Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver lexmark x215  (gelezen 1896 keer)

driver lexmark x215
« Gepost op: 2007/10/30, 19:51:35 »
Hallo ik ben op zoek naar een driver voor mijn printer?faz/scanner, de lexmark X215.
Wie kan mij helpen??

driver lexmark x215
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/30, 23:13:01 »
Bij OpenPrinting vind je een driver en alle nodige instructies.  Succes !

P.S.  Lexmark heeft niet zo'n beste naam in de open-source wereld omdat ze weinig of geen informatie delen.  Nu heb ik zelf ook een Lexmark (Z640) en 'k heb die toch ook aan de praat gekregen, dus het zal je ook wel lukken... :P  ;)

Edit:  
Die driver die wordt aangeraden komt van Samsung.  Je kan die hier downloaden.

Edit: typo
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

driver lexmark x215
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/07, 12:29:34 »
Hallo,
Bedankt voor de tip, maar of ik hier uit kom weet ik niet.
ik ben n.l net begonnen met linux (ubuntu), en ik snap er niets van qua installeren en zo.
welke optie ik moet kiezen.
weet jij hier toevallig meer van, of ergens een heel duidelijke uitleg jip en janneke taal?
gr Harold

driver lexmark x215
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/07, 13:18:35 »
Je maakt eerst onder je eigen directory een map aan, bvb met de naam Downloads.  Dat kun je gewoon in bestandsbeheer (klikken op Locaties, dan Persoonlijke map, dan Bestand, kies nieuwe map aanmaken)
Sluit bestandsbeheer.
Ga naar de site van Samsung.
Klik op de downloadlink (die in 't blauw met .tar.gz vanachter)
Je krijgt een schermpje met de vraag "wat wil je met dit bestand doen ?"
Kies "opslaan op schijf".  Browse naar de directory "Downloads", klik OK.
Op het einde van de download, sluit het downloadvenster.

Open nu een Terminaalvenster (klikken op Toepassingen, dan hulpmiddelen, dan Terminaalvenster)
Je komt als gewone gebruiker terecht in je persoonlijke map.
Ga naar de directory "Downloads".  Daarvoor typ jecd DownloadsWe volgen nu de instructies van de site van Samsung. Voer achtereenvolgens volgende commando's in:
Doe dit best door deze hier lijn per lijn te kopiëren en vervolgens te plakken in je terminaalvenster...sudo tar -xvzf 20070725085320093_UnifiedLinuxDriver.tar.gzDe computer vraagt om je paswoord.  Typ je eigen gebruikerswachtwoord in.  Het is normaal dat je niets ziet verschijnen ! Druk enter.
Je ziet vanalles over je scherm rollen, maar het komt erop neer dat dit zip-archief wordt uitgepakt naar een map /cdroot in de huidige map Downloads. We gaan daar dus eerst naartoe. en dan voer je het installatieprogramma uit, dat de juiste files op de juiste plaats zal zetten:cd cdroot
sudo autorun
Na elke regel op enter drukken.
Waarschijnlijk verschijnt er een welkomscherm en kun je op "next" klikken.  Volg de instructies.
Waarschijnlijk is het ook nodig om een "link" aan te maken die het printersysteem CUPS vertelt waar de driver kan gevonden worden:sudo ln -s /usr/share/cups/model/samsung /usr/share/ppd/custom/samsungSluit vervolgens het terminalvenster.
Ga naar Systeem, Beheer, Printers, kies voor Printer, en dan Printer toevoegen.  Volg de aanwijzingen en kies als make (of merk) Samsung, en vervolgens als model "SCX-4216F Driver" dat in principe in de lijst zou moeten verschijnen...  
Veel succes, en noteer hier en daar wat je op het scherm leest, dan kun je dat hier posten als het niet van de eerste keer lukt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

driver lexmark x215
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/09, 20:24:12 »
Beste Prosper,

Hartelijk dank voor je uitleg het lijkt ook allemaal te lukken totdat ik sudo autorun als commando in moet geven.
Hier wordt command niet gevonden, maar je schrijft ook dat ik het installatieprogramma moet uitvoeren.
bedoel je dat via het commando sudo autorun of dubbelklikken op het een of ander en daarna het commando sudo autorun?

driver lexmark x215
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/09, 21:26:18 »
Sorry voor de late reactie: de computer was online, maar ikzelf niet.

Waarschijnlijk zegde de computer iets van "bash: command not found'
Probeer daarom eens sudo ./autorunmet dat puntje en die schuine streep vertel je de computer dat hij het commando moet zoeken in de huidige directory.  Dat werkt dus alleen maar vanuit die map "cdroot".  Dit commando voert het installatieprogramma uit (als ik hun uitleg goed begrepen heb, toch).
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

driver lexmark x215
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/09, 23:58:58 »
Hoi Prosper,

Het is gelukt, nog wel ff wat zoeken naar het juiste type, maar toen ineens had ik `m.

Echt superbedankt, bedankt, bedankt.

Als ik weer vast zit mag ik je dan weer aanspreken?

Gr Harold

driver lexmark x215
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/10, 07:43:18 »
Blij dathet je gelukt is.  :lol:  :lol:

Stel al je vragen hier op het forum.  Gebruik wel eerst de zoekfunctie: vaak is een gelijkaardig probleem al behandeld.  Dat van je driver was nog niet echt voorgekomen, denk ik, maar naarmate je langer werkt met Ubuntu, ga je ook vlotter de installatie-instructies kunnen vinden en toepassen die her en der op het net verspreid staan.
Mag ik je wel de raad meegeven om, zeker de eerste paar maanden --en eigenlijk altijd-- alleen maar programma's te gebruiken die je kan installeren via Toepassingen-->Installeren/Verwijderen of Systeem-->Beheer-->Synaptic ?  Die zijn stabiel, grondig getest en worden regelmatig geupdated.  (Printer-drivers vind je daar jammer genoeg nog niet)
Ben je gewend aan bepaalde Windowsprogramma's, zoek dan via deze site onder Windows alternatieven naar een goed programma.  (De site is van één van onze leden --asilnevs-- en staat bij mijn bladwijzers)  Vaak heb je meerdere keuzes: installeer ze gewoon allemaal zoals ik hiervoor zei, probeer ze eens en kies er één van.  Dat is even wennen, maar na een half uur vergeet je dat het geen Windows meer is.  Succes !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...