Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB Error 2  (gelezen 1779 keer)

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Gepost op: 2008/02/08, 14:53:28 »
Hallo,

Ik ben er in geslaagd Ubuntu 7.10 te installeren op een CF kaart. Het moeilijke daaraan was dat mijn IDE->CF adapter rechtstreeks in het mobo plugt waardoor er geen plaats meer was om een cdrom (voor de live cd natuurlijk) aan te sluiten. Uiteindelijk opgelost door de CF in een kaartlezer te stoppen.

Maar nu probeer ik te booten met die CF kaart (die terug in de IDE->CF adapter zit) en ik krijg volgend te zien:


GRUB Loading stage 1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 2


En daar houdt het op.
Blijkbaar zijn er nogal wat mensen die dit zelfde probleem op een BB gepost hebben maar nergens zie ik een concrete verklaring/oplossing.

Kan de oorzaak zijn dat de CF niet meer op dezelfde plaats zit als wanneer ik installeerde?


grtz
Kroel

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
GRUB Error 2
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 15:00:38 »
Waarschijnlijk kan Grub je kaart niet meer vinden.
Wat gebeurt er, wanneer je de kaart weer in de kaartlezer doet en dan probeert te starten ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/08, 15:04:20 »
Niets want blijkbaar wil de pc niet booten vanaf de kaartlezer...

GRUB Error 2
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/08, 15:18:50 »
2 : Bad file or directory type
This error is returned if a file requested is not a regular file, but something like a symbolic link, directory, or FIFO.

Daar komt bij dat je niet zomaar kan booten van een kaartlezer, of een IDE->CF adapter.
Dit staat er altijd duidelijk bij vermeld of dit wel of niet kan als je zo'n ding koopt.

Daarnaast moet ik je nog waarschuwen dat Ubuntu zomaar op een CF kaart zetten gevaarlijk kan zijn voor je CF kaart.

Dit heeft te maken met de snelheid en het aantal scrijfcycli die een CF kan verdragen.

Linux of BSD distro's die vanaf CF kaart moeten werken zijn daarom gepatch zodat er niet of nauwelijks naar de kaart geschreven word.

Wat makkelijker in gebruik is en goedkoper als een CF kaartje zijn IDE Flash Modules.

http://www.myelectronics.nl/

Wil je echt naar zoiets als dit moet je gaan denken in de richting van een DOM disk.
of een sata flash module.
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2672&osCsid=06ec2282036b1e4e50c1ff1faaf0ed76
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/08, 15:26:50 »
Je kan idd niet zomaar van alles booten.
Ik heb een kaartlezer, IDE->CF adapter en SATA->CF adapter. De enige die boot is de 2de.

Zulke kaarten zijn idd beperkt in aantal keer schrijven, maar zo een vaart zal het nu ook weer niet lopen.
Toch interessant die patch waar je van spreekt, waar zou die te vinden zijn?

Maarja, eerst zal ik moeten kunnen booten natuurlijk.


Het probleem is, denk ik, gewoon dat de CF kaart van plaats veranderd is. Het ideale zou zijn de livecd op een bootable USB stick te zetten dan kan de CF mooi blijven zitten, maar dat blijkt ook verre van simpel...

GRUB Error 2
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/08, 15:43:57 »
Die patch vind je niet, de distro makers patchen de distro.
Ze veranderen dus een heel aantal zaken waardoor er weinig geschreven word naar de cf kaart.
Denk aan een swap of tmp map die er dus niet meer zijn.

maagoe
De oplossing lijkt me in je spullen te liggen ??

Je zij:
Citaat
Het moeilijke daaraan was dat mijn IDE->CF adapter rechtstreeks in het mobo plugt waardoor er geen plaats meer was om een cdrom (voor de live cd natuurlijk) aan te sluiten.
Omdat je ook een SATA->CF adapter hebt is het vrij simpel geworden.
de cf kaart hierin stoppen en booten van de live-cd.
Vervolgens installeren naar die cf kaart cd eruit halen en bios instellen om te booten via die sata kaart.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/08, 15:47:00 »
Was het maar waar...

De SATA->CF adapter blijkt niet bootable te zijn.
De IDE->CF wel.

GRUB Error 2
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/08, 16:00:01 »
sja dan ergens een verloop zien te krijgen waardoor die cf adapter op een ide kabel geprikt kan worden ??

Of een ide-sata adapter waardoor je ide cd-rom op een sata poort geprikt kan worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/08, 16:33:18 »
Dat zou een oplossing kunnen zijn maar die dingen heb ik momenteel niet.


Ik heb wel nog een usb stick die bootable is, en een externe usb harddrive. Kan ik daar op één of andere manier de livecd op plaatsen en daarmee booten?

GRUB Error 2
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/08, 16:42:05 »
Altijd prettig als dit soort dingen vaker voorkomen :P
Was iemand in het offtopic gedeelte ook druk mee, dus kan ik me postje ff copy&pasten .........

Using grub as a boot loader
Although syslinux is small, simple to install, and comes with a very simple command line menu to select from different boot options, I definitely prefer grub. It is larger, but a lot more flexible and offers a complete boot menu and interactive command interface. With recent versions of grub (tested with 0.97), booting from USB is also possible without real issues. To install grub as a boot loader on the USB stick:

   1. Mount the VFAT(32) file system with mount /dev/sda1 /mnt (or via KDE, in which case it will probably be mounted under /media/usb, then replace the /mnt occurances below accordingly)
   2. Create a directoriy for grub with mkdir -p /mnt/boot/grub
   3. Copy the grub files with cp /lib/grub/i386-pc/* /mnt/boot/grub
   4. Set a correct device map with echo '(hd0)  /dev/sda' > /mnt/boot/grub/device.map
   5. Install grub into the master boot record with grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda

After that, grub should already be bootable from the USB stick, and booting a PC with the stick attached should show the grub boot menu.

Hierna kan je dus de distro naar keuzen erop knallen.

BTW zal me nix verbazen indien je dit ook zo moet doen met een CF kaartje ????
Heb zelf alleen evaring met distro's doe voor cf kaartjes waren gemaakt en met een install proggie om het op cf kaart te proppen,
dus kan je niet vertellen hoe je dit voor zomaar een distro doet zoals Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/08, 18:28:48 »
Argh de boom in ermee! :mad:

Kben niet echt boos hoor, ik maak het mezelf gewoon weer te moeilijk. :)
Ik ga eerst zoals de gewone mensen installeren op een normale hd, ondertussen leer ik linux een beetje kennen want ik ben nog een complete leek.
Daarna kan ik nog steeds verder prutsen met mijn CF kaart.
Mijn bedoeling is gewoon een minipc samen te stellen zonder bewegende onderdelen, ik was geslaagd ware het niet van Error 2

Toch bedankt, je howto ivm grub zal bijna zeker nog van pas komen.

grtz
Kroel

Offline Mij

  • Lid
GRUB Error 2
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/08, 19:52:42 »
Citaat van: Kroel
Argh de boom in ermee! :mad:

Kben niet echt boos hoor, ik maak het mezelf gewoon weer te moeilijk. :)
Ik ga eerst zoals de gewone mensen installeren op een normale hd, ondertussen leer ik linux een beetje kennen want ik ben nog een complete leek.
Daarna kan ik nog steeds verder prutsen met mijn CF kaart.
Mijn bedoeling is gewoon een minipc samen te stellen zonder bewegende onderdelen, ik was geslaagd ware het niet van Error 2

Toch bedankt, je howto ivm grub zal bijna zeker nog van pas komen.

grtz
Kroel
Dat is inderdaad wel een leuk idee, maar nog niet erg praktisch zoiezo zijn cd's en diskettes ook draaiend. Maar op een harde schijf werkt het wel snel. Ik wacht op de SSD (Solid State Drive).

Kroel

  • Gast
GRUB Error 2
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/08, 21:13:21 »
Citaat van: doan
Dat is inderdaad wel een leuk idee, maar nog niet erg praktisch zoiezo zijn cd's en diskettes ook draaiend. Maar op een harde schijf werkt het wel snel. Ik wacht op de SSD (Solid State Drive).
Cd's en diskettes laat ik ook weg. Cd had ik enkel nodig voor de installatie.
Ventilators heb ik ook niet.
CF is blijkbaar niet zo ideaal, kon maar proberen hé. SSD is het natuurlijk, maar spijtig genoeg nog te duur.