Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met verschillende partities  (gelezen 4843 keer)

Offline Fonny

  • Lid
Problemen met verschillende partities
« Gepost op: 2008/11/28, 20:42:39 »
Hallo,

Ik heb ubuntu 8.04 geinstalleerd naast windows XP. Als dual boot zodat ik kan kiezen.
Nu heb ik verschillende vragen ivm de werking van ubuntu:

1. Er zitten twee harde schijven mijne pc. 1 Harde schijf gebruik ik voor mijn besturingssystemen.De andere voor mijn bestanden etc..
    Mijn harde schijf waar mijn besturingssystemen opstaan is opgedeeld in 4 partities.
    1 partitie met windows Xp NFTS
    1 partitie met Ubuntu 8.04 ext3
    1 partitie als swap
    1 partitie vrije ruimte. dit is 60 gbyte. Ik had deze nog geen bestandsnaam toegekend.

    Als ik mijn pc nu in ubuntu opstart, dan zie ik bij locaties, computer volgende partities: 
    - deze met Windows Xp
    - deze met de besturingsbestanden voor Ubuntu
    - mijn tweede harde schijf met mijn bestanden etc..
    Een probleem dat ik heb is dat ik niet al mijn mappen kan zien die op mijn tweede harde schijf staan (mijn bestanden etc...). Sommige staan er niet tussen. Als ik nu in Abiword   
    deze harde schijf open zie ik wel al mijn mappen.
    Hoe kan dit?

    En als ik mijn pc nu ook opstart in windows Xp dan zie ik in verkenner alleen volgende partities: 
    - Deze met windows Xp
    - mijn tweede harde schijf met mijn bestanden etc.. (hier zie ik wel al mijn mappen)

Wat ik ook wilde proberen is windows xp te installeren via virtual box op de partitie met 60 gbyte vrije ruimte. Is dit nog mogelijk die partitie toe te kennen met dit programma?
Als ik Windows Xp zou willen gebruiken, zou ik deze willen laten draaien onder Ubuntu. Deze werkt hier beter als stand alone heb ik me laten zeggen. De windows Xp stand alone gebruik ik alleen als er een probleem met mijn pc zou zijn.
Als ik Windows Xp onder Ubuntu draai via Virtual box, kan ik dan op de normale manier windows programma's installeren en deze dan op dezelfde partitie zetten als waar de virtuele windows Xp opstaat. En worden de instellingen zoals drivers voor videokaart rechstreeks overgenomen naar de virtule Windows Xp. Of moet ik deze hier opnieuw installeren.

Het zijn een deel vragen, maar ik hoop als jullie mij kunnen helpen.

Mvg,

Fonny



   


Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/29, 11:08:19 »
Je vraagt nogal veel en alles wat door elkaar, vandaar dat nog niemand aan antwoorden toegekomen is, denk ik. Probeer in één draadje één duidelijk vraag te stellen, dan wordt je vast vlugger geholpen.

Bestanden die je een keer ziet en een andere keer niet kunnen te maken hebben met problemen in een bestandsysteem. Ik vermoed dat je tweede schijf onder windows werd geformatteerd. Controleer die schijf eens goed onder Windows, en zorg er altijd voor dat Windows volledig afgesloten is vooraleer je Ubuntu opstart. Als het bestandssysteem "gezond" is, dan kan jou probleem niet optreden.

Dual boot of virtualbox? Hang af van je noden. Met dual boot heb je alleszins voor beide besturingssystemen optimale performantie. De besturingssystemen zijn volledig gescheiden en dit is de minst complexe oplossing. Met virtualbox heb ik zelf geen ervaring maar ik zou zeggen: lees er eens over voor antwoorden op je vragen en probeer het gewoon eens.

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/29, 16:20:07 »
Splits je vragen op zoals Vanadium zegt is wat makkelijker om te beantwoorden. Dat je met Abiword wel de bestanden ziet en met Nautilus niet, lijkt een rechten verhaal. Open nautilus eens in de root mode> sudo nautilus en kijk of je de bestanden wel ziet op betreffende schijf.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/30, 12:39:12 »
Hallo,

Ja ik besef nu ook dat ik mijn vraag wat rommelig opgesteld heb.

Mijn probleem is dat ik een tweede harde scijf (ntfs) niet alle mappen kan zien bij locaties-> computer (bv map documenten)
Als ik het programma abiword opstart en wil een bestand openen op dezelfde harde schijf , hier staat deze map wel zelf terug.

Ik zag juist dat Jpl een topic had geplaatst met dezelfde titel als mij. Daar vroeg iemand een commando in de terminal in te geven.
Dit zijn mijn resultaten:


Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x13281328

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        2611    20972826    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            2612       10132    60412432+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3           10133       10861     5855692+  82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda4           10862       19457    69047370   83  Linux
/dev/sda5            2612       10132    60412401   83  Linux

Schijf /dev/sdb: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x014d014c

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       38912   312560608+   7  HPFS/NTFS


Mvg,

Fonny

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/30, 15:16:05 »
Het betreft waarschijnlijk partitie /dev/sdb1. Vooraleer verder te gaan zoeken moet je je schijven onder Windows controleren, en daarna Windows volledig afsluiten zodat de schijven goed "gesloten" worden.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/30, 16:45:46 »
Hallo,

Windows is volledig afgesloten. Ik heb nu mijn pc opgestart in ubuntu.

De partitie waar ik het over heb is een tweede harde schijf waar niks van besturingsbestanden opstaan, deze mappen staan erop:

Documenten
Iso's
Movies
Tools
Backup

Als ik nu onder locaties -> computer ga kijken. Ik klik vervolgens op lokaal station, dan zie ik alleen de Backup.
Als ik nu het programma abiword opstart. Klik dan op, openen bestanden. Vervolgens ga ik naar lokaal station. Dan zie ik wel al mijn mappen. (ook hetzelfde bij een externe harde schijf)

Bij een ander programma bv. Mplayer - Dan kan ik alleen maar in de partitie waarin Ubuntu geinstalleerd is.

Fonny

Nu bestaat er geen programma zoals windowsverkenner zodat ik tussen al mijn mappen en partities kan bladeren?

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/30, 20:11:48 »
Nu bestaat er geen programma zoals windowsverkenner zodat ik tussen al mijn mappen en partities kan bladeren?
De standaard bestands bladeraar is Nautilus Locaties>Persoonlijke map>Pijl omhoog klikken>Pijl omhoog klikken>de map media openen>map sda1 openen.Zie je de bestanden nu wel?  Staan de rechten misschien niet goed? in rootmode nautilus openen> sudo nautilus in de terminal typen>wachtwoord in typen je ziet geen balletjes of sterretjes gewoon ENTER geven>Pijl omhoog>klik op de map media>rechtsklik op de map sda1>derde tab rechten>eigenaar nobody>Maptoegang Bestanden aanmaken en verwijderen>Bestandstoegang lezen en schrijven> Indien gewenst het zelfde voor Group nogroup>Maptoegang Bestanden aanmaken en verwijderen>Bestandstoegang lezen en schrijven. Verder nog Gnome commander, zit in Synaptic

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 19:54:20 »
Als ik sudi nautilus in de terminal ingeef krijg ik dit:

bart@bart-desktop:~$ sudo nautilus
seahorse nautilus module initialized
Initializing nautilus-share extension
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.


** (nautilus:9956): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk


Het rare is ook, als ik naar de beruchte schijf ga, ik neem dan zoeken, type hier dan dance in ( ik weet als deze map erop staat). Dan krijg ik wel resultaat.

Mvg,

Fonny



Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/01, 21:07:19 »
Ik heb ook de tool Gparted geinstalleerd.
Ik zie nu dat er een waarschuwingsdriehoek achter de naam van de partitie staat.
Als ik de informatie open van deze partitie, dan staat hier hetzelfde waarschuwingsteken met volgende uitleg:
Kan de inhoud van het bestandssysteem niet lezen! Hierdoor zijn sommige acties uitgeschakeld.

Kan ik dit in orde maken zonder te partitie te moeten formateren zodat ik mijn bestanden niet kwijt ben.

Mvg.

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/01, 22:13:43 »
Als ik sudi nautilus in de terminal ingeef krijg ik dit:

bart@bart-desktop:~$ sudo nautilus
seahorse nautilus module initialized
Initializing nautilus-share extension
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.


** (nautilus:9956): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk


Het rare is ook, als ik naar de beruchte schijf ga, ik neem dan zoeken, type hier dan dance in ( ik weet als deze map erop staat). Dan krijg ik wel resultaat.

Mvg,

Fonny

Nautilus opent niet in de root mode zo te zien? Lijkt erg op deze bug https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/223912
Probeer eens gnome commander te installeren, lijkt op Norton commander uit het vroegere Windows tijdperk. Lukt het hier wel mee om je tweede harde schijf helemaal te lezen?
Installeer ook ntfs-3g als dit niet gebeurt is, beide programma's zitten in Synaptic
Wat je laatste post betreft probeer eerst bovenstaande. Mocht het nog niet lukken is misschien je partitie tabel van die schijf corrupt. Is ook wel iets aan te doen, wordt alleen even zoeken voor mij. Ik wacht eerst de resultaten van boven staande af.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 11:45:07 »
Citaat
Kan ik dit in orde maken zonder te partitie te moeten formateren zodat ik mijn bestanden niet kwijt ben.
Je hebt geen kopie van die gegevens op een andere schijf? Doe dat dan eerst vanuit windows indien nog mogelijk. Heb je wel degelijk het bestandssysteem onder Windows gechecked en eventueel hersteld? Dat is dan de tweede prioriteit. Al de rest komt daarna.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/02, 19:16:21 »
Gnome commander heb ik geinstalleerd. Als ik dit opstart krijg ik de bestanden van mijn besturingssysteem te zien.
Hoe kan ik van partitie wisselen, ik kan dit programma niet (Nortonn commander ook niet) en heb schrik iets verkeerd te doen.

Fonny

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/02, 19:21:42 »
Hoe kan ik van partitie wisselen, ........
Links bovenaan elke helft van Gnome Commander staat een blauw vakje waarin je kunt zien waar op de harde schijf je precies bent. Klik op het zwarte driehoekje naast die plaatsaanduiding en je kunt een andere locatie kiezen.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/02, 20:09:14 »
Ik moet precies eerst de partities openen in nautilus vooraleer ik ze kan selecteren in gnome commander.
Maar als ik nu de partitie aanklik dan zie ik mijn mappen nog niet :-(.
Ik heb nu ook de driver ntfs-3g geinstalleerd maar nog steeds niets.
Maar ik na de installatie van de driver ga kijken in synaptic, en doe terug een zoekactie ntfs-3g. Dan staat deze niet meer aangevinkt. Is deze dan geinstalleerd?

Maar als hij geinstalleerd werkt het nog niet.

Fonny

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/03, 22:21:03 »
Ik moet precies eerst de partities openen in nautilus vooraleer ik ze kan selecteren in gnome commander.
Maar als ik nu de partitie aanklik dan zie ik mijn mappen nog niet :-(.
Ik heb nu ook de driver ntfs-3g geinstalleerd maar nog steeds niets.
Maar ik na de installatie van de driver ga kijken in synaptic, en doe terug een zoekactie ntfs-3g. Dan staat deze niet meer aangevinkt. Is deze dan geinstalleerd?

Maar als hij geinstalleerd werkt het nog niet.

Fonny
Er hoort een groen blokje voor te staan anders is het niet geïnstalleerd.
En verder volg de raad op van Vanadium.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/05, 18:51:40 »
Hallo,

Ik denk dat dit het beste is.
Alles herzetten in windows en dan de partitie opnieuw formateren in Ubuntu als Fat32.

Bedankt

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/05, 20:52:48 »
Niet de partitie opnieuw formateren als Fat32 ....
fat32 is bagger.

Gewoon als NTFS houden indien je hem ook in windows wilt gebruiken.

Wat me vooral opvalt in je postjes is dat je alleen bepaalde zaken niet ziet ?
Zit ik me af te vragen of die schijf wel helemaal gemount is ??

en heb je wel eens geprobeerd die schijf geforceerd te mounten ??

je kan in terminal met de opdracht
sudo fdisk -l 
( -l is met de kleine l van het woordje letter)
zien wat je schijven zijn.
Jij zal inmiddels wel weten om welke schijf het gaat ??
postje terug dacht ik iets voorbij zien komen als Schijf /dev/sdb: 320.0 GB ??

Dan zou je in terminal geforceerd kunnen mounten met de opdracht
mount -t ntfs-3g /dev/sdb /media/sdb -o force
kijk nu eens of je alles kunt bekijken en of openen van die partitie ??
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 21:02:09 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/05, 21:00:06 »
Ik had je geadviseerd om eerst eens de schijf te controleren (in Windows, natuurlijk, want het is een ntfs schijf). Heb je dat gedaan?

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/05, 21:05:24 »
Getver, die 3 x ? verandert aldoor in een smily .....

maagoe

Doe wat vandium zegt.
En eventueel openen met verkenner in windows dan rechtsklikken erop met muis en dan eigenschappen.
Tabblad "Extra" kiezen.

En dan kiezen het "volume op fouten kontroleren"
Wat je nu doet is om bij de volgende boot CHKDSK uit te voeren.

Zodra je nu dus opnieuw boot zal die HD volledig gekontroleerd worden en zonodig hersteld worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/07, 14:02:45 »
Aan vanadium,

Wa bedoeld u met schijf controleren?
Ik heb nu een lege externe harde schijf van in vriend in gebruik. Dit was een nieuwe en nog nooit gebruik.
Ik sluit deze aan en ubuntu herkent hem. Als ik mijn pc in windows opstart dan zie ik de harde schijf ook in verkenner.
Ik kopieer nu de map in verkenner met mp3 files naar de nieuwu harde schijf.
Als ik nu de pc terug in ubuntu opstart. Ga via nautilis naar de harde schijf zie ik deze map niet. Ik doe de zoekopdracht dan "mp3" intikt, dan kom ik wel op de map uit.
En via eigenschappen geef het ook aan dat er  plaats op de harde ingenomen is door deze map.

Ik weet het nu ook niet meer. Het is precies dat ubuntu mij niet dadelijk de mappen laat zien terwijl ze er wel zijn.

Fonny


Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/09, 19:45:57 »
Ik heb de schijf in windows op fouten gecontroleerd.
In ubuntu heb ik audacious geinstalleerd. Dit is mp3 speler. Als ik in dit programma naar de befaamde partitie ga zie ik de map met mp3s wel staan.
Deze zie ik in nautilus ook niet.

Fonny

Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/09, 22:55:02 »
Ik heb de schijf in windows op fouten gecontroleerd.
In ubuntu heb ik audacious geinstalleerd. Dit is mp3 speler. Als ik in dit programma naar de befaamde partitie ga zie ik de map met mp3s wel staan.
Deze zie ik in nautilus ook niet.

Fonny
Had je nog foutmeldingen met CHKDSK? Anders de opties chkdsk x: /f /r eens proberen, x: de x vervangen door de schijf/partitie letter zoals Windows die gebruikt bijv C:
Staat hierna dat driehoekje er nog bij in gparted?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/10, 09:09:58 »
Verifieer inderdaad goed of je schijfcontrole inderdaad OK is, en dat de schijf met chkdsk (of het grafische Windows tooltje) geen enkele foutmelding oplevert. Zolang dat niet 100% zeker OK is, heeft het geen zin te zoeken.

Kan je eens via de commandolijn enkele directorylistings doen, één van de map waarin de folder met mp3's staat, en één van de directory zelf. Het commando is

ls -la <pad_naar_directory>

Dan kan je zien of de bestanden gezien worden vanaf de commandolijn. Indien ja, dan is het probleem beperkt tot nautilus. Door alle details op te vragen (-la) kunnen we misschien zien of er iets eigenaardigs is in permissies of misschien in de bestandsnamen wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Ga ook eens systematisch na in welke bestandsdialogen het wel gebeurt en in welke niet.

Offline Fonny

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/17, 21:15:13 »
Hallo,

Ik heb het probleem gevonden. Het is iets heel stom.
De map noemde ~ Mp3 ~. Dit teken "~" gaf blijkbaar het probleem.
Na lang zoeken is het opgelost. Toch bedankt allemaal.

Fonny

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met verschillende partities
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/18, 09:24:27 »
Nautilus blijkt bestanden die eindigen op ~ ook als verborgen bestanden te behandelen. Best handig, want dan gaan de backupbestanden van bijvoorbeeld gedit niet in je weg gaan zitten. Even lastig, natuurlijk, als de functie in actie schiet wanneer je het niet verwacht. Bedankt om dit even te melden: we leren bij!