Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia / Ati en open source  (gelezen 1386 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Nvidia / Ati en open source
« Gepost op: 2009/03/12, 15:26:28 »
Beste allemaal,

Wat is dat toch de laatste tijd met Nvidia, ik lees zoveel installatie- en gebruikersellende dat ik geneigd ben om bij de de vervanging van mijn huidige PC (binnenkort) toch maar weer voor Ati te gaan. Ik heb nu ook Ati maar ik begreep dat Nvidia meer compatible is met Linux.

Is er overigens een connectie tussen Ati en AMD?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/12, 18:27:50 »
Ati is van AMD.
Ik heb zelf intel, kan er dus niet echt over oordelen, maar het gevoel overheerst bij mij dat het ati wat lekkerder gaat (ook met de open source drivers).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/12, 18:30:37 »
Vroeger was het omgekeerd, maar ook ik heb de indruk dat je tegenwoordig beter Ati hebt. Zelf heb ik een ati, en (pas) sedert Hardy 8.04 gaat alles grafisch goed, kan ik compiz draaien en kan ik probleemloos naar standby. Zo goed dat ik nu niet meer durf upgraden ...

Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/12, 18:51:49 »
Hier met een Nvidia (zie signature) nooit problemen gehad, alleen bij mijn overstap naar KDE. Echter boden nieuwe drivers de uitkomst, en draait hij beter dan tevoren :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/12, 18:55:32 »
Nog steeds zie ik veel meer problemen met ATI langskomen op Linux-fora dan met Nvidia. Zo kun je met sommige kaarten nog niet fatsoenlijk een film afspelen, terwijl Nvidia al een tijdje VDPAU-ondersteuning heeft.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/12, 19:09:49 »
Ik heb een Radeon HD 4850 in de bak waar ik nu achter zit. In Ubuntu (8.10) kan video niet gecombineerd worden met desktop effecten. De hier aangeraden oplossing met Xorg.conf werkte bij niet, ik moest in de veilige modus proberen het weer "goed" te krijgen. Met openSUSE is het nog hopelozer. De open driver is eigenlijk voor de HD 3xxx serie (dus beeld hebben is al iets) en de officiƫle driver helpt keer op keer mijn installatie compleet om zeep. Met de nvidia drivers heb ik sinds Ubuntu 7.04 geen problemen meer gehad (geForce 6200), mijn laptop's GeForce 8400 draait in openSUSE ook behoorlijk met "driver 180".

Ik denk dus dat je het beste een nvidia (doch niet nieuwer dan generatie 8xxx) kunt gebruiken.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Nvidia / Ati en open source
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/12, 23:10:04 »
Ati is van AMD.

Tja, apart dat AMD in Linux-kringen zo gewaardeerd wordt, tegenover Ati... ik moet eerlijk zeggen dat AMD mijn persoonlijke digitale nachtmerrie is, maar da's alweer lang geleden :rolleyes: