Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon  (gelezen 1947 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Gepost op: 2017/05/22, 12:15:27 »
Weet iemand of ik nog het e.e.a. aan de privacy en veiligheid kan doen m.b.t. Linux Mint ? Alleen ' Onlangs gebruikte bestanden onthouden ' kan je aan of uitzetten. Hij stond en staat standaard bij mij op ' uit '. Zijn er nog andere instellingen mogelijk om de privacy te beschermen ?

In Windows 10 kan Microsoft ook bij je persoonlijke bestanden. Ook bij foto's etc. Ik hoop niet dat Linux Mint dit ook kan.

Wat wil ik graag weten:

- Kan Linux / Ubuntu / Amazon mijn persoonlijke gegevens en/of bestanden ook inzien ? Kunnen ze mij ook volgen ?
- ( Bol.com wordt regelmatig opnieuw automatisch geinstalleerd in Firefox; kan Bol.com ook bij mijn persoonlijke gegevens / bestanden inzien en kunnen ze mij ook volgen ? )
- Kan Windows 10 ook in mijn Linux bestanden kijken ? Ik heb immers een Dual Boot. Ik kan wel via Linux in de mappen van Windows 10 kijken.
- Kan ik mij verder nog beschermen in Linux Mint ? Zijn er nog andere zaken die ik in  moet stellen m.b.t. de privacy en veiligheid ?

Hartelijk dank.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/22, 12:23:05 »
- Kan Linux / Ubuntu / Amazon mijn persoonlijke gegevens en/of bestanden ook inzien ? Kunnen ze mij ook volgen ?
Nee.

Citaat
- ( Bol.com wordt regelmatig opnieuw automatisch geinstalleerd in Firefox; kan Bol.com ook bij mijn persoonlijke gegevens / bestanden inzien en kunnen ze mij ook volgen ? )
Misschien. Waarom installeer je bol.com überhaupt in je Firefox?

Citaat
- Kan Windows 10 ook in mijn Linux bestanden kijken ? Ik heb immers een Dual Boot. Ik kan wel via Linux in de mappen van Windows 10 kijken.
Nee.

Citaat
- Kan ik mij verder nog beschermen in Linux Mint ? Zijn er nog andere zaken die ik in  moet stellen m.b.t. de privacy en veiligheid ?
Lees dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

En dit:
https://sites.google.com/site/computertip/firefox#TOC-Laat-Firefox-zichzelf-automatisch-schoonmaken-bij-afsluiten
(punt 4, linkerkolom)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/22, 12:25:02 »
Een Linux distributeur als Canonical, Mint, enz. kan niet in je systeem kijken.
Zelfs niet voor de updates, dit wordt n.l. bijgehouden in een database op je eigen PC.
Windows kan niet op en EXT4 partitie graven, die mogelijkheid zit (zat ?) er niet in.
In Engeland is Ubuntu in 2015 uitgeroepen tot het veiligste systeem voor algemeen gebruik, Mint is daarvan afgeleid, dus............

En de tips van Pjotr natuurlijk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/22, 12:52:17 »
Hartelijk dank.

Firefox installeert zelf Bol.com als zoekmachine. Ik haal het wel steeds weer weg, maar na een tijdje zet Firefox het weer terug. Verder ga ik hier ook niet op in.

@Ron; bedankt voor de uitleg.
Dus als ik het goed begrijp, hoef ik verder niks meer in te stellen m.b.t. de veiligheid en privacy. Ik hoop niet dat Bol.com in mijn bestanden kan kijken / mij kan volgen. Ik ga er vanuit van niet ( gelet op uw uitleg ), maar ik kan het evt. weleens uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/22, 13:20:26 door Zonnig »

swake

  • Gast
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/22, 13:15:14 »
Mijn Firefox staat ingesteld dat ik door niemand wil gevolgd worden .
Ga naar Bewerken > Voorkeuren > Privacy
Vink daar het vakjke aan bij Volgen "Bescherming tegen volgen gebruiken in privévensters".
Uw Instellingen voor Niet volgen beheren , vink het vakje aan "Altijd niet volgen toepassen" > OK
Mijn surfgeschiedenis laat ik ook nooit onthouden .


Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/22, 13:57:55 »
Die bol.com zoekfunctie en wat andere gooi ik ook regelmatig weg.
Zelfs die van google want ik gebruik meestal duckduckgo.com.

En dan kun je nog denken aan een AdBlockker zoals Ublock in FF.
Ik vind het zó storend en irritant als ik voor de kids of vrouw een kado op internet (be)zoek en dat zij dan op elke spelletjes- of andere site doorlopend advertenties van dat kado zien en wel genoeg weten.  >:(

En je kunt nog een stap verder gaan en andere scripts van internet blokkeren met NoScript in FF. Maar ik moet er bij zeggen dat dit laatste niet bij iedereen erg favoriet is (in tegenstelling tot mij =D ).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/23, 15:07:06 »
Hartelijk dank voor de tips @Partyrabbit en @Swake !

Fijn dat u met mij mee heeft gedacht. :)

Blij dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort. Ik vind het irritant; dat Bol.com steeds weer automatisch in Firefox terechtkomt.
Ook krijg ik het idee dat Bol.com op allerlei manieren klanten volgt ( ondanks dat ik van alles heb ingesteld m.b.t. het niet-volgen etc. )
Laatst had ik bij Amazon gekeken en eenmaal aangekomen bij Bol.com kreeg ik dezelfde / soortgelijke boeken op het scherm. Of het is puur toeval of het kwam door één van mijn vorige bezoeken of mijn IP adres; ik heb geen idee.
Nu maar hopen dat ze niet in mijn bestanden binnen Linux en/of mijn usb-stick kunnen komen, maar ik ga er vanuit dat dit niet gebeurd / mogelijk is.
Als ik zo lees wat @Ron heeft geschreven, dat moet dit niet mogelijk zijn.

DuckDuckgo gebruik ik al een tijd niet meer. Misschien toch maar weer eens proberen. Hartelijk dank. Tsja dat NoScript begrijp ik niet zo goed. Jammer.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/23, 15:08:46 door Zonnig »

Offline rico70

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/23, 15:16:52 »
Ik ben toch echt bang dat je zelf iets van bol.dom op je computer geïnstalleerd heb. Ik ben daar al jaren klant maar heb nog nooit iets gezien dat door hun geïnstalleerd is. Gooi eens alle cookies weg van bol.dom, mss helpt dat

Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/23, 16:22:20 »
Ik ben toch echt bang dat je zelf iets van bol.dom op je computer geïnstalleerd heb. Ik ben daar al jaren klant maar heb nog nooit iets gezien dat door hun geïnstalleerd is.

Nee hoor. Die worden mee geinstalleerd.
Ik ben geen klant en bij mij komt hij ook elke keer bij de Eén-klik-zoekmachines (Onder Voorkeuren -> Tabblad Zoeken. about:preferences#search)
Naast google, marktplaats, wikipedia en nog wat. En waar ik zelf duckduckgo bij gezet heb.
En mijn gebruikersaccount is ook geen klant bij bol.com of ooit geweest. =D

Ook krijg ik het idee dat Bol.com op allerlei manieren klanten volgt ( ondanks dat ik van alles heb ingesteld m.b.t. het niet-volgen etc. )
Laatst had ik bij Amazon gekeken en eenmaal aangekomen bij Bol.com kreeg ik dezelfde / soortgelijke boeken op het scherm. Of het is puur toeval of het kwam door één van mijn vorige bezoeken of mijn IP adres; ik heb geen idee.

Dat komt meestal omdat er op de sites google-adds staat of een ander soortgelijk advertentie script.
De weergave ervan blokkeer je met een advertentieblocker (ublock) en de scripts voor het verzamelen van de benodigde informatie blokker je met NoScript.

Let wel op dat je in de opties van noscript de top-level-domeinen vrij geeft. Met deze instelling blokkeer je alle extern ingeladen scripts van buiten de website die je bezoekt (de advertentie en grab scripts).
Als je dit niet zo instelt kan het surfen wel erg lastig worden met half weergegeven pagina's.
En in het begin zul je je gebruikelijke websites even toestemming moeten geven (eenmalig nodig per site).
« Laatst bewerkt op: 2017/05/23, 16:30:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/24, 19:29:01 »
Ik ga regelmatig kijken bij bol.com als ik iets van het net wil bestellen, maar nog nooit een zoekmachine of wat dan ook van die site gezien.

Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/24, 20:03:21 »
Je kan in Firefox het volgende doen:

----> voorkeuren > zoeken > een-klik-zoekmachines ---> vinkje voor de desbetreffende zoekmachine (die je niet wenst te gebruiken ) verwijderen, de desbetreffende zoekmachine  ( die je wilt verwijderen ) selecteren en, onder rechts, klikken op verwijderen.

Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/24, 20:08:09 »
Verwijderen zoekmachines ( die mee geinstalleerd werden)---> zie bijlage
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/24, 20:40:23 »
Ik ga regelmatig kijken bij bol.com als ik iets van het net wil bestellen, maar nog nooit een zoekmachine of wat dan ook van die site gezien.

Ik kijk en bestel regelmatig bij Bol maar nog nooit iets gemerkt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/24, 21:19:11 »
Bij mij geldt exact hetzelfde als bij TS en speivensterke: er staat standaard een bol.com (en nog wat andere) zoekmachine in Firefox. Die haal ik er meteen uit. Bij mij komen ze gelukkig niet terug.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline MKe

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/24, 22:09:05 »
Als je echt bang bent voor volgen en andere privacy problemen, dan heb je nog Firejail, hoe dat moet staat ook ergens op Pjotr's site.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Privacy en beveiliging in Linux Mint Serena Cinnamon
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/24, 23:03:22 »
Als je echt bang bent voor volgen en andere privacy problemen, dan heb je nog Firejail, hoe dat moet staat ook ergens op Pjotr's site.
https://sites.google.com/site/computertip/zandbak
Werkt perfect.  :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)