Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid weggevallen bij upgrade naar 11.10  (gelezen 658 keer)

Offline aleven

  • Lid
geluid weggevallen bij upgrade naar 11.10
« Gepost op: 2011/12/31, 11:24:40 »
Bij het upgraden van 11.04 naar 11.10 is het geluid op mijn computer weggevallen. Hoe kan dat nu? Mijn computer maakt gebruik van een Realtek ALC1200 chipset voor het geluid. En blijkbaar ziet Ubuntu deze set (geluidkaart?) niet. Het schijnt een probleem te zijn dat al veel vaker heeft gespeeld. Hoe kan ik dit nu snel fiksen? Ik ben geen computerexpert, dus graag een simpele oplossing (als dat kan natuurlijk).

Gr. AX

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline aleven

  • Lid
Re: geluid weggevallen bij upgrade naar 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/03, 11:34:57 »
Beste mensen,

Ik heb voor het gemak een verse installatieschijf 11.10 gebrand. Vervolgens 11.10 opnieuw geinstalleerd. Wat mij bij de installatie opviel is dat er specifiek naar gevraagd werd of 'niet-open' geluiddrivers geinstalleerd moesten worden. Ik heb 'ja' aangevinkt. De installatie verliep verder gesmeerd en het geluid is netjes meegekomen; probleem opgelost.

Alex

Re: geluid weggevallen bij upgrade naar 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/04, 19:41:02 »
Beste mensen,

Ik heb voor het gemak een verse installatieschijf 11.10 gebrand. Vervolgens 11.10 opnieuw geinstalleerd. Wat mij bij de installatie opviel is dat er specifiek naar gevraagd werd of 'niet-open' geluiddrivers geinstalleerd moesten worden. Ik heb 'ja' aangevinkt. De installatie verliep verder gesmeerd en het geluid is netjes meegekomen; probleem opgelost.

Alex
Waarschijnlijk werd er gevraagd of je niet-open multimediasoftware wilde installeren, dit heeft niets met de drivers van doen, maar met MP3, MP4, Flash, enzovoorts.

Waarschijnlijk heeft de herinstallatie op zich gewoon geholpen ;)