Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord verdwenen  (gelezen 2407 keer)

Wachtwoord verdwenen
« Gepost op: 2012/05/17, 14:41:19 »
Hallo,

Sedert deze morgen ben ik ook een Ubuntu gebruiker  :)

Nu heb ik het volgende probleem :

Bij de installatie heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord moeten ingeven. Daar ik in het begin heel veel moet installeren heb ik geprobeerd om via gebruikersbeheer te werken ZONDER wachtwoord. Dit was geen probleem om dit in orde te krijgen.

Maar als ik nu een programma wil installeren komt er een kader in "Uw authentticatie is vereist als u software wilt verwijderen of installeren" ! Maar als ik daar niet invul (zoals het moet denk ik daar ik zonder wachtwoord werk) of mijn oude wachtwoord ingeef heeft hij telkens een fout en geraak ik niet verder.

Iemand die mij kan/wil verder helpen want ik zit echt vast. Kan ik het paswoord ergens opvragen ?

Alvast bedankt en Ubuntu lijkt op het eerste zicht echt fantastisch  =D

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/17, 14:48:06 »
Probeer je wachtwoord eens te veranderen bij Systeeminstellingen -> Gebruikers en accounts, lukt dat wel? Zo niet, wat doet het volgende in een terminalvenster (ctrl+alt+t):

sudo su
?

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/17, 14:54:45 »
Wijzigen lukt alvast niet : als ik bij oud paswoord het venster leeg laat of mijn oude paswoord ingeef blijft het kader rechtsondetraan bleek staan.

Ik ga nu eens op zoek naar het terminalvenster  :)

Hopelijk heb je tijd om me verder te helpen ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 14:55:48 »
Daar ik in het begin heel veel moet installeren heb ik geprobeerd om via gebruikersbeheer te werken ZONDER wachtwoord. Dit was geen probleem om dit in orde te krijgen.
Dat bevalt me helemaal niet.... Dat klinkt als een fundamenteel verknoeid systeem. Ik raad een schone herinstallatie aan, volgens deze aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

En daarna niet meer morrelen aan het wachtwoordenstelsel van Ubuntu... Het hoort erbij, het is van doorslaggevend belang voor de veiligheid van Linux, en na de eerste "installatieronde" valt het enorm mee met dat inkloppen van je wachtwoord. Komt nog maar af en toe voor, dan.

Een schone herinstallatie wegens een verpest systeem hoort erbij, voor een beginner met Linux. Zeker als je een beetje onderzoekend bent aangelegd. En ach, een herinstallatie kost je, inclusief afwerking achteraf, slechts twee uurtjes.... :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 14:58:12 door Pjotr »

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/17, 14:56:47 »
In het terminalvenster komt te staan "pascal@pascal-not-Specefied:-$"

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/17, 14:57:35 »
Dan moet je intypen
sudo su
en op enter drukken. Wat gebeurt er? Indien er om een wachtword wordt gevraagd, typ een wachtwoord in dat goed zou moeten zijn (er worden geen sterretjes getoond).

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/17, 14:59:35 »
@ Pjotr : Zou dit echt de enige oplossing zijn ?

Ben al van deze morgen bezig met Ubuntu op gang te krijgen.

Weet zelfs niet of het 100% goed geinstalleerd is daar ik op sommige sites zag dat je 3 partities nodig hebt. Van mij staat alles in 1 partitie samen met mijn Windows 7

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/17, 15:01:56 »
@ Pjotr : Zou dit echt de enige oplossing zijn ?

Ben al van deze morgen bezig met Ubuntu op gang te krijgen.

Weet zelfs niet of het 100% goed geinstalleerd is daar ik op sommige sites zag dat je 3 partities nodig hebt. Van mij staat alles in 1 partitie samen met mijn Windows 7
Dan heb je een Wubi-installatie. Installeren op een aparte partitie is beter. Pak het eens zo aan:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Voor alle duidelijkheid: het installatieprogje maakt dan "automatisch" twee partities aan voor Ubuntu, namelijk de systeempartitie en de swappartitie (virtueel geheugen oftewel wisselgeheugen). Meer dan twee partities hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 15:03:51 door Pjotr »

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/17, 15:06:04 »
@Cumulus007

Dan komt er te staan Sorry, try again  :(

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/17, 15:27:35 »
Kies, nadat je Ubuntu hebt gestart, voor "herstelmodus" in het volgende scherm:



Wacht vervolgens tot er een keuzemenu verschijnt. Kies hier voor "root shell". Mogelijk moet je met de pijltoets naar onder scrollen om die optie weer te geven.

Voer uit:

passwd pascal

Je kunt nu een nieuw wachtwoord instellen. Je ziet opnieuw geen sterretjes. Gebruik <enter> om te bevestigen.

Hierna dien je op Ctrl+Alt+Del te drukken om de computer te herstarten.

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/17, 15:32:24 »
Oke, zal dit nu effe proberen zodat we terug vertrokken zijn.

Bij meer tijd dan eens terug van 0 beginnen. Hopelijk ben ik hier binnen 5 minuutjes terug met goed nieuws ;)

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/17, 15:46:09 »
Geen goed resultaat  :'(

Morgen best een herinstallatie doen zeker en blijven werken met het ingegeven paswoord bij installatie.

Waar kan ik het best tips krijgen om meteen de juiste installatie te doen ? De Link die Pjotr gegeven heeft waarschijnlijk ?

Alvast bedankt aan beiden voor jullie hulp

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/17, 17:09:24 »
Geen goed resultaat  :'(

Morgen best een herinstallatie doen zeker en blijven werken met het ingegeven paswoord bij installatie.

Waar kan ik het best tips krijgen om meteen de juiste installatie te doen ? De Link die Pjotr gegeven heeft waarschijnlijk ?

Alvast bedankt aan beiden voor jullie hulp
Wat is het resultaat dan?

Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/17, 17:20:00 »
Resulaat is dat ik bezig ben met een herinstallatie  >:(

Ubuntu lijkt me erg leuk om mee te werken maar je kan het niet vergelijken met Windows. Daarom ben ik  het volgende van plan.

Eerst een week of 3 Ubuntu gebruiken en een beetje alles zoeken/veranderen en waarschijnlijk veel domme dingen doen. Eens ik er meer van ken terug opnieuw installeren en dan beter te werk gaan dan ik nu bezig ben.

Volgens ik nu zie heb ik al een 9tal partities en dit is ook mijn bedoeling niet.

Zal alles eens back-uppen en dan alle partities verwijderen.

Mijn doel is dan om op C windows te installeren op D Ubuntu en E&F voor mijn muziek en documenten.

Maar hoe ik alles zal doen is nog een andere kwestie natuurlijk  ;)

Offline Conny

  • Lid
Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/17, 18:09:22 »
Citaat
Eerst een week of 3 Ubuntu gebruiken en een beetje alles zoeken/veranderen en waarschijnlijk veel domme dingen doen. Eens ik er meer van ken terug opnieuw installeren en dan beter te werk gaan dan ik nu bezig ben.
Precies, zo werkt dat.

De site van Pjotr is fantastisch,  =D, als je stap voor stap doet wat er staat komt het wel goed. En elke keer dat je opnieuw installeert gaat het sneller. Je leert er veel van.
Installeren zelf, ook een dual boot, kost hooguit een half uurtje. Daarna ga je fine-tunen; alles precies zo instellen als je prettig vindt. En dat kost mij altijd een uur of 2.

Tob niet te lang door met een corrupt systeem, liever snel herinstalleren. Met Linux kan dat makkelijk.

Offline Conny

  • Lid
Re: Wachtwoord verdwenen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/17, 18:11:48 »
Ik doe iets verkeerd, mijn reactie verschijnt 2x... Sorrie
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 18:16:09 door Conny »