Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Quadcore monitoring  (gelezen 1689 keer)

Quadcore monitoring
« Gepost op: 2009/02/26, 19:14:53 »
Ik heb net een nieuwe cpu gekocht en in mijn pc gedaan, alleen ik kan niet echt een goed progje vinden om deze cpu te monitoren. Het gaat om een amd phenom X4 9560. Wanneer ik cpu monitors wil starten krijg ik de meldingen, of geen cpu gevonden om te monitoren, of geen sensorts gevonden. Geen cpu gevonden vond ik opzicht wel leuk, maar goed nu wil ik het nog werkend krijgen. Iemand ervaring met deze of andere quadcore cpu's?

Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline track

  • Lid
Re: Quadcore monitoring
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 20:02:29 »
Hoi Marc,

het aantal cores zal he probleem niet zijn denk ik. 
Heb je trouwens het pakket  "sensors"  vanuit het pakketbeheer al geïnstalleerd ?


track

Re: Quadcore monitoring
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 20:10:50 »
heb een fresh install gedaan, dus ga dat nog wel even doen om te kijken of dat werkt.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Quadcore monitoring
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 21:36:50 »
Ik zit wat te stoeien met mbmon en xmbmon, alleen was mij niet helemaal duidelijk wat waar voor staat:

Temp.= 42.0, 29.0, 28.0; Rot.= 6617,    0,    0
Vcore = 2.29, 2.93; Volt. = 0.02, 4.78, 10.88,  -0.06, -0.02

zie verschillende temperaturen alleen zie niet welke tempertatuur voor wat is.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline track

  • Lid
Re: Quadcore monitoring
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 21:47:31 »
Dat heb ik toen ook gehad.  De veiligste weg is om de spanningen en temperaturen met de getallen die het BIOS vertoont te vergelijken.

Maar ik gis dat  die 42°  bij de CPU  de  28° bij het moederbord en de 29° bij de harde schijf behoren. (of heb je de hddtemp niet erbij ?)
En de "Rot." zal het toerental van de ventilator zijn.   

Ik heb trouwens alleen de temperaturen van de CPU en de harde schijf op mijn Gnome-applet gezet.

track

Re: Quadcore monitoring
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 21:58:16 »
Heb hem net even laten lopen en wanneer ik dan aardig wat processen tegelijk laat lopen dan schiet de 2 temp. flink omhoog. Ik denk dus dat de de tweede voor de cpu is, alleen schrik wel van het aantal graden dat hij stijgt. Loopt op tot dik in de 40c. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Zit gewoon de standaard koeler op die ik erbij kreeg. Beetje jammer weer. Hoe heb je trouwens de temp van de cpu in gnome-applet gezet.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Quadcore monitoring
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/26, 22:10:52 »
Volgens mij werkt de cpu toch niet helemaal lekker :) Als ik wat ga inpakken. Bijv wat muziek, dan is ie zeker 5 min bezig met 1 mp3tje :S Waar kan ik ergens uitlezen wat er fout gaat met de cpu ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline track

  • Lid
Re: Quadcore monitoring
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/26, 22:15:55 »
Hoef je je echt niet druk te maken.  Als je ±100W moet afvoeren mag hij gerust stukken boven de 40° hebben.
Heb je trouwens een keer in de spec gekeken ?   Daar zal iets van 60 .. 70° staan. 

Dus geen probleem, alleen ambitie !

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 22:18:15 door track »

Offline track

  • Lid
Re: Quadcore monitoring
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/26, 22:30:39 »
Gnome-applets:  gewoon via Synaptic binnenhalen,  gnome-applet data ingesloten.

Via rechterklik op de panel (bij mij boven) "toevoegen".  In het hoofdstuk "Systeem en hardware"  staat het als "Hardware sensor monitor".

Een rechterklik op het applet -> instellingen - [sensoren]  moet "libsensors" en misschien "hddtemp" bevatten. 
De gewenste parameters aanvinken.

track

Re: Quadcore monitoring
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/26, 22:41:33 »
Ok dat is gemakkelijk dus :) ben gewend om met fluxbox te werken. Ja wat de temp betreft klopt het wel dat er in de specs iets van 60c staat, maar ja heb het toch liever wat minder :D gewoon om het idee :)
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Quadcore monitoring
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/28, 06:09:01 »
Ok dat is gemakkelijk dus :) ben gewend om met fluxbox te werken. Ja wat de temp betreft klopt het wel dat er in de specs iets van 60c staat, maar ja heb het toch liever wat minder :D gewoon om het idee :)
Tot en met 60 is dus geen probleem, lager hoeft dus echt niet.
Omdat je niet weet wat voor temp je cpu mag hebben, heb je in de bios de temp ingesteld zodat de pc uitvalt bij bepaalde temp, zodat je cpu niet kapot gaat met te hogen temp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 08:39:54 door jan11000 »