Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'  (gelezen 1112 keer)

Offline Keunes

  • Lid
Hola,

Ik heb Ubuntu 14.04 voor m'n moeder geïnstalleerd. Behalve over de standaard klachten over dingen niet snappen (oftewel: niet goed lezen wat er in een venstertje staat, plus kwesties van gewenning), is er een heel irritant probleem: de printer blijft na 1,5 tot 3 pagina's hangen.

Met andere woorden: na het geven van een printopdracht, stopt de printer met afdrukken en blijft vaak een pagina halverwege steken in de printer:

a) de printer zegt 'Printen...' (op het schermpje), maar verder doet'ie niks
b) ik annuleer de opdracht met de knop op de printer
c) ik annuleer de oprdacht in Ubuntu
d) elke andere printopdracht die volgt wordt niet uitgevoerd. Ubuntu 'job overview' geeft "opdracht in wachtrij"

Alleen na het herstarten van de computer kan een nieuwe printopdracht uitgevoerd worden, totdat de volgende error verschijnt. Het heeft geen zin om de printer opnieuw op te starten.
Saillant detail: als ik de hangende opdracht niet annuleer, maar de computer opnieuw opstart, wordt de printopdracht hervat zodra je je wachtwoord hebt ingevoerd op het inlogscherm en de computer het profiel verder aan het laden is.

Bij een error krijg ik dit uit lpstat:

lpstat -p
printer HP-Photosmart-2570-series now printing HP-Photosmart-2570-series-0.  enabled since vr 08 aug 2014 16:18:02 CEST
    Processing page 4...
lpstat -s
system default destination: HP-Photosmart-2570-series
device for HP-Photosmart-2570-series: hp:/usb/Photosmart_2570_series?serial=MY722312F404DY

hp-info-i geeft onder 'Status History' aan dat de printer 'idle' is.

De printer (HP Photosmart 2575) is zowel verbonden via USB als via ons LAN (er zit een printerserver in dat ding), maar ik weet niet via welke kanaal opdrachten worden verzonden.

Het zou ideaal zijn als we de 'root cause' kunnen vinden, maar anders zou ik ook blij zijn met een manier om CUPS (of welk programma ook denkt dat m'n printer 'bezig' is na het annuleren van opdrachten) te resetten, zodat een nieuwe opdracht gestart kan worden zonder dat we de computer hoeven te herstarten.

M'n moeder klaagt regelmatig over dit probleem, en ik wordt er een beetje kriegel van (al weet ik hoe irritant het voor haar is dat dit niet werkt). Het zou heel fijn zijn als jullie me vooruit kunnen helpen  :angel:
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 14:28:37 door Keunes »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/18, 12:54:00 »
Op de engelstalige Ubuntu Wiki is een troubleshoot voor HP-printers gemaakt.
Misschien kan je die als leidraad nemen: https://help.ubuntu.com/community/HpAllInOne

Offline Keunes

  • Lid
Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/18, 13:34:11 »
Dank. Heb sudo hp-check -r uitgevoerd, kwamen een heleboel 'missing dependencies' aan het licht (alhoewel de meerderheid met de toevoeging '-dev', dus ik betwijfel of dat nou iets uit heeft gehaald). Die geïnstalleerd, verder kwamen er geen errors naar voren.

Volgens mij is de installatie dus in orde... (?)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 13:38:05 door Keunes »

Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/18, 13:39:44 »
HP lip geïnstalleerd?Ik had bijna zo iets en na de install stond er dat de printer gepauzeerd was.Even er op klikken en de printer was weer actief!Dat had ik op geen andere manier kunnen doen!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Keunes

  • Lid
Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/18, 13:54:39 »
HP lip geïnstalleerd?Ik had bijna zo iets en na de install stond er dat de printer gepauzeerd was.Even er op klikken en de printer was weer actief!Dat had ik op geen andere manier kunnen doen!

hplip was wel al geïnstalleerd, maar ik had geen 'gui' waar ik op iets kon klikken zoals je beschrijft. Na wat googlen hplip-gui geïnstalleerd. Nu hebben we hopelijk iig een manier om de boel te resetten zonder een herstart. Dank!
Als het probleem zich weer voordoet zal ik me weer melden, dan kan ik kijken of deze work-around werkt.

Als er nog tips zijn om de oorzaak te achterhalen hou ik me aanbevolen :)

Offline Keunes

  • Lid
Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/18, 14:18:34 »
Helaas, te vroeg gejuigd.  :( Net geprobeerd drie pagina's af te drukken (bestand van één pagina, drie maal in één opdracht). Na twee pagina's blijft'ie weer hangen met het derde vel in de printer, verder zoals in eerste post beschreven.

Opdracht geannuleerd via printer en hplip, in hplip de 'printer queue' gestopt en gestart, en opnieuw de opdracht gestart om het bestand nog een laatste keer af te drukken. Maar helaas:

CUPS webinterface geeft (jobs -> 'State'): Pending since ...
Ubuntu afdrukstatus van documenten (Status): In de wachtrij
hplip geeft (printer control -> job queue -> Status): Pending

... en weer wordt de pagina netjes afgedrukt zodra ik heb ingelogd.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 14:30:51 door Keunes »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/18, 14:32:40 »
Ik zit te zoeken op ubuntu fora en kom dit tegen uit 2011 :
    http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/printer-stopping-randomly-logs-added-808158/

Citaat
The problem lies in the communication method with the HP Photosmart 2575 printer.

 A simple way to work around the problem is to open a web browser (Firefox for example) and to open localhost:631 address. There, you remove and then re-add your printer. You let CUPS autodetect the model, and then just follow the default choices.

 Once done, in /etc/cups/printers.conf, the DeviceURI  will start with "usb:" instead of "lp:". The communication method with the printer has changed and that solves the problem.

In het nederlands: het oude lineprinter (lp) protocol vervangen door usb.
Met de browser naar het adres    localhost:631   en dan de bestaande instelling verwijderen.
Daarna met CUPS (autodetect) laten zoeken naar de printer en de aanwijzigen volgen.
Daarna het config-bestand aanpassen  controleren    /etc/cups/printers.conf   de regel DeviceURI: moet "/usb/"  bevatten en geen "lp"
sudo gedit /etc/cups/printers.conf
edit: correctie
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 14:48:10 door EZ-man »

Re: Printje blijft hangen na 1,5 a 3 pagina's; 'processing page 3'
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/18, 15:37:54 »
Dat is dan wel vreemd dat hij wel de eerste paar afdrukt en daar na niet meer,zou je toch denken dat hij dan helemaal niks doet.

Yep,staat er bij mij in..
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 15:43:33 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.