Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?  (gelezen 1694 keer)

(Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Gepost op: 2013/03/09, 22:48:09 »
Vandaag heb ik, in kader van de studiekeuze waar ik me nu op aan het oriënteren ben, een open dag bezocht met o.a. de opleiding tot game developer. Natuurlijk heb ik menigeen ook het woord "Linux" laten vallen. Een man waar ik mee heb staan praten beweerde echter dat serieus game development niet mogelijk zou zijn op Linux, en dat - als ik deze opleiding ging doen - ik toch terug zou moeten naar Windows.
Mijn vraag aan jullie is nu: is serieus game development écht niet mogelijk op Linux, en zo ja, waarom dan niet?

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/09, 23:11:47 »
De Windowsspecifieke software die die school gebruikt zal wel niet geschikt zijn voor Linux nee. Daarnaast zullen je klasgenoten ook zowat allemaal Windows draaien (samenwerking). Kijk in theorie kun je met de open source oplossingen voor het grafische werk en de diverse programmeertalen uit de pakketbronnen ver komen. Alleen zullen ze bij zo'n school wel dingen als Unity 3D gebruiken en dat is er niet voor Linux* Ook DirectX gaat lastig worden lijkt me.

En waarom "terug naar Windows"? Wat is er mis met good old dual boot?

*jaaa Unity 3D kan wel Linux executables produceren tegenwoordig, weet ik.

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/09, 23:29:23 »
Het is prima mogelijk, er zijn prachtige spellen voor Linux bijvoorbeeld Minecraft en Red Eclipse. OpenGL is niks mis mee en volgens mij beter dan DirectX, maar volgens mij gaat het hier vooral om de verkoop en succes van het spel.

Volgens mij zijn er genoeg talen en bibliotheken die je kunt gebruiken, kijk naar python, java en c++.

Unity 3D zou volgens mij ook een Linux versie krijgen. Nu komt Steam met een Linux versie, en vergeet de Ouya niet!

Ik denk dat in dit jaar en komende jaren Linux gaming toch veel populairder gaat worden. Google eens, er is vast genoeg te vinden.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 23:31:01 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/10, 06:43:28 »
Bedankt voor de reacties so far!
@erik ik bedoelde ook een dual boot, ik draai nu volledig Ubuntu dus is het wel een soort van "terug naar Windows" ;).
Zelf had ik ook zo'n standpunt als lord, volgens mij (ik ben zeer beginnend c++ programmeur) is c++ volledig crossplatform als je de juiste libraries kiest, toch? En wat Unity3d betreft: het begin is er, en ik heb nog 1,5 jaar voor ik écht een studie moet kiezen, wie weet gaan de ontwikkelingen zo snel...

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/10, 12:16:41 »
Ik bedoel niet dat ik Windows zelf beter vind, maar dat wat ze op scholen zullen aanbieden/opdringen ;) als ontwikkeltools veelal Windowsoplossingen zullen zijn. Wat betreft Unity 3D moet je onderscheid maken tussen de ontwikkelomgeving en de geproduceerde games. Je kunt tegenwoordig met U3D games voor Linux maken maar de ontwikkelomgeving zelf is alleen voor Windows en OSX beschikbaar. Hopelijk verandert dat inderdaad nog :)

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/10, 13:05:10 »
Ik heb geen idee wat men hier juist bedoelt met "game development" (net zoals "programmeren" wordt gebruikt om zowat alles tussen GameMaker en C++ te bestempelen), maar de reactie dat je geen games zou kunnen maken voor Linux is pure nonsens.

Een paar mogelijkheden waarom men die reactie geeft:
  • Afzetmarkt. De markt voor Linux is vrij klein, de markt voor Linuxgamers is nog kleiner.
  • Tools. Als ze een of andere fancy doe-geen-werk drag-and-drop tool gebruiken die niet bestaat op Linux, tja... 3D-editors, afbeeldingseditors en IDE's heb je op voldoende Linux.
  • Engines. Commerciële engines zijn niet altijd beschikbaar voor Linux, maar er zijn voldoende die wel beschikbaar zijn. Open-source engines gooien je dood, van SDL tot irrlicht tot Ogre3D in C++, LWJGL en jMonkeyEngine in Java (de eerste wordt gebruikt door Minecraft), en pygame in Python.
  • Geen DirectX. Komaan, OpenGL >= 3.0 kan *letterlijk* hetzelfde als DirectX. Misschien heb je wat minder performance (alhoewel testen van Valve het tegendeel beweren) maar als je spel merkbaar problemen begint te krijgen op lagere framerates doe je iets mis (hint: draai physics, logic en networking in een andere thread dan graphics!)
  • Deployment. Als je je game niet open source releaset op Linux, prepare for pain. Hier geef ik ze wel gelijk.
tl;dr: Tuurlijk kan je games schrijven op Linux. Iedereen die beweert van niet kent niets van games schrijven.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/10, 19:12:51 »
Een man waar ik mee heb staan praten beweerde echter dat serieus game development niet mogelijk zou zijn op Linux
Want de spellen die Valve aan het overzetten zijn op Linux werken niet nee. :rolleyes:

Opleidingen zijn (waarschijnlijk) gebaseerd op DirectX, wat alleen op Windows werkt (eventueel Xbox). However, iOS, Android, Ubuntu (en overige Linux varianten) en Mac OS gebruiken OpenGL, en Windows ondersteund het ook.
Tussen OpenGL en DirectX zijn zeker verschillen, maar deze zijn vaak puur esthetisch. Bijvoorbeeld: DirectX had geluid er ook in zitten als ik het goed had, terwijl geluid niet in OpenGL zit (daar is OpenAL weer voor).
Qua performance zit het probleem vooral bij grafische kaarten. Bij de meeste kaarten is het geen probleem, maar sommige kaarten willen DirectX soms íets beter ondersteunen dan OpenGL. Maar dit komt vooral door de dominantie van Windows dat kaartenmakers hier wat minder aandacht aan besteed hadden tot voorheen.


Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij een opleiding die zich bestempeld als "game developers". Het is namelijk een breed begrip: bij game developing zit je waarschijnlijk niet alleen te programmeren op die opleiding, je zit ook grafisch spul te doen en met geluid te werken. Persoonlijk ben ik daar absoluut niet van, als je een beetje goeie game maakt dan zou ik de graphics door een grafici laten ontwerpen en niet door mijn gepruts met photoshop >.<
Daarom gaat mijn studiekeuze ook uit op Technische Informatica. Dan heb je toch het programmeer gedeelte die ook inzetbaar is voor (serious) game developing, ondanks dat niet alle scholen daar les in zullen geven.

Dit waren mijn centjes in deze discussie :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/10, 20:59:42 »
We hebben wel een paar bedrijven in Nederland die Linux-games produceren op, jawel, Linux-machines. Eentje heb ik zelfs bijna bij mogen werken (achter de schermen dan, heb van games ontwikkelen/designen geen kaas gegeten) in Amersfoort. Dus het kán wel want anders zouden die bedrijven niet bestaan :P

Re: (Serieus) game development niet mogelijk op Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/10, 22:05:45 »
We hebben wel een paar bedrijven in Nederland die Linux-games produceren op, jawel, Linux-machines. Eentje heb ik zelfs bijna bij mogen werken (achter de schermen dan, heb van games ontwikkelen/designen geen kaas gegeten) in Amersfoort. Dus het kán wel want anders zouden die bedrijven niet bestaan :P
Ik ben wel benieuwd naar welke producten deze gemaakt hebben? Ben erg benieuwd naar de qualiteit en/of populairiteit van deze spellen dan, aangezien ik Nederland niet erg levendig vind in de game-industrie. Vind het wel interessant om dat te weten :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit