moeder.
Misschien wat omslachtig, maar ik heb er een beter gevoel bij dan allerlei cloud dingen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Luuk58

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/18, 20:02:51 »
Ik zou er wel één willen. Van de tijd dat ik op m'n computer zit is er zeker 95% van in mijn browser. Die andere vijf procent zou ik ook wel kunnen doen in een browser, denk ik. Chatten met meebo/eBuddy. Tekstverwerken met Google Docs. Foto's bewerken (het enige wat ik doe is croppen en overexposen) met Picnic. Wat ik nog zou missen zou Spotify zijn, maar dat heb ik ook op m'n telefoon dus dan gebruik ik die wel. Een goedkope, snelle laptop die bijna alles doet wat ik wil, prima!

Re: chromebook
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/19, 00:17:33 »
Ik zou er wel één willen. Van de tijd dat ik op m'n computer zit is er zeker 95% van in mijn browser. Die andere vijf procent zou ik ook wel kunnen doen in een browser, denk ik. Chatten met meebo/eBuddy. Tekstverwerken met Google Docs. Foto's bewerken (het enige wat ik doe is croppen en overexposen) met Picnic. Wat ik nog zou missen zou Spotify zijn, maar dat heb ik ook op m'n telefoon dus dan gebruik ik die wel. Een goedkope, snelle laptop die bijna alles doet wat ik wil, prima!

Mwoa... voor de hardware die je krijgt zijn ze niet echt goedkoop volgens mij.

Re: chromebook
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/19, 12:08:35 »
Je kan er ook Ubuntu opzetten met alleen Chrome en die laten opstarten. Mijn computer start ook op binnen 30 seconden op. Al installeer je Ubuntu Server met een lichte werkomgeving kan dit nog sneller, en eventueel kan je nog programmas installeren die echt niet kan missen, bijvoorbeeld een bestandbrowser om lokaal dingen op te slaan. Ook zal je niet de snelste hardware hiervoor nodig hebben. Koop er eventueel een NAS bij en zet er eyeOS op.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 12:14:25 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: chromebook
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/19, 12:11:30 »
lord +1
Mijn E17 start in 10 seconden op (gemeten van BIOS-scherm tot aan volledig opgestart).

Re: chromebook
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/19, 13:51:00 »
ik heb die chrome OS ook een tijdje gedraaid maar met ale fucnties die ze eruit hebben gehaald lijkt het mij meer op een gedowngraide linux
er is maar 1 voordeel aan dat chrome os, namelijk dat het 10s sneller opstart op mijn laptop dan ubuntu

en die 10 seconden heb ik er wel voor over als dat betekend dat ik al mijn zware software nog 100% kan draaien want chrome os ondersteunt die zware progjes niet :p:d
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/19, 20:58:53 »
Je moet ook kijken wat je met je pc doet.
Doe je net als mij ook een hoop andere dingen er mee dan werkt het niet voor thuis.
Maar doe je net als Luuk heel veel online, dan is het misschien wel een optie om het erbij te nemen.
De desktop of laptop vervangen doet het niet want hoe doe je dan je Android updaten of backuppen en dergelijke en dan heb je oom nog je navigatie systemen en andere apparaten die daar niet op werken.

Wel kan ik mij voorstellen dat je zo iets voor onderweg gebruikt.
Al denk ik dat nu mensen gaan kijken wat ze het meeste aan spreekt, een Chromebook of een tablet.
Wat is compacter en makkelijker mee te nemen en hoeveel scheelt het in prijs.

Amazon komt met eigen tablets en die moeten goedkoop zijn omdat ze net als de game consoles ze die dingen onder de kost prijs of tegen kostprijs gaan verkopen.
Ze willen de winst uit hun online winkel halen.
Die tablet's worden dan wel zeer aantrekkelijk en ik denk dat Apple en andere fabrikanten van tablets daar banger voor zijn dan voor de Chromebooks.

Chromebooks is denk ik meer voor studenten die er op willen werken.
Die dingen kunnen voor hun wel hun laptop vervangen.

Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Er is een markt voor.
De desktop zal in verkoop terug lopen maar niet verdwijnen en dat is net zo voor de laptop.
Tablets is net als het Chromebook, er is een markt voor en zal dus niet verdwijnen.
Wel zullen de prijzen van al die dingen in de loop de tijd zakken.


Re: chromebook
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/19, 21:42:38 »
Je moet ook kijken wat je met je pc doet.
Doe je net als mij ook een hoop andere dingen er mee dan werkt het niet voor thuis.
Maar doe je net als Luuk heel veel online, dan is het misschien wel een optie om het erbij te nemen.
De desktop of laptop vervangen doet het niet want hoe doe je dan je Android updaten of backuppen en dergelijke en dan heb je oom nog je navigatie systemen en andere apparaten die daar niet op werken.

Wel kan ik mij voorstellen dat je zo iets voor onderweg gebruikt.
Al denk ik dat nu mensen gaan kijken wat ze het meeste aan spreekt, een Chromebook of een tablet.
Wat is compacter en makkelijker mee te nemen en hoeveel scheelt het in prijs.

Amazon komt met eigen tablets en die moeten goedkoop zijn omdat ze net als de game consoles ze die dingen onder de kost prijs of tegen kostprijs gaan verkopen.
Ze willen de winst uit hun online winkel halen.
Die tablet's worden dan wel zeer aantrekkelijk en ik denk dat Apple en andere fabrikanten van tablets daar banger voor zijn dan voor de Chromebooks.

Chromebooks is denk ik meer voor studenten die er op willen werken.
Die dingen kunnen voor hun wel hun laptop vervangen.

Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Er is een markt voor.
De desktop zal in verkoop terug lopen maar niet verdwijnen en dat is net zo voor de laptop.
Tablets is net als het Chromebook, er is een markt voor en zal dus niet verdwijnen.
Wel zullen de prijzen van al die dingen in de loop de tijd zakken.



De kwaliteit van webdiensten (op meerder vlakken, betrouwbaarheid, functionaliteit, snelheid etc. ) hangt ook sterk samen met het succes van een systeem als Chrome OS. Google brengt met hun Documents natuurlijk uitstekende diensten (en ik neem aan dat die nog gaan verbteren) maar Microsoft doet het ook niet onaardig met bijv. Word Web App en zo zijn er nog meer. Muziekdiensten die helemaal online werken heb je natuurlijk ook en ga zo maar door. Veel van wat je op je eigen machine zou willen doen kan ook al online. Maar nog lang niet alles zoals je terecht opmerkt en het uit handen geven van je data is ook wel een gevoelig punt natuurlijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: chromebook
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/19, 22:53:42 »
Dat dacht ik eerst ook maar wat ik merk is, is dat velen erg laconiek er mee om gaan en pas gaan klagen als het mis is gegaan.
De meesten hebben niet eens in de gaten als je mee zit te kijken.
Facebook en twitter zijn een goed voorbeeld.
Ze willen allemaal een privé leven waar niet iedereen alles hoeft te weten van ze, ondertussen knalt men wel alles op facebook en twitter.
Bestanden veilig opslaan online denken ze te doen omdat, dat op de site vermeld stond.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: chromebook
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/20, 07:04:55 »
Dat dacht ik eerst ook maar wat ik merk is, is dat velen erg laconiek er mee om gaan en pas gaan klagen als het mis is gegaan.
De meesten hebben niet eens in de gaten als je mee zit te kijken.
Facebook en twitter zijn een goed voorbeeld.
Ze willen allemaal een privé leven waar niet iedereen alles hoeft te weten van ze, ondertussen knalt men wel alles op facebook en twitter.
Bestanden veilig opslaan online denken ze te doen omdat, dat op de site vermeld stond.



Ik moet eerlijk zeggen, ik gebruik ook steeds vaker Ubuntu One, omdat het zo lekker geïntegreerd is in Ubuntu. Over mijn privacy maak ik me geen zorgen, belangrijke dingen staan hier op de harddisk (en op de externe). Kijk eens naar de gemiddelde twitterberichten: Ik ga nu naar een verjaardag in Hoogeveen, tot over een paar uur! Inbrekers zoeken de naam op in de telefoongids, en hoppa, inbraak is gepleegd... Maar hoe wisten ze dat ik weg was?Tsja lieverd, twitter hé...