Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd authenticatie verzoek  (gelezen 1570 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Vreemd authenticatie verzoek
« Gepost op: 2015/05/08, 19:43:21 »
Vanmiddag kwam tot twee keer toe dit venster naar voren. Geen voorafgaande update kennisgeving, niks. Ik doe ook niks met dat freedesktop gebeuren. Niet dat ik me daarvan bewust ben en al zeker niet dit jaar.



Weet iemand hier dat? Is dit legitiem of is dit soms phishing? In ieder geval ga ik hier NIET op in, tenzij ik wel heel zeker weet dat het geen kwaad kan én het ook nog echt moet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/08, 23:16:13 »
Was dit tijdens het surfen?
Op een website heb ik ook eens zo'n melding uit het niets gehad en niet geauthenticieerd. Weggeklikt en daarna nogmaals naar die page gegaan met hetzelfde resultaat. De site dus. Weer niet geauthenticieerd en weggeklikt en daarna nooit meer gehad.
Wat ik ervan denk is dat een website iets heeft willen installeren inderdaad zoals ook virussen en spyware geinstalleerd worden. En voor installeren onder linux is (meestal?) authenticatie nodig.
Ik heb die melding dan ook gezien hetzelfde als dat een virusscanner soms meld dat een website iets poogt te installeren.
Of het voor eenzelfde dienst is als jouwe kan ik niet meer herinneren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/08, 23:18:15 »
Het was niet onder het surfen, al had ik de browser wel aanstaan. Ik ben ook in geen tijden op die site geweest of wat daar ook op zou kunnen lijken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/08, 23:34:10 »
Hoogst verdacht. Ook ik zou er beslist niet op ingaan.

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/08, 23:36:20 »
Het was niet onder het surfen, al had ik de browser wel aanstaan.
Vreemd. Wel bekeek ik toen ook een ander tabblad dan waar het vandaan bleek te komen. Ik had diverse tabbladen open staan destijds.

Ik ben ook in geen tijden op die site geweest of wat daar ook op zou kunnen lijken.

Dat hoeft geen indicatie te zijn. De site waar het bij mij was wilde ook iets installeren van elders. Dat is vrij gebruikelijk bij virussen en spyware dat een page naar elders doorverwijst waar het uiteindelijk vandaan gehaald wordt. Vaak dat zo'n site het zelf niet weet dat het besmet is.

Ik weet het niet. Twijfelachtig. In elk geval kreeg ik wel eenzelfde schermpje uit het niets.
En als ik ergens niet zelf om vraag doe ik er ook niet aan mee. (expleciete uitzonderingen bevestigen de regel ;D )
« Laatst bewerkt op: 2015/05/08, 23:38:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/09, 08:12:09 »
Het schijnt iets te maken te hebben met Policy Kit :
https://wiki.ubuntu.com/SecurityTeam/PolicyKitPermissions/12.04
(trouwens dit is wel ubuntu 12.04)

Maar een oplossing hiervoor weet ik niet.
Misschien even het artikel doornemen.
Ook kwam ik bij Launchpad een bug report tegen en daar ging het over accountservice.

Zoek op : org.freedesktop.accounts.change-own-user-data
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/09, 10:24:24 »
Ja, Pederoco, dat van dat Policy Kit heb ik inmiddels ook gevonden. Zo heel vreemd is het dus blijkbaar ook niet. Nou eens kijken wat de oplossing zou moeten zijn. Ik ben zelf al bij Xubuntu 15.04. Even zoeken op die combinatie misschien

Txs!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/09, 10:39:40 »
Je zou eens in jouw bestandssysteem kunnen kijken bij :
/usr/share/polkit-1/actions/en dan : org.freedesktop.accounts.policy openen met je tekstverwerker (mouse- of leafpad)

In dat bestand kom je dit tegen :
<action id="org.freedesktop.accounts.change-own-user-data">en onderaan moet dan staan volgens PolicyKit defaults :
<defaults>
      <allow_any>no</allow_any>
      <allow_inactive>no</allow_inactive>
      <allow_active>yes</allow_active>
    </defaults>
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/09, 10:53:42 »
Daar staat:

<defaults>
      <allow_any>auth_self</allow_any>
      <allow_inactive>auth_self</allow_inactive>
      <allow_active>yes</allow_active>
    </defaults>

bij mij.

Ahaaa! "auth_self" en geen "no". Dat zou ik dan wellicht kunnen aanpassen. Is dat de goede weg (beetje voorzichtig met dit soort dingen, maak iig dan een back-up bestand)?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/09, 10:58:15 »
Het artikel gaat over 12.04, maar in mijn bestand staat het ook zo zoals in mijn #post.
En ik heb Xubuntu 14.04.2
Je zou het onder gksudo thunar kunnen aanpassen wellicht.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/09, 11:15:47 »
Ik zal er eens met Google op zoeken. Maar dit lijkt me wel de oplossing.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/11, 23:33:14 »
Ik heb het maar aangepast, want de boodschappen bleven komen. Nou eens kijken wat er gebeurt.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/12, 09:17:17 »
Toch even voorzichtig blijven met in de Policy wijzigingen te maken; zeker als je veel online werkt.

Dus NIET als algemene regel toepassen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/12, 09:27:48 »
Tja, Joris, dat doe ik ook liever niet. Maar deze rare verzoeken blijven komen op alle drie mijn Xubuntu 15.04 bakken en ik heb geen enkel idee wat ik er mee zou moeten doen. Ik heb er fors naar zitten zoeken en uiteindelijk hier dit topic voor gestart.

Ik klik ze daarom maar gewoon weg. Uit andere reacties begrijp ik dat de LTS en andere versies daar een "no" hadden staan (en één "yes") Dat heb ik nu dus helemaal identiek aangepast op mijn Shuttle en nou maar afwachten wat er gebeurt. Het is nu één dag oud, nog geen verzoekje gehad. Maar dat is nog wat vroeg.

Ik ben het met je eens, zeker eerst afwachten wat er gebeurt. Niet gelijk allemaal gaan doen!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/13, 13:31:59 »
De berichten blijven toch komen, dus mijn aanpassingen hebben duidelijk geen zin. Wat nou?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/13, 14:30:47 »
@ jvecht,
Ik kan je alleen nog deze site tonen, waar een uitleg staat over wat het in principe inhoud.
http://scarygliders.net/2012/06/20/a-brief-guide-to-policykit/
Ik weet alleen niet of je daar iets verder mee komt.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/13, 15:06:09 »
@jvecht, ik kan je helaas niet helpen. Daar ik als ik de weinige keren dat ik Xubuntu gebruik, er tot nog toe geen last van heb gehad.

Maar zoals je al aan gaf lijkt mij het weg klikken er van nog de beste optie.

Veel succes.

Henk

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/13, 16:37:49 »
Txs, Henk!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/13, 17:17:00 »
dbus[770]: [system] Activating service name='org.freedesktop.hostname1' (using servicehelper)
Successfully activated service 'org.freedesktop.hostname1'

syslog/authlog dingetjes...:/

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/13, 18:01:52 »
Het ziet er in ieder geval niet uit als een venster van een website oid. Hij vraagt toestemming om gegevens of instellingen van je account op je computer aan te passen. Dit kunnen o.a. gegevens over draadloze netwerken in de buurt zijn, maar ook welke kleur de randjes om de vensters zouden moeten hebben en andere instellingen.

De enige foutmeldingen die ik zo kon vinden die hierop lijken zijn alleen van mensen die gebruik maken van Active Directory of mensen waar de /home op een netwerkshare staat.

Als je dat allemaal niet gebruikt zou het ook nog kunnen komen doordat je een keer de gebruikersnaam van dat account gewijzigd hebt, bepaalde bestanden verkeerde rechten hebben (bijv. door het gebruik van sudo) of dat de D-Bus-service ergens tegen een fout aanloopt.

Kijk of je iets tegenkomt in ~/.xsession-errors of de verschillende logbestanden in /var/log/
Je kan dat het beste zoeken op freedesktop en vanaf daar verder filteren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #20 Gepost op: 2015/05/13, 19:54:28 »
De enige foutmeldingen die ik zo kon vinden die hierop lijken zijn alleen van mensen die gebruik maken van Active Directory of mensen waar de /home op een netwerkshare staat.

Dat is niet het geval. Ik ben ook wezen zoeken in de logs. Dat was een goede tip, maar ook hier niets te vinden. Rare kwestie. Ik heb het op alle drie computers nadat ik ze op 15.04 heb gezet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #21 Gepost op: 2015/05/13, 21:55:10 »
Een kleine vraag: kan het zijn dat je ooit een verzoek hebt gehad om de sleutelbos te ontgrendelen ?
Als je daar 'neen' klikt of gewoon wegklikt heb je later wel het probleem dat steeds authenticatie gevraagd wordt (wat anders automatisch verloopt).

Ik herinner met met 14.04 Xfce een gelijkaardig probleempje dat we hadden op de werkvloer met Xubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #22 Gepost op: 2015/05/13, 22:18:00 »
Een kleine vraag: kan het zijn dat je ooit een verzoek hebt gehad om de sleutelbos te ontgrendelen ?
Als je daar 'neen' klikt of gewoon wegklikt heb je later wel het probleem dat steeds authenticatie gevraagd wordt (wat anders automatisch verloopt).

Ik herinner met met 14.04 Xfce een gelijkaardig probleempje dat we hadden op de werkvloer met Xubuntu.

Nee, ook al niet. Ik heb dat weleens aan de hand gehad in het verleden, dus ik weet wel hoe dat werkt. Misschien moet ik gewoon een keer op dit vreemde verzoek ingaan ...
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #23 Gepost op: 2015/05/13, 22:24:17 »
Nee, ook al niet. Ik heb dat weleens aan de hand gehad in het verleden, dus ik weet wel hoe dat werkt. Misschien moet ik gewoon een keer op dit vreemde verzoek ingaan ...
Sidder en huiver ........ , ik zou dat dan wel doen met je Firewall compleet dichtgegooid ; incoming: deny en outgoing: deny
gebruik desnoods even GUFW om die instelling makkelijk te doen. Dan zit je toch een beetje veilig met je test.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vreemd authenticatie verzoek
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/13, 23:42:58 »
Ja Joris. Gelijk ligt de Forum server er zo te zien uit, maar hij is nu weer terug.

ufw enable, logging on. Backup gedraaid.

Wachtwoord ingetikt. Er gebeurt verder helemaal niks. Syslog gecheckt voor de ufw boodschappen. Geen vreemd verkeer. Nou afwachten of hiermee de boodschappen op deze bak wegblijven.

Vervelend geval.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021