Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Luminace HDR gebruiken met één foto  (gelezen 1818 keer)

Offline xena

  • Lid
Luminace HDR gebruiken met één foto
« Gepost op: 2016/10/28, 17:31:53 »
Hallo,

Je kan een foto in Luminance bewerken door gebruik te maken van één foto,dwz dat je van die foto een duplicaat moet maken met bv + 2 EV en een met - 2 EV.
Blijkbaar kan dat in Photoshop wel via afbeelding dupliceren met exposure + 2EV en - 2EV.In Gimp kan ik dat niet terug vinden,is er een ander mogelijkheid ?

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/28, 17:40:18 »
Die optie is er niet rechtstreeks in Gimp. Je kan je foto anders "belichten" met de curves tool, zie: http://photo.stackexchange.com/questions/39964/is-there-an-exposure-setting-in-gimp-comparable-to-that-in-photoshops-image-a

Een andere mogelijkheid om je foto te belichten of te verdonkeren is een nieuwe zwarte laag creëren boven de foto, en daar de modus op respectievelijk "divide" of "multiply" te zetten. Door de "transparantie" te regelen, kan je de intensiteit van het effect regelen.

Je kan ook op de laag tekenen om selectief gedeelten van de foto op die wijze meer te belichten of te verdonkeren (gebruik daarvoor twee lagen, één met het multiply en een andere met het divide effect).
« Laatst bewerkt op: 2016/10/28, 17:48:38 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/28, 18:07:42 »
Hoi Xena,

+2 EV en - 2 EV? Dan zou ik uitgaan van een RAW foto en die RAW gebruiken voor de beide belichtingsniveaus. Dat doe ik toch al zodra ik een te groot verschil heb in één foto, zoals mijn foto van laatst met die zonsondergang. Klik  hier. Die RAW is via Wetransfer nog te downloaden tot de 31e. Klik daarvoor
hier

Mijn bewerking en die van Paul Matthijsse staan er al in dat "Show hier je foto" topic. Zet jij dan jouw resultaat er ook bij? Dan hebben we een idee. Niet bevreesd zijn, hoor! We zijn hier niet van de scherpe kritiek zoals op sommige fotografieforums. Integendeel. We zijn wél stinknieuwsgierig!

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/28, 20:44:13 »
+2 EV en - 2 EV? Dan zou ik uitgaan van een RAW foto en die RAW gebruiken voor de beide belichtingsniveaus.
Dit is het beste maar ... vereist dat je in RAW hebt gefotografeerd. Als je een jpg hebt, dan zal je het in Gimp moeten klaren. De resultaten zullen mogelijk minder goed zijn dan wanneer je van een RAW bestand had kunnen vertrekken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/28, 20:48:53 »
Een eenvoudiger mogelijkheid om die verschillende belichting te simuleren: gebruik het gereedschap "Levels"  en verschuif het middelste driehoekje onder het histogram. Opnieuw, de mogelijkheid om rechtstreeks met een EV instelling een andere belichting te simuleren, is er in Gimp niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/29, 09:34:23 »
Nee, inderdaad. En wil je zonder gebruik van RAW bestanden toch iets zinvols doen door twee foto's te schieten met het vereiste belichtingsverschil dan moet je weer met een statief gaan slepen en met afstandsbediening gaan werken om onscherpte te vermijden.

Dat schiet ook niet op. In het bijwerken van een gewone foto qua belichting om twee foto's te krijgen met 2 EV verschil zie ik geen enkel heil. Zelfs voor RAW bestanden zit je dan al op de uiterste grens. Dan moet je in de keuze van de belichting bij de opname al precies in het midden uitkomen. Dat is nauwelijks voor elkaar te krijgen.

Ik ben trouwens aan de gang gegaan om vanuit die RAW van de zonsondergang eens te kijken wat het programma kan doen en dat valt me nog bepaald niet mee. Later meer als ik er een beetje uit ben.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/10/29, 09:36:21 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/29, 10:16:44 »
Dat schiet ook niet op. In het bijwerken van een gewone foto qua belichting om twee foto's te krijgen met 2 EV verschil zie ik geen enkel heil.
2EV is veel, maar toch kan soortgelijke belichtingscorrectie, met mate toegepast, ook met een jpg zeer zinvol zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/29, 10:50:06 »
Hoi Xena,

Hoe kom je nou aan 2 EV en -2 EV als uitgangspunt? De drie manuals in Engels, Duits en Frans zijn helaas alle drie off-line en ik heb dus de handleiding van het programma maar gevolgd. Daarin wordt er niks gezegd over zulke enorme verschillen.

Hoe dan ook, het is een mooi programma. Maar ik krijg daar niets zinvols uit vooralsnog. Hierbij een eerste resultaat.



en hier als vergelijking wat ik eerder handmatig via een masker realiseerde:



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/29, 11:06:57 »
Ik heb het zoeven ook eens met HDR Luninance geprobeerd, en inderdaad - standaard komt er niets zinvols uit. Het is een eerder professioneel programma waar je mee moet leren werken. Waar ik wel zeer goed en gemakkelijk resultaten mee had, is met de "Exposure blend" filter in Gimp. Je maakt drie versies aan van je foto, donker, midden en licht. In de filter dien je dan de drie foto's mee te geven, en er rolt automatisch een heel natuurlijk ogende "blend" uit. Ik vermoed dat die filter behoort tot het pakket gimp-plugin-registery. Dat moet je er extra bijinstalleren als je dit nog niet hebt. (ik heb in bijgaand voorbeeld geen moeite gedaan omvoor de kleurbalans)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/29, 11:31:28 »
Hoi Vanandium,

Over Luminance en Exposure Blending: daar is Ramana al eens uitgebreid mee bezig geweest.  Een uitgebreid artikel over dit onderwerp van zijn hand staat op de planning voor het (vernieuwde) Helpmij Magazine voor december.  Het november nummer zit helaas al bomvol.

Lees hier zijn bevindingen over Exposure blending en Luminance op ons eigen forum!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/29, 18:07:31 »
Bedankt voor de tip! enfuse komt wellicht mee met Hugin? Als ik dit probeer op mijn testbestandjes van hierboven, dan komt er zonder enige instellingen een mooi resultaat uit, beter dan via de Gimp filter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/29, 21:45:02 »
Ja vanadium, volgens mij komt dat allemaal van Hugin vandaan. Je zal moeten wachten tot het decembernummer van het Helpmij Magazine uitkomt met het artikel van Ramana.

Op dit moment zijn we druk bezig de vernieuwingen door een soort beta-fase te halen. Een boel werk, maar het ziet er al geweldig uit wat we nu zien komen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline xena

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/30, 13:59:27 »
hallo,

Foto's bewerken in Luminance lijkt mij wel een heel gedoe.Ik beschouw dit topic dan als afgesloten.
Alvast bedankt voor alle reacties

Mvg,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline vanadium

  • Lid
Re: Luminace HDR gebruiken met één foto
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/30, 15:42:41 »
(Semi) professioneel niveau, die luminance. Moet je mee leren werken en weten wat je doet. Je hebt echter in dit draadje heel wat andere en meer eenvoudige opties gezien om gemakkelijk foto's met verschillende belichting te combineren.