Een man waar ik mee heb staan praten beweerde echter dat serieus game development niet mogelijk zou zijn op Linux
Want de spellen die Valve aan het overzetten zijn op Linux werken niet nee.
Opleidingen zijn (waarschijnlijk) gebaseerd op DirectX, wat alleen op Windows werkt (eventueel Xbox). However, iOS, Android, Ubuntu (en overige Linux varianten) en Mac OS gebruiken OpenGL, en Windows ondersteund het ook.
Tussen OpenGL en DirectX zijn zeker verschillen, maar deze zijn vaak puur esthetisch. Bijvoorbeeld: DirectX had geluid er ook in zitten als ik het goed had, terwijl geluid niet in OpenGL zit (daar is OpenAL weer voor).
Qua performance zit het probleem vooral bij grafische kaarten. Bij de meeste kaarten is het geen probleem, maar sommige kaarten willen DirectX soms íets beter ondersteunen dan OpenGL. Maar dit komt vooral door de dominantie van Windows dat kaartenmakers hier wat minder aandacht aan besteed hadden tot voorheen.
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij een opleiding die zich bestempeld als "game developers". Het is namelijk een breed begrip: bij game developing zit je waarschijnlijk niet alleen te programmeren op die opleiding, je zit ook grafisch spul te doen en met geluid te werken. Persoonlijk ben ik daar absoluut niet van, als je een beetje goeie game maakt dan zou ik de graphics door een grafici laten ontwerpen en niet door mijn gepruts met photoshop >.<
Daarom gaat mijn studiekeuze ook uit op Technische Informatica. Dan heb je toch het programmeer gedeelte die ook inzetbaar is voor (serious) game developing, ondanks dat niet alle scholen daar les in zullen geven.
Dit waren mijn centjes in deze discussie