Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD kapot? [OPGELOST]  (gelezen 11054 keer)

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
SSD kapot? [OPGELOST]
« Gepost op: 2012/03/27, 13:14:33 »
Sinds vanochtend gaat de pc niet meer normaal aan. Het lijkt erop of hij in op de bios blijft hangen, maar na een paar minuten gewacht te hebben, gaat ie toch verder, maar dan krijg ik een grub rescue scherm in beeld.

Toen dacht ik, laat ik even een liveusb maken, en daarop booten, hij blijft nog steeds erg lang op het bios scherm hangen, maar uiteindelijk start ie de liveusb wel op. Kijk ik bij: "disk utility" zie ik nergens mijn harde schijven staan en ook niet in nautilus.

Ik heb trouwens 3 hardeschijven, een samsung F3 spinpoint, een OCZ vertex (ssd, waar ubuntu en win7 op staan) en een 1 of ander laptop schijfje, waar ik het merk niet zo snel van weet waar win 8 op staat.

Als ik de sata kabels uit de harde schijven haal, (en ik laat de power kabel eraan zitten), gaat ie wel snel door de bios en naar de liveusb, maarja dan kan ik natuurlijk helemaal geen schijven vinden.

Heb net de laptop schijf aangesloten, die al wel in de kast zat, maar die ik niet met de sata kabels heb aangesloten omdat ik daar windows 8 los op heb geinstalleerd, dus wanneer ik op win 8 wil komen dat ik alleen de sata-kabels even moet verwisselen, heb ik overigens maar 2 keer gedaan of zo. Op deze hardeschijf gaat 'ie wel snel door de bios en uiteindelijk kan die wel helemaal opstarten.

Als ik de samsung en het laptop schijfje aansluit, dan gaat ie gewoon door de bios heen, en uiteindelijk komt ie ook in win8 terecht. In windows kan ik gewoon de samsung benaderen, en volgens mij staat alle data er nog op.

Lijkt er dus op dat de ssd het niet meer doet ofzo, want als ik die erin doe, dan duurt de bios weer heel erg lang en in de bios kan ik de ssd niet vinden, de samsung wel. Of zou die andere dingen gaan doen als een hardeschijf het niet meer doet?

PS. Sorry voor de lange lap tekst, en eventuele onduidelijkheid, tijdens het typen van dit bericht heb ik van alles uitgeprobeerd en de resultaten er tussen gezet.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/10, 21:45:55 door Idroy »
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/27, 16:17:00 »
Andere data kabel proberen.
Andere poort proberen.

http://gathering.tweakers.net/
Hier zoeken op je ssd, want er gaan veel kapot.
Indien je garantie hebt op je ssd, dan pak een andere merk, zie bovenstaande link, welke ze adviseren.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 16:18:33 door jan11000 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: SSD kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/27, 16:52:31 »
Heb zelf twee van die OCZ's gehad. Nu allebei kapot. De eerste begaf het spontaan an een jaar of wat  en toen heb ik de tweede preventief verwijderd (uit een server). Mijn zoon heeft deze in zijn desktop ingebouwd. Een half jaar later heeft deze het ook begeven, dus ik heb voorspellende gaven....  :)

Was ooit aan de SSD gegaan omdat ik toen dacht dat ze onverwoestbare waren omdat er geen bewegende delen in voorkomen, maar ben van een koude kermis thuisgekomen. Voor mij voorlopig geen SSD's meer.

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/27, 23:07:02 »
Andere data kabel proberen.
Andere poort proberen.
Ja heb ik gedaan, heb ook de kabel en power kabel die ik nu in de laptop schijf heb zitten (die het wel doet) een keer geprobeerd. Toen werkte die ook niet.

.....
Ah, klopt, ik heb dan echt de eerste die ze uit gebracht hadden, die blijkbaar een aantal mechanismen mist, die voorkomen dat ze zomaar kapot gaan. Als het goed is moeten de nieuwe die wel hebben.

Naja, ik heb nog steeds garantie op dat ding (3 jaar fabrieksgarantie), dus ik ga gewoon RMA aanvragen bij die lui van OCZ.

Ik ga nu ook voorlopig geen SSD's meer kopen, ook omdat ze nog steeds stukken duurder zijn. En de snelheidswinst die het oplevert (waarvoor ik het toendertijd heb gedaan) is die prijs niet waard eigenlijk.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline Dave

  • Lid
Re: SSD kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/28, 10:53:13 »
Zit er ook wel eens over te denken zo'n ding aan te schaffen maar zie door de bomen allang het bos niet meer.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/28, 11:53:52 »
Ik heb sinds 2 weken een intel 520 60GB in mijn systeem zitten, maar het is echt de beste update die je kan doen. Ik heb het alleen als bootschijf en voor de programma's. Nu dus snel starten en afsluiten van het systeem en programma's. Probleem is wel dat andere pc's met vergelijkbare hardware ineens traag en stroperig aanvoelen.... =D

Ik kan echter nog niets over de duurzaamheid zeggen, alhoewel men zegt dat Intel daarin zijn zaakjes goed op orde heeft.

Re: SSD kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/28, 13:05:26 »
OCZ heeft in feite veel last van slechte firmware op die schijven, in die zin zijn er regelmatig updates voor je schijf (kan zelfs vanuit Ubuntu). Dat is hetgeen dat veelal stuk gaat met die schijven van dat merk.

Corsair daarentegen, is wat duurder maar heeft goede firmware op haar schijven staan, dus daarmee zijn de problemen een heel stuk minder.
Intel zoals al gesuggereerd hierboven, heeft dat ook maar hun prijs is veel te duur voor wat je krijgt. (Maar het werkt wel)

Ik zou eens proberen die 'defecte' schijf te flashen met de nieuwste firmware die er op dit moment bestaat, en opnieuw testen. Ik weet wel ondervinding dat hun service (OCZ) uitstekend is.

Ik dacht zelfs op tweakers.net eens gelezen te hebben dat OCZ en Linux niet goed samengaan. Ook de verkoper van Alternate had me ervoor gewaarschuwd dat er issues zijn. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/28, 13:23:27 »
Als ik hem zou willem flashen, dan zou die die schijven wel moeten vinden, toch? Bij mij vindt 'ie die hele schijf niet, ook niet in de bios.

Maar alsnog is het wel een goede tip, ga het denk ik nog wel even proberen. Zou de garantie eraf gaan als ik het zou proberen? Heb wel wat gezocht maar kon het nergens echt vinden.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline lariek

  • Lid
Re: SSD kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/28, 14:18:35 »
Heb laatst ook probleem gehad met m'n ssd schijfje.
Kon niet opstarten, dus met parted magic opgestart.
Daarna met gparted een reparatie uitgevoerd. (meen dat het gparted/station/herstel of reparatie was)
En hij startte weer goed op en liep als een fluitje.

Offline Dave

  • Lid
Re: SSD kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/28, 14:26:19 »
Dat laatste kun je prima proberen maar een firmware update met een product waar garantie op zit?
daarbij deed hij het eerst wel dus zal dat het probleem niet zijn.

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/28, 15:26:49 »
Heb laatst ook probleem gehad met m'n ssd schijfje.
Kon niet opstarten, dus met parted magic opgestart.

Bij mij ziet ie de hele schijf niet meer, ook de bios niet.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: SSD kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/28, 19:50:52 »
Ook  niet als USB-schijf ?

Anders gewoon korte metten mee maken; terugsturen die handel en een nieuwe eisen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/28, 21:37:51 »
Als USB-schifj heb ik hem niet meer geprobeerd, ik vraag me ook af hoeveel zin dat heeft.

Ik heb net een RMA ticket verstuurd bij OCZ, ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/29, 15:57:05 »
Zo, heb net ook bericht terug gekregen dat ie opgestuurd kan worden, ze hadden de vertex 1 niet meer in voorraad, dus nu krijg ik als het goed is de vertex 2 terug.

Ga hem morgen opsturen denk ik. :)
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: SSD kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/10, 21:45:40 »
Zo heb hem 7 april opgestuurd, blijkbaar hadden ze die week erop een storing bij het magazijn ofzo, waardoor ze een paar dagen achterliepen met het vervangen van andere  pakketten. Maar heb vandaag de nieuwe ssd ontvangen, heb een vertex 2 terug gekregen, is ietsjes sneller en is hopelijk wat betrouwbaarder.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!