Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aldfaer onder ubuntu  (gelezen 5073 keer)

aldfaer onder ubuntu
« Gepost op: 2007/11/11, 16:24:11 »
Ik heb Aldfaer met Wine geïnstalleerd onder Ubuntu 7.10. Er is echter een vervelend iets, de muiscursor reageert vreemd. In bepaalde delen van het hoofdscherm lijkt het alsof niet de punt van de cursor maar de staart de aanwijzer is. Als ik bijv. kind 2 moet selecteren , moet ik klikken op kind 1 en in andere schermen is er een soortgelijk iets. Ik heb al geprobeerd de muiscursor te vergroten of te verkleinen, maar dat helpt niets. Ik weet dat hier mensen zijn die Aldfaer ook onder Ubuntu gebruiken en wil dus graag jullie reacties horen. (Nog liever een oplossing-grijns)

vr.gr. Bertha van Boven

Offline wutnubu

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/11, 20:00:31 »
Waarom gebruik je GRAMPS niet, veel beter dan Aldfaer hoor.

Groet

Offline joseph

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 00:58:51 »
Citaat van: w.hellinga
Waarom gebruik je GRAMPS niet, veel beter dan Aldfaer hoor.

Groet
Lijkt mij een uitspraak die gebaseerd is op een vooroordeel/voorkeur waarbij ik mij ernstig afvraag of je Aldfaer ooit gedraaid heb.

Gebruik zelf Aldfaer al lang.
Heb daarvoor ongeveer alles geprobeerd (tot van die z.g.n. superprogramma's die duur betaald zouden moeten worden)maar Aldfaer kwam gewoon het best uit de bus.
Is kinderlijk eenvoudig en bijzonder overzichtelijk.

Heb mij een ongeluk gezocht naar een dergelijk programma onder Ubuntu en inmiddels ook Gramps geprobeerd.
Een bijzonder goed initiatief moet ik zeggen maar toch echt stukken minder gebruiksvriendelijk.
Dit komt met name door die onoverzichtelijke boomstructuur.
In Aldfaer heb je gewoon het hele gezin en relaties in een oogopslag met daarnaast alle specifieke info van de geselecteerde persoon.

Nu zal mijn mening ook iets gekleurd zijn door de gewenning aan Aldfaer en het feit dat ik alle ins en outs van Gramps niet zal weten.
Maar het allergrootste struikelblok voor mij was dat de data niet over te zetten was naar Gramps.
Er ontstaan namelijk heel erg veel fouten
Op wat voor manier danook en ja, dat vind deels zijn oorsprong in het gesodemieter rondom de "standaard" gedcom.
Met name alle koppelingen naar "materiaal" (foto's, scans van de aktes) en de "feiten" (adressen, beroepen etc) gaan finaal de soep in.
Dat gaan repareren is echt geen optie omdat mijn bestandje aan voorouders (t/m 1615 in rechte lijn) een 1598 personen en 2564 koppelingen omvat.

Het forum van Aldfaer lezend proef ik dat een lid van het team kennelijk een antipatie voor Linux heeft.
Erg jammer want Linux past m.i. veel beter bij hun visie.
Verder zijn ze angstig inconsequent.
Ze verwijzen n.l. in de ene post naar het kunnen draaien onder Wine terwijl ze in een andere glashelder melden dat het leuk is dat het werkt maar ze geen garantie of ondersteuning bieden voor de toekomst??

Voor mij persoonlijk zal het een halve ramp zijn als Aldfaer in de toekomst niet meer mocht werken.
Hoop danook dat ze tot inkeer komen en een Linux-versie op de markt gaan brengen.
Anders hoop ik dat de ontwikkelaars van Gramps ook eens naar Aldfaer kijken om te zien dat e.a. ook anders kan dan de oude boomstructuur (feitelijk de ouderwetse papierenbladzijden waar je de lijn uitzette om op aparte kaartjes de info per persoon te zetten maar nu digitaal).
Dan bedoel ik overigens niet dat ze gelijk moeten kopiëren maar gelet op feit dat ze in ontwikkeling zijn hoef je ook weer niet het wiel opnieuw uit te vinden niet waar?

Tot die tijd adviseer ik starters, ondanks eerdere voorkeur qua programma, om met Gramps te beginnen in de hoop dat dat zal verbeteren.
Tussentijds moeten overstappen is namelijk een nachtmerrie door het absoluut niet compatibel zijn van de diverse genealogieprogramma's.

Zelf leer ik ermee te leven dat in een aantal velden je met de onderkant van je muispijltje moet mikken en hoop ondertussen op een hoop wijsheid bij Aldfaer zodat ik straks niet met een berg ... zit.

Weet niet hoeveel forumleden in hetzelfde schuitje zitten.... misschien is een actie ala TomTom een idee.
Hoe meer zielen roepen om een Linuxversie des te meer reden voor Aldfaer om in actie te schieten?

Offline wutnubu

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 07:04:38 »
Excuus voor min ietwat kort door de bocht redenatie, maar ik bedoel dat Gramps een goed "Linux" programma is, Aldfaer is geen Linux programma en geeft toch wel eens problemen als het onder wine draait.

Dus meer een technische vergelijking, dan inhoudelijk.

Groet

aldfaer onder ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 21:33:06 »
Citaat van: w.hellinga
Excuus voor min ietwat kort door de bocht redenatie, maar ik bedoel dat Gramps een goed "Linux" programma is, Aldfaer is geen Linux programma en geeft toch wel eens problemen als het onder wine draait.

Dus meer een technische vergelijking, dan inhoudelijk.

Groet
Ik heb in Aldfaer een bestand van ruim 25000 personen en het is onmogelijk om die goed over te zetten naar Gramps. Dat heb ik uitgetest en er zijn inderdaad veel te veel problemen. Erg jammer.

vr.gr. Bertha

aldfaer onder ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/13, 21:37:47 »
Citaat van: joseph
Citaat van: w.hellinga
Waarom gebruik je GRAMPS niet, veel beter dan Aldfaer hoor.

Groet
Lijkt mij een uitspraak die gebaseerd is op een vooroordeel/voorkeur waarbij ik mij ernstig afvraag of je Aldfaer ooit gedraaid heb.

Gebruik zelf Aldfaer al lang.
Heb daarvoor ongeveer alles geprobeerd (tot van die z.g.n. superprogramma's die duur betaald zouden moeten worden)maar Aldfaer kwam gewoon het best uit de bus.
Is kinderlijk eenvoudig en bijzonder overzichtelijk.

Heb mij een ongeluk gezocht naar een dergelijk programma onder Ubuntu en inmiddels ook Gramps geprobeerd.
Een bijzonder goed initiatief moet ik zeggen maar toch echt stukken minder gebruiksvriendelijk.
Dit komt met name door die onoverzichtelijke boomstructuur.
In Aldfaer heb je gewoon het hele gezin en relaties in een oogopslag met daarnaast alle specifieke info van de geselecteerde persoon.

Nu zal mijn mening ook iets gekleurd zijn door de gewenning aan Aldfaer en het feit dat ik alle ins en outs van Gramps niet zal weten.
Maar het allergrootste struikelblok voor mij was dat de data niet over te zetten was naar Gramps.
Er ontstaan namelijk heel erg veel fouten
Op wat voor manier danook en ja, dat vind deels zijn oorsprong in het gesodemieter rondom de "standaard" gedcom.
Met name alle koppelingen naar "materiaal" (foto's, scans van de aktes) en de "feiten" (adressen, beroepen etc) gaan finaal de soep in.
Dat gaan repareren is echt geen optie omdat mijn bestandje aan voorouders (t/m 1615 in rechte lijn) een 1598 personen en 2564 koppelingen omvat.

Het forum van Aldfaer lezend proef ik dat een lid van het team kennelijk een antipatie voor Linux heeft.
Erg jammer want Linux past m.i. veel beter bij hun visie.
Verder zijn ze angstig inconsequent.
Ze verwijzen n.l. in de ene post naar het kunnen draaien onder Wine terwijl ze in een andere glashelder melden dat het leuk is dat het werkt maar ze geen garantie of ondersteuning bieden voor de toekomst??

Voor mij persoonlijk zal het een halve ramp zijn als Aldfaer in de toekomst niet meer mocht werken.
Hoop danook dat ze tot inkeer komen en een Linux-versie op de markt gaan brengen.
Anders hoop ik dat de ontwikkelaars van Gramps ook eens naar Aldfaer kijken om te zien dat e.a. ook anders kan dan de oude boomstructuur (feitelijk de ouderwetse papierenbladzijden waar je de lijn uitzette om op aparte kaartjes de info per persoon te zetten maar nu digitaal).
Dan bedoel ik overigens niet dat ze gelijk moeten kopiëren maar gelet op feit dat ze in ontwikkeling zijn hoef je ook weer niet het wiel opnieuw uit te vinden niet waar?

Tot die tijd adviseer ik starters, ondanks eerdere voorkeur qua programma, om met Gramps te beginnen in de hoop dat dat zal verbeteren.
Tussentijds moeten overstappen is namelijk een nachtmerrie door het absoluut niet compatibel zijn van de diverse genealogieprogramma's.

Zelf leer ik ermee te leven dat in een aantal velden je met de onderkant van je muispijltje moet mikken en hoop ondertussen op een hoop wijsheid bij Aldfaer zodat ik straks niet met een berg ... zit.

Weet niet hoeveel forumleden in hetzelfde schuitje zitten.... misschien is een actie ala TomTom een idee.
Hoe meer zielen roepen om een Linuxversie des te meer reden voor Aldfaer om in actie te schieten?
Ik ben het met je eens! Ik begrijp uit je verhaal, dat jij Aldfaer wel onder Ubuntu gebruikt? Jij hebt dus ook dat rare muis gedoe...is dat niet op te lossen? En heb jij ook veel donkerder kleuren dan onder Windows?
Ik hoop ook van harte dat het Aldfaer team ooit een linux versie uitbrengt.

vr.gr. Bertha

aldfaer onder ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/13, 21:39:29 »
Citaat van: w.hellinga
Excuus voor min ietwat kort door de bocht redenatie, maar ik bedoel dat Gramps een goed "Linux" programma is, Aldfaer is geen Linux programma en geeft toch wel eens problemen als het onder wine draait.

Dus meer een technische vergelijking, dan inhoudelijk.

Groet
Ik heb in Aldfaer een bestand van ruim 25000 personen en het is onmogelijk om die goed over te zetten naar Gramps. Dat heb ik uitgetest en er zijn inderdaad veel te veel problemen. Erg jammer.

vr.gr. Bertha

Offline wutnubu

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/14, 07:06:10 »
Ik gebruikte zelf LaFam, dat was mijn eigen gemaakte programma, ik verkocht het zelfs vele malen ;)

Die export werkte gelukkig uitstekend.

Groet

Offline joseph

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/14, 09:19:34 »
Citaat van: gijsbertha
[Ik ben het met je eens! Ik begrijp uit je verhaal, dat jij Aldfaer wel onder Ubuntu gebruikt? Jij hebt dus ook dat rare muis gedoe...is dat niet op te lossen? En heb jij ook veel donkerder kleuren dan onder Windows?
Ik hoop ook van harte dat het Aldfaer team ooit een linux versie uitbrengt.

vr.gr. Bertha
Niet echt donkerder.
Wel zijn de lettertekens wat minder fraai (beetje dosachtig).
Zou zou 123 niet weten hoe e.a. op te lossen.
Misschien een andere Windows emulator?

aldfaer onder ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/15, 21:47:03 »
Citaat van: joseph
Citaat van: gijsbertha
[Ik ben het met je eens! Ik begrijp uit je verhaal, dat jij Aldfaer wel onder Ubuntu gebruikt? Jij hebt dus ook dat rare muis gedoe...is dat niet op te lossen? En heb jij ook veel donkerder kleuren dan onder Windows?
Ik hoop ook van harte dat het Aldfaer team ooit een linux versie uitbrengt.

vr.gr. Bertha
Niet echt donkerder.
Wel zijn de lettertekens wat minder fraai (beetje dosachtig).
Zou zou 123 niet weten hoe e.a. op te lossen.
Misschien een andere Windows emulator?
Bedankt voor de suggestie. Ik kijk er nog eens na. Ik heb ook iets gelezen van het toevoegen van windows themes aan Wine, maar ik moet nog uitvinden hoe dat moet.
Ik rommel nog even verder!

vr.gr. Bertha

Offline wutnubu

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/16, 06:37:46 »
Een andere optie is VirtualBox met windows.

Groet

Offline dejoom

  • Lid
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/01, 09:10:00 »
weten jullie hoe het komt dat als ik in gutsy gramps opstart en een bestandje importeer van gramps met de extensie grdb het niet kan openen :(:(:( hoe los ik dit op

hij zegt als foutmelding kan het niet openen heb dit nu al twee keer voor en in die file staan 200 mensen :(

ps: het bestandje stond zelfs als backup op hotmail!!!!!

help me

iemand ten einde raad :(:(:(

wvreeuwijk

  • Gast
aldfaer onder ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/01, 17:23:11 »
Al met al ontaard dit af en toe in een discussie pro en contra Gramps of Alfaer. Ik heb een aldfear gedcom geimporteerd in Gramps en dat ging feilloos inclusief plaatjes. Alleen ik vind het een goed maar voor mij niet handig programma. Is er niemand onder de Ubuntu techneuten die weet hoe we dat cursor probleem dat ik dus ook heb oplossen??

aldfaer onder ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/01, 20:40:10 »
Ook ik heb dat cursor-probleem, maar vind het niet zo storend, maar zou Aldfaer echt Linux gebaseerd zijn, dan zeker pro.

Ik kan tot op heden geen overzichten printen, komt dat bekend voor? Wel in andere programma's die onder Wine draaien. Wat ik nu doe is opslaan en dan als tekstfile afdrukken. Ik zie de printer wel aangegeven staan bij instellingen.
Vriendelijke groeten, Cyclepiet.

Lenovo Thinkcentre M58, P 2D, 1.86GHz, 6GB, HD 320GB, NVid. GeF. 7650GS 256MB, Win XP SP3 / Ub. !0.04 LTS
Toshiba Portege, PIII, 192MB, HD 11GB, WiFi (Sweex LW051), Xub. 8.04