Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden a  (gelezen 1974 keer)

Ik heb een kernel update gemaakt.
Deze heb ik ivm wat probleempjes uit Synaptic verwijdert.
Alleen blijft het systeem als ubuntu 12.10 herkent worden.
Hoe verander in dit terug naar 12.04 ?
Ik ondervind veel problemen met installeren van ppa files, daar het als voor 12.10 wordt geinstalleerd ipv 12.04
« Laatst bewerkt op: 2012/06/05, 11:02:26 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Offline HarzG

  • Lid
Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/02, 13:50:22 »
Het lukt je normaal gesproken niet om zomaar een kernel van 12.10 te installeren. Hoe heb je dat gedaan?
12.04 is maar "net" uit, je durft wel ...

btw. Als je zo vroeg in het stadium van een ontwikkeling al 12.10-dingen aan het testen bent + ook nog PPA's gebruikt, dan is het risico dat bij problemen alleen een schone  installatie helpt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce


Offline HarzG

  • Lid
Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/02, 14:03:34 »
Als ik deze lijst zie, zou ik de installatie nog niet uitvoeren.
De laatste opmerkingen van de genoemde howto voor een 3.4-installatie zijn nogal belangrijk:
Citaat
Warning: Install this kernel at your own risk! Before restarting your system, make sure you re-install your system device drivers (graphics card, sound cards, wireless cards, etc.).

After completing the installation, restart your system. After succeeding in installing Kernel 3.4.0, remove the Ubuntu 12.10 repositories.
Je kan ook in Synaptic de sources voor uitschakelen voor 12.10 en controleren of er dan wel alleen de bronnen voor 12.04 "aan" staan. Nadien moet de lijst worden herladen.
edit: Ik zou trouwens ook even helemaal zonder PPA's werken tot je systeem weer naar behoren werkt, anders kom je er nooit achter waar de fouten vandaan komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/02, 14:05:26 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/02, 14:05:25 »
Dat dus. Device driver is trouwens alleen je videokaartdriver en dat is as simple as sudo apt-get remove nvidia-current && sudo apt-get install nvidia-current (met ATI is dat niet mogelijk).

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/02, 14:31:46 »
Uname -r in terminal geeft nu aan dat ik weer 3.2 heb.
Alleen in de tab Updates in pakketbronnen staat nog steed Quantal
Hoe zet ik dit terug ?
 
You gotta be hungry !

Offline HarzG

  • Lid
Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/02, 15:57:14 »
Alleen in de tab Updates in pakketbronnen staat nog steed Quantal
Hoe zet ik dit terug ?
Als je deze site nog niet in je bladwijzers hebt, kan je die nu toevoegen. Op de site van Pjotr staan  relevante, recente en redelijk uitgebreide tips voor Ubuntu. (Waarbij "redelijk" een understatement is, Pjotr pakt de hele breedte van de installatie van systeem-software en tot aan gebruikersinstellingen.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/03, 10:47:44 »
Ik heb precies gedaan wat er op de site van Pjotr staat.
Alleen in de tab Updates in pakketbronnen staat nog steed Quantal.
Mocht er geen andere oplossing zijn dan laat het ik wel staan zonder een vinkje ervoor.

Een herinstallatie is het me op dit moment niet waard.
You gotta be hungry !

Offline HarzG

  • Lid
Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/03, 11:43:10 »
Ik heb precies gedaan wat er op de site van Pjotr staat.
Alleen in de tab Updates in pakketbronnen staat nog steed Quantal.
... dat is vreemd.
NB: Je moet op het moment dat je de opdrachten van de Pjotr-site open hebt, NIET tegelijkertijd synaptic of een ander programma open hebben staan dat de pakketbronnen raadpleegt.

... misschien zo beginnen:
Eerst synaptic openen en vastleggen dat alleen de upgrades voor de langetermijnondersteuning worden opgevraagd.
... verder met Pjotrs adviezen en het bestand met de lijst verwijderen
sudo rm /etc/apt/sources.list.d/* -vfen herschrijven met de genoemde stappen.
In de terminal dan de volgende opdracht uitvoeren.
Citaat
sudo apt-get update
Vervolgens kan je nogmaals synaptic raadplegen en overal waar je nog iets ziet van Quantal of PPA's de vinkjes weghalen, herladen, synaptic sluiten  en via de gewone updatebeheer naar beschikbare updates laten kijken.

In het gebruik zou ik mij beperken tot 1-2 programma's voor installaties. Neem de gewone update-manager voor systeem-onderhoud en kies daarnaast bijvoorbeeld voor Synaptic als je die beter bevalt dan het het software-center.
Als je synaptic+software-center+terminal+updatebeheer en daarnaast nog "grafische opruimprogramma's" zou gebruiken, dan vraag ik mij af of het het overzichtelijk en beheersbaar blijft.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/03, 14:50:50 »
Ik precies gedaan zoals door pjotr omschreven.
In de tab updates blijft quantal staan.
Als ik een deb file voor versie 12.04 download en wil installeren dan lukt dat niet.
Krijg dan deze error :
Ophalen van http://archive.getdeb.net/ubuntu/dists/quantal-getdeb/apps/binary-i386/Packages is mislukt  404  Not Found

Wat vreemd is want in Getdeb.net gaan ze maar tot versie 12.04
You gotta be hungry !

Offline HarzG

  • Lid
Re: begin niet aan pre-alpha testen van 12.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/03, 15:48:26 »
Het is niet zinvol om DEB van 12.10 te gebruiken, de eerste versie van 12.10 staat te verwachten op: Alpha 1 – June 7th.
Voor de nieuwe versie 12.10 ontbreken nog een pakketten.

Globaal:
Linux maakt gebruik van een pool van pakketten die met hun onderlinge afhankelijkheden (= geschiktheid) gekoppeld zijn aan een bepaalde versie.
12.04 maakt dus gebruik van 12.04 DEB's. De normale manier van installaties verlopen via Updatebeheer en het Software-Center.

Als ik een deb file voor versie 12.04 download en wil installeren dan lukt dat niet.
Krijg dan deze error :
Ophalen van http://archive.getdeb.net/ubuntu/dists/quantal-getdeb/apps/binary-i386/Packages is mislukt  404  Not Found

Wat vreemd is want in Getdeb.net gaan ze maar tot versie 12.04
Je probeerde een pre-alpha pakket van een toekomstige versie te installeren op een 12.04-systeem.
Als je op deze manier installaties hebt uitgevoerd, heb je een onvoorspelbaar systeem. Daarvoor kan niemand, behalve jezelf, ondersteuning bieden of een stappenplan voor reparaties adviseren.

De zin van het dat gerepareerde bestand sources.list is nou juist, dat alleen die pakketten in je systeem worden geïnstalleerd die passend zijn voor 12.04. De naam van deze pakketten of de mapnaam waar deze vandaan komen heet dan "precise" (=12.04) en niet "quantal" (=12.10). [edit 21:17]fout versienummer voor quantal geschreven, excuus, staat nu correct]

Experimenteren is niet verboden of onjuist, anders zouden er ook nooit ontwikkelingen in de software plaatsvinden. Maar ik zou het op een andere manier doen dan de manier die je hebt geprobeerd.
1. Installeer "schoon" 12.04 en laat daar alleen de officiële upgrades installeren, dat is je betrouwbare basis.
2. Zet een andere Ubuntu-versie of 12.04 met PPA's en hacks/testen ernaast. Wil je gebruik maken van dezelfde documenten, ga de installatie onder 1 aankoppelen en maak gebruik symlinks naar mappen. Gebruik nooit zomaar de complete /home/arthur-map in je hoofdsysteem en je test-systeem.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 21:19:42 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/03, 21:07:55 »
cat /etc/lsb-release

Wat krijg je dan?

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/04, 08:53:05 »
artvds2708@artvds2708:~$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=12.10
DISTRIB_CODENAME=quantal
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu quantal (development branch)"
You gotta be hungry !

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/04, 11:27:28 »
Verander de inhoud in:

DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=12.04
DISTRIB_CODENAME=precise
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 12.04 LTS"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/04, 19:16:42 »
Dat heeft niet zo heel veel zin, aangezien dat bestand uit het pakket base-files komt.
En dat betekent dat je nu al veel pakketten uit Quantal (12.10) draait of zelfs al helemaal over bent.
En teruggaan naar 12.04 kan helaas alleen door een verse installatie.

Re: Na verwijderen nieuwe kernel blijft het systeem hereknt worden als 12.10
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/05, 11:01:16 »
Mochten de problemen te groot worden dan maak ik wel een verse install.
Tot die tijd draai ik wel met 12.10

Allemaal dank voor het meedenken  ;)
You gotta be hungry !