Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke is stabieler?  (gelezen 4523 keer)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Welke is stabieler?
« Gepost op: 2010/02/25, 21:09:27 »
Ik heb Debian Lenny en Ubuntu versies 9.04 en 9.10. Welke versie is stabieler?

Ik kom nu allerlei vage zaken tegen in 9.04 zoals nautilus die niet meer werkt, kopiëren van locatie a naar b gaat amper, ineens zijn al mijn mappen met foto's, films, muziek gelocked en heb ik geen rechten meer (dit gebeurde na een crash van nautilus).

Welke versie raden jullie mij aan?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/01, 08:55:19 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/25, 21:45:03 »
Ik heb Debian Lenny en Ubuntu versies 9.04 en 9.10. Welke versie is stabieler?

Ik kom nu allerlei vage zaken tegen in 9.04 zoals nautilus die niet meer werkt, kopiëren van locatie a naar b gaat amper, ineens zijn al mijn mappen met foto's, films, muziek gelocked en heb ik geen rechten meer (dit gebeurde na een crash van nautilus).

Welke versie raden jullie mij aan?

Debian Lenny 5.04 ! Die gebruik ik nu tot Ubuntu weer eens een stabiele release heeft. Lenny werkt op mijn oude Thinkpad R51 gewoon out-of-the-box. Al die dingen die in Ubuntu niet werken zoals hibernate, suspend, OSD voor geluid en schermverlichting werken gewoon.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/25, 21:52:24 »
9.04 heeft hier nog nooit problemen gegeven,
9.10 heeft op mijn laptop een kwaal, dat WiFi er regelmatig uit gaat, alleen een reset helpt dan.
Debian vind ik persoonlijk niet zo vriendelijk als Ubuntu.

Mijn keuze zou zijn 9.04 (op mijn hardware), maar 10.04 gaat erg mooi worden, dus over een tijdje van 9.04 naar 10.04 over stappen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/25, 21:56:31 »
Stabiel normaal gezien Debian Lenny. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/25, 22:02:47 »
Niet van mij, maar wel goed gevonden :"Ubuntu is voor gebruikers die Debian niet kunnen configureren"  ;)

Debian Lenny is conservatief, niet het nieuwste van het nieuwste (bv. kernel 2.6.26) maar wel superstabiel, teminste bij mij, Het is dus mijn productiesysteem. Ik test heel graag en trouble shooting doe ik nog liever. Maar mijn productiesysteempje moet wel stabiel zijn.

Wat mij heel erg stoort aan Ubuntu is dat duizenden gebruikers sinds 9.04 klagen dat suspend/hibernate niet werkt op hun laptop en dat deze regressie bug nog steeds niet opgelost is. Maar, er is een oplossing voorzien voor Ubuntu 10.04 beta. Dus even afwachten nog.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Tom

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/25, 22:08:10 »
Niet van mij, maar wel goed gevonden :"Ubuntu is voor gebruikers die Debian niet kunnen configureren"  ;)

Debian Lenny is conservatief, niet het nieuwste van het nieuwste (bv. kernel 2.6.26) maar wel superstabiel, teminste bij mij, Het is dus mijn productiesysteem. Ik test heel graag en trouble shooting doe ik nog liever. Maar mijn productiesysteempje moet wel stabiel zijn.

Wat mij heel erg stoort aan Ubuntu is dat duizenden gebruikers sinds 9.04 klagen dat suspend/hibernate niet werkt op hun laptop en dat deze regressie bug nog steeds niet opgelost is. Maar, er is een oplossing voorzien voor Ubuntu 10.04 beta. Dus even afwachten nog.
[/b]
Maar daar zijn de 9.10 gebruikers niets mee , en zoiets ergert mij aan ubuntu.
Eerst het ene goed afmaken en dan wat nieuws beginnen  ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/25, 22:13:07 »

Eerst het ene goed afmaken en dan wat nieuws beginnen  ???

Dat doen ze helaas niet bij Ubuntu. Ik heb nooit begrepen waarom elke nieuwe versie van Ubuntu de allernieuwste kernel moet gebruiken. Kernels die nog niet volledig uitontwikkeld zijn, alleen al bij 9.10 zijn er minstens al vijf versies van kernel 2.6.31 in de upgrades geweest. Dat is toch niet normaal  ???
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/25, 22:36:31 »

Eerst het ene goed afmaken en dan wat nieuws beginnen  ???

Dat doen ze helaas niet bij Ubuntu. Ik heb nooit begrepen waarom elke nieuwe versie van Ubuntu de allernieuwste kernel moet gebruiken. Kernels die nog niet volledig uitontwikkeld zijn, alleen al bij 9.10 zijn er minstens al vijf versies van kernel 2.6.31 in de upgrades geweest. Dat is toch niet normaal  ???

Ja.....en dan hebben we het nog niet eens over Grub gehad...... ;)

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/25, 22:49:00 »
Debian Lenny gebruikt gewoon het oude en goede Grub, dus niet Grub2.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Welke is stabieler?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/25, 23:18:51 »
Debian Lenny gebruikt gewoon het oude en goede Grub, dus niet Grub2.

Gelukkig niet Grub2 idd, was voor mij een reden om Ubuntu eraf te mikken!
Bij Debian kun je tenminste (ook in de testing) nog kiezen welke Grub je wilt gebruiken.

Offline joop905

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/26, 08:50:13 »
100% Debian Lenny.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/26, 14:52:28 »
Is Lenny beter dan Ubuntu 8.10 ? (de laatste LTS versie) ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/26, 15:10:47 »
Ik kom nu allerlei vage zaken tegen in 9.04 zoals nautilus die niet meer werkt, kopiëren van locatie a naar b gaat amper, ineens zijn al mijn mappen met foto's, films, muziek gelocked en heb ik geen rechten meer (dit gebeurde na een crash van nautilus).
Dit heeft eerder te maken met verkeerde gebruikersinstellingen dan met een foutje in een distro, denk ik.
Kijk bijv. voor de mappen die gelockt zijn eens naar de rechten op die mappen en verander die indien nodig.
Het niet werken van Nautilus kan komen doordat er verkeerde instellingen ergens staan. Probeer het eens met een nieuw gebruikersaccount om te testen. Werkt het dan wel, dan ligt het aan je persoonlijke instellingen.

Ligt het aan een instelling die niet goed staat, of zijn de rechten op de mappen een probleem, dan lost een overstap naar Debian of welke andere distro dan ook helemaal niks op.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/26, 15:25:12 »
Is Lenny beter dan Ubuntu 8.10 ? (de laatste LTS versie) ?

Dat denk ik wel ja....

Offline timosha

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/26, 16:20:03 »
Ik kom nu allerlei vage zaken tegen in 9.04 zoals nautilus die niet meer werkt, kopiëren van locatie a naar b gaat amper, ineens zijn al mijn mappen met foto's, films, muziek gelocked en heb ik geen rechten meer (dit gebeurde na een crash van nautilus).
Dit heeft eerder te maken met verkeerde gebruikersinstellingen dan met een foutje in een distro, denk ik.
Kijk bijv. voor de mappen die gelockt zijn eens naar de rechten op die mappen en verander die indien nodig.

Ligt het aan een instelling die niet goed staat, of zijn de rechten op de mappen een probleem, dan lost een overstap naar Debian of welke andere distro dan ook helemaal niks op.

In Debian zitten volgens mij geen automatische "gebruikersrechtenveranderaartjes". Ga er nu maar vanuit dat Debian Lenny 5.04 superstabiel is en dat er weinig mee kan mis gaan.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/26, 16:38:10 »
Ik zeg ook niet dat Debian niet stabiel zou zijn.
Ik bedoelde alleen dat het veranderen van distro niet een oplossing hoeft te zijn voor enkele problemen die je ook gewoon in Ubuntu zelf op kan lossen.
Je koopt ook geen nieuwe fiets omdat de oude een lekke band heeft.

Gaat het meer om het proberen van een andere distro, dan moet je dat vooral doen. Alleen door de verschillen zelf te ervaren kan je erachter komen welke je fijner vindt werken.
Maar verwacht niet een magische oplossing voor al je probleempjes die je nu in Ubuntu hebt.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/26, 16:46:59 »
Maar verwacht niet een magische oplossing voor al je probleempjes die je nu in Ubuntu hebt.

Klopt, elke distro heeft z'n eigen "dingetjes"......
Maar het ging over stabiliteit!
Je kan er van uitgaan dat Debian stabieler is dan Ubuntu.
Dat is ook mijn ervaring.
Maar ieder z'n ding hoor....daarom zijn er zoveel "smaken" bij Linux!  ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/26, 16:47:20 »
stabieler dan 9.10 kan ik me weinig bij voorstellen eigenlijk.
Dat was het al tijden voor de release zelfs, kan ik van de opvolger zeker niet zeggen.

Wat ik van Debian hoor(lees) is voornamelijk dat het een zeer basic Ubuntu is.


Offline timosha

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/26, 17:59:34 »

Wat ik van Debian hoor(lees) is voornamelijk dat het een zeer basic Ubuntu is.


Dat klopt ! Heel erg basis ! De volledige installatie zijn maar 5 of 6 DVD's van 4.4 GB, dat is echt niet veel  ???
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Drummies

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/26, 18:10:34 »
Citaat van: timosha
Ga er nu maar vanuit dat Debian Lenny 5.04 superstabiel is en dat er weinig mee kan mis gaan.
Omdat Debian Lenny zo stabiel is heb ik deze distro verwijderd.Niet ¨spannend¨genoeg, is gewoon te stabiel  =D
Wellicht nog eens een keer iets doen met Debian testing
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline timosha

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/26, 18:13:13 »
Citaat van: timosha
Ga er nu maar vanuit dat Debian Lenny 5.04 superstabiel is en dat er weinig mee kan mis gaan.
Omdat Debian Lenny zo stabiel is heb ik deze distro verwijderd.Niet ¨spannend¨genoeg, is gewoon te stabiel  =D
Wellicht nog eens een keer iets doen met Debian testing

Dan probeer eens iets heel spannend, Debian Squeeze 6.0. Echt iets voor terminalwerkers. Ik heb deze versie er gisteren ook opgezet.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline bayan

  • Lid
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/27, 09:21:37 »
Ubuntu 8.04 is op m'n oude lappie tot nu toe het stabielste.
Niet stunten met beta software en vage repo's houdt een
besturingssysteem ook stabiel.
Zelfs Debian is op de knieen te krijgen door fouten die
sudo gebruikers kunnen maken.
Linux is zo stabiel als de gebruiker die ermee om gaat.
Just my two cents.(Ja ook ik heb de nodige fouten
gemaakt in het verleden met linux,maar dit lag niet
aan het OS maar aan mij).


FrSu

  • Gast
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/27, 10:49:14 »
Ik werk nu al een tijdje met Mint 8, zowel Gnome als KDE. KDE is een upgrade versie naar 4.4 waar Plasma bijna altijd chrasht als mijn Asus uit de slaapstand gehaald wordt. Maar dat is voor mij verder geen probleem, ben er verder tevreden mee. De Gnome versie is echt super stabiel, nog geen chrash gehad.

Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/27, 17:01:46 »
Debian is normaal gesproken stabieler, maar als je even wacht op 10.04 denk ik dat die uiteindelijk het stabielst wordt...

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: [OPGELOST] Welke is stabieler?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/28, 00:50:58 »
Debian is normaal gesproken stabieler, maar als je even wacht op 10.04 denk ik dat die uiteindelijk het stabielst wordt...

Huh?
You're kidding right??