Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linus Torvalds over Gnome 3.4.1 (weggevertje: hij is nog steeds niet tevreden)  (gelezen 9738 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linus Torvalds is *kuch* niet geheel tevreden over de nieuwste Gnome 3.4.1:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/linus-torvalds-finds-gnome-34-to-be-a-total-user-experience-design-failure/11127

Een treffend citaat:
Citaat
Later on in the resulting discussion, several people suggest that Torvalds just use the GNOME 3.4 keyboard shortcuts. Torvalds was not amused.

    "I’m really tired of the f*cking old “just use the keyboard shortcuts” crap. Sure, if you’re a keyboarding person, then gnome3 is a big improvement. But dammit, if you’re like me, and you write using the keyboard, and then use mousing for other operations, gnome3 is just not doing the right thing".

Dat is me uit het hart gegrepen, moet ik zeggen....  =D

De populariteit van Gnome is enorm naar beneden geduikeld, blijkens een peiling op Linuxquestions.org:
http://www.linuxquestions.org/questions/2011-linuxquestions-org-members-choice-awards-95/desktop-environment-of-the-year-919888/

Was ooit blijkbaar 45 %..... Maar nu is KDE de duidelijke winnaar, met Xfce als goede tweede.

Hopelijk is dit een overtuigend signaal aan de ontwikkelaars van Gnome, om een aantal zaken fundamenteel te verbeteren. Het zou enorm zonde zijn, als Gnome zou doodbloeden.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/05, 11:08:11 door Pjotr »

Ik ben niet met hem eens dat GNOME 3.x alleen voor sneltoetsmensen is, maar ik ben wel met hem eens dat het een design failure is. Sommige dingen zijn wat mooier geïntegreerd dan in Unity en die extensies zijn goed bedacht, maar de werkwijze vind ik echt een afgang. Elke keer als ik het probeer te gebruiken (en dat is meerdere keren voor een paar weken steeds), dan word ik er nogal gestresst van.

Inderdaad, hopelijk maakt dit de GNOME-ontwikkelaars duidelijk dat ze behoorlijk op de verbetertoer moeten.

Moet toch wel lekker zijn. Zo nu en dan even een flinke scheldkanonnade afvuren, daar gegarandeerd 1000 plusjes voor krijgen en honderden verhitte reacties. Waarschijnlijk zit hij te schaterlachen achter het toetsenbord :P

De populariteit van Gnome is enorm naar beneden geduikeld, blijkens een peiling op Linuxquestions.org
Die poll is ingevuld door slechts 627 mensen (op het moment van lezen) en wie weet gepushed door de KDE/XFCE-gemeenschap. Dus niet per se een keihard resultaat omtrent de stand van zaken.

Hopelijk is dit een overtuigend signaal aan de ontwikkelaars van Gnome, om een aantal zaken fundamenteel te verbeteren. Het zou enorm zonde zijn, als Gnome zou doodbloeden.
Yep. Wat mij de afgelopen tijd verbaast is dat ik het uiterlijk van Gnome niet meer naar eigen smaak kan aanpassen (Gorilla-thema bijvoorbeeld, fonts, icoontjes, etc.). Dat kan geloof ik wel, maar niet zoals vroegâh via een eenvoudig schermpje. Geen flauw idee waar dat goed voor is. Jammer ook want dat vond ik een van de fijnere dingen van de Linux-desktop (maar uiteraard wel weinig belangrijk).

sudo apt-get install gnome-tweak-tool gnome-extension-user-theme
There you go. Pas aan wat je wilt. Evt. via dconf-editr.

"Die poll is ingevuld door slechts 627 mensen (op het moment van lezen) en wie weet gepushed door de KDE/XFCE-gemeenschap"

Nu spreek je jezelf tegen. Als de KDE/Xfce-gemeenschap dat pushed, dan betekent dat dat ze gegroeid zijn.


Wat trouwens ook een kwaal van GNOME Shell is is de slechte ondersteuning van ATI. Natuurlijk moet ATI dat oplossen, maar als dat na zolang nog niet gebeurd is, dan moet GNOME upstream eigenlijk ATI eens gaan pushen. Veel computers/laptops worden nu met ATI geleverd, dus het is wel degelijk belangrijk genoeg voor GNOME upstream om dat te pushen daar dat een doelgroep is die ze liever niet willen missen natuurlijk.

Offline Roel1963

  • Lid
Wat trouwens ook een kwaal van GNOME Shell is is de slechte ondersteuning van ATI.

Plus dat het bijna niet aan de gang te krijgen is binnen een Virtual Box. Ik krijg 9 van de 10x de fallback desktop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Moet toch wel lekker zijn. Zo nu en dan even een flinke scheldkanonnade afvuren, daar gegarandeerd 1000 plusjes voor krijgen en honderden verhitte reacties. Waarschijnlijk zit hij te schaterlachen achter het toetsenbord :P
Ik denk niet dat hij het daarom doet... Dat heeft Linus Torvalds niet nodig. Als vader van Linux en leider van de kernelploeg heeft hij al status genoeg, voorzover hij daar belang aan mocht hechten.

Het is gewoon iemand die recht voor z'n raap z'n mening zegt (soms op het lompe af, trouwens). Zo is-ie: hij windt er geen doekjes om. Een diplomaat is het niet....
« Laatst bewerkt op: 2012/06/05, 13:50:32 door Pjotr »

Dat KDE er zo goed uitkomt is in feite geen verwondering, als ik dat even mag vermelden.
KDE 4.8 is echt heel goed gemaakt/ gebouwd en dat appreciëren vele gebruikers spontaan.

Misschien is Gnome zo slecht onthaalt door iedereen dat een logisch gevolg een populariteitsgroei van andere desktops een feit is.

Mijn ervaring met Gnome 3 is echter heel sumier; ik heb het eens geïnstalleerd op een testbakje, maar door tijdsgebrek heb ik het niet echt voluit kunnen testen. Maar als ik merk hoe de algemene Linux-gemeeschap erop reageert zullen mijn bevindingen eerder overbodig zijn.
En KDE geeft me effectief voldoening op, bijna, alle vlakken gevolgd door Xfce.

Hopelijk gaan ze bij Gnome de steven wenden. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Citaat
Later on in the resulting discussion, several people suggest that Torvalds just use the GNOME 3.4 keyboard shortcuts. Torvalds was not amused.

    "I’m really tired of the f*cking old “just use the keyboard shortcuts” crap. Sure, if you’re a keyboarding person, then gnome3 is a big improvement. But dammit, if you’re like me, and you write using the keyboard, and then use mousing for other operations, gnome3 is just not doing the right thing".
hij noemt dus precies op waarom ik een hekel heb aan GNOME 3 en Unity, welke ook aldoor keyboard shortcuts wil gebruiken als handige functie.

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)

Offline MKe

  • Lid
Hmm de shortcuts zijn in gnome3 een stuk minder aanwezig dan in Unity naar mijn mening ( heb het niet in12.04 geprobeerd).  Ik vond shell wel prima werken met alleen muis dit in tegenstelling tot Unity. Het is dat ati zo slecht wordt ondersteund, anders had ik denk ik shell gehouden.

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
En dat is het enige wat ik werkelijk briljant  vind aan Unity. Die HUD mag ook wel in Gnome Shell komen!

----

Overigens werk ik bij voorkeur met Gnome Shell. Vind het een razendsnelle en overzichtelijke desktop. Elke keer als ik Unity opstart, moet ik weer enorm wennen aan het geheel. Waarom de applicatieknoppen naar de bovenste balk? Waarom moeten die standaard  verborgen zijn? En waarom zit de Launcher niet gewoon in de bovenste balk?

Enfin, zo heeft ieder z'n meug ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Citaat
Later on in the resulting discussion, several people suggest that Torvalds just use the GNOME 3.4 keyboard shortcuts. Torvalds was not amused.

    "I’m really tired of the f*cking old “just use the keyboard shortcuts” crap. Sure, if you’re a keyboarding person, then gnome3 is a big improvement. But dammit, if you’re like me, and you write using the keyboard, and then use mousing for other operations, gnome3 is just not doing the right thing".
hij noemt dus precies op waarom ik een hekel heb aan GNOME 3 en Unity, welke ook aldoor keyboard shortcuts wil gebruiken als handige functie.

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?

Wanneer gaat men nu toch eens inzien dat die shortcuts optioneel zijn? Ik gebruik al maandenlang Unity en gebruik nauwelijks shortcuts. Die shortcuts KAN je gebruiken, maar je hebt ook gewoon een muis/touchpad op je bureaublad/laptop en die werkt prima. Je kunt Unity (en GNOME Shell ook trouwens) prima gebruiken zonder ook maar 1 shortcut aan te raken. Wil niet zeggen dat de interface je aanspreekt (dat is een kwestie van smaak enzo), maar alsjeblieft, die shortcuts zijn gewoon optioneel en hopelijk gaat men dat eens inzien.

Offline RikRik

  • Lid
Rikrik still really, really likes his GNOME 3 Linux desktop   ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik gebruik de Gnome Shell na een hele tijd geprobeerd te hebben aan Unity te wennen. Die Shell is zo verschrikkelijk anders. Dat is heel erg wennen.

Maar eerlijk gezegd, nu het langzaam begint te wennen, ik vind het een heel erg doordachte omgeving. Ik kan dat niet ontkennen, als hangt me dat wennen ergens nog steeds als een molensteen om de nek.

Dat zal dan vermoedelijk ook de doodsteek worden voor Gnome Shell.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline emiel1976

  • Lid
Als het een tijd duurt voor je er aan gewend bent dan is het geen goed systeem.
Ga uit van nieuwe gebruikers die een keer kijken naar een systeem en er in het begin niet aan gewend zijn, die blijven dat een tijdje proberen en als ze er dan niet snel aan wennen dan laten ze het voor wat het is en gaan ze terug naar wat ze hadden.

Ik was zeer snel gewend aan Gnome 2 terwijl ik aan KDE even moest wennen waardoor ik toen voor Gnome 2 koos.
Unity was net zo net als Gnome 3, aan beide kon ik niet gelijk wennen en vooral Gnome 3 gaf mij problemen waar Unity door de launcher toch nog redelijk goed zonder toetsenbord werkt.
Zoals Linus ben ik geen toetsenbord gebruiker en als je niet een beetje je sneltoetsen gebruikt, dan blijven het lastige systemen om mee te werken.
Daarom laat ik die systemen voor wat het is.
Voor mij is Xfce de vervanger en dat het voor anderen KDE is snap ik ook wel. Ik heb daarom ook wel het idee dat die 2 platformen en natuurlijk ook Lxde wel wat markt aandeel hebben gewonnen op Gnome.

Wel opvallend dat sinds dat Gnome 3 en Unity er is, dat de desktop nog meer gefragmenteerd is dan voorheen.
Gebruikers hebben meer keus dan voorheen ondanks dat Gnome 2 is weg gevallen.

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
dan vind ik de Metro UI in Windows 8 nog beter, en voor ik dat zeg.... ;)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Dat kan wel zijn, maar de HUD is volkomen optioneel en ondergeschikt, en dat valt niet te zeggen over de Metro-UI.

Offline emiel1976

  • Lid
Toch als ik moest kiezen dan zou ik toch voor Win 8 gaan.

Offline MKe

  • Lid
Hoe komt iedereen er toch bij dat je shortcuts moet gebruiken bij gnomeshell? Ik heb maanden intensief met gnomeshell gewerkt in 11.10 (en prettig moet ik zeggen) en ik ken geen enkele shortcut.
Verder over dat gewenning: dat is erg persoonlijk, dus om te zeggen dat het daardoor een slecht systeem is erg subjectief. Ik hoefde aan gnomeshell nauwelijks te wennen terwijl ik weer meer problemen met Unity had. Anderen hebben dat hier andersom. Volgens mij is het enige waarin Unity en Gnomeshell slecht zijn het feit dat ze niet zo gemakkelijk configureerbaar zijn, maar ook in dat opzicht worden beide systemen steeds beter.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
En waarom vind jij het een ramp?

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
En waarom vind jij het een ramp?
Dat vraag ik me ook af. Wat kan er zo moeilijk zijn aan 'druk Windows-toets in, typ eerste letters menuoptie en druk op enter'?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Hoe komt iedereen er toch bij dat je shortcuts moet gebruiken bij gnomeshell? Ik heb maanden intensief met gnomeshell gewerkt in 11.10 (en prettig moet ik zeggen) en ik ken geen enkele shortcut.

Eindelijk een medestander _O_

@marbka en crashit: Inderdaad, volledig mee eens.

Offline Tom

  • Lid
doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
En waarom vind jij het een ramp?
Omdat Hij  @foxofinfinety U niet is en U  hem niet bent ,met andere woorden twee verschillende personen en gedachten makkelijk toch ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
En waarom vind jij het een ramp?
Omdat Hij  @foxofinfinety U niet is en U  hem niet bent ,met andere woorden twee verschillende personen en gedachten makkelijk toch ?.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar als niet beargumenteerd wordt waarom je iets voor jou niet goed vindt werken, kunnen anderen daar ook niets mee, bv door verbeteringen aan te brengen of tips te geven.