Dank je wel met die links!
Een object geörienteerde taal..
Wat houd dat zoal in?
Want ik heb al veel gehoord over dat,maar eigelijk weet ik niet echt wat dat is!
Ik weet wel dat java en object pascal zo zijn..
Kort gezegd:
je hebt in (C++ bijvoorbeeld) verschillende types variabelen:
bijvoorbeeld een integer dient om een geheel getal op te bergen:
int a = 12;
Dit wil zeggen: maak een variabele (een plaats in het geheugen) waar je naar kan verwijzen via de naam a. In dit geval is a een int (= integer, geheel getal) en bovendien krijgt hij de waarde 12 mee. Later in het programma kun je die waarde veranderen:
a = 13;
Zo een int kun je gebruiken om een score bij te houden.
Nu kun je in een int geen kommagetal opbergen. Daarvoor heb je een ander type nodig: float:
float f = 0.0;
Voor letters en leestekens gebruik je een variabele van het type char (=character)
char c = 'm';
c kan bijvoorbeeld gebruikt worden om het geslacht van een speler bij te houden, door hem de waarde 'v' of 'm' te geven (vrouw / man)
Je kan nu in c geen kommagetal bewaren, omdat je het gedeclareerd hebt als char.
Volg je nog? We zijn er bijna.
Al deze types: int, float, char, ... zijn eenvoudige types. Die zijn ingebouwd in de taal.
De echte wereld bestaat echter uit complexere zaken: bomen, mensen, auto's,...
Een mens kun je niet vatten in één getal. Hij heeft meer kenmerken.
Je zou zijn leeftijd in jaren kunnen opslaan als een int, zijn lengte als een float, en zijn geslacht als een char.
OOP is nu dat je zelf nieuwe types kan maken: bijvoorbeeld het type 'mens'. Die mens bestaat dan uit een
int leeftijd;
float lengte;
char geslacht;
Dit volstaat voor ons spel (stel dat we een spel schrijven) om een mens te beschrijven (haarlengte bvb moeten we niet beschrijven, want dat is niet relevant)
Zo een eigen type maak je door een klasse te declareren:
class mens {
int leeftijd;
float lengte;
char geslacht;
}
Het leuke is nu dat je objecten van het type mens kunt maken, net zoals je een int kunt maken. Je geeft dan op welke leeftijd, lengte en geslacht hij heeft. (HOE dat gedaan wordt, verschilt van taal tot taal)
Je kan trouwens niet alleen kenmerken beschrijven in de klasse, maar ook functionaliteit, zoals bvb een functie
sterf om een personage in uw spel te laten sterven of een functie
loop om hem te laten lopen.
Door zo te programmeren, kun je je programma beter de werkelijkheid laten weerspiegelen.
Ik hoop dat er een tipje van de sluier opgelicht is.