Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hdd erbij instaleren  (gelezen 3739 keer)

hdd erbij instaleren
« Gepost op: 2018/12/22, 11:41:56 »
ik heb mn SSD van 128 gb geinstaleerd met ubuntu, (mn oude hd was helaas overleden)
nu zou ik graag intern een extra HD willen toevoegen om als intern opslag te dienen
zodat de ssd niet te vol gaat lopen.
hoe pak ik dit aan, het plaatsen in de pc is gedaan, herkend is deze ook als dev sb1 en als dev sb3
maar ik kan er geen mappen in maken of naar verplaatsen.
wat doe ik nu verkeerd?

Offline X-E3

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/22, 11:52:04 »
Ik denk dat je de ssd kaart eerst moet formatteren en eventueel een partitie aan moet maken.

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/22, 12:34:57 »
Ik ga er van uit dat sda de SSD is, en sdb de harddisk. Hoe worden de /dev/sdbx partities aangekoppeld? Waarschijnlijk als /media/xx/yy.

Voer dan volgende uit:sudo chown $USER:$USER /media/xx/yy1
sudo chown $USER:$USER /media/xx/yy2
Hierin uiteraard xx en yy1/yy2 vervangen door de juiste referentie.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/22, 13:50:00 »
Ik denk dat je de ssd kaart eerst moet formatteren en eventueel een partitie aan moet maken.
Goed lezen! Met die ssd is niets mis, dus aanraden dat ding te formatteren is een slecht advies.
Topicstarter wil gewoon een extra hdd aan het systeem toevoegen, wat een fluitje van een cent is. Even zoeken op dit forum is genoeg.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/22, 14:06:55 »
Ik heb ook een extra harddisk in mijn computer en dat heb ik opgelost door de volgende regel in fstab op te nemen:

UUID=d1d436ac-b0bc-464a-b8d8-737a832ae71e /media/maasnet/data1 ext4    defaults        0       2
De  UUID kan je terugvinden in gparted (zie printscreen).

Of met het volgende commando in de terminal:

sudo blkid
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/22, 14:24:13 »
Een nieuwe schijf hoef je niet in de fstab te zetten, maar kan wel.
Dit is nodig om bij booten te laten koppelen, dit kan nodig zijn voor bepaalde software, dus als je software dit niet nodig heeft, dan is dit niet nodig.
Indien niet in de fstab, dan koppelt de hd als je erop klikt.

Een nieuwe schijf formatteren en een partitie maken, of meerdere(of dit is al gedaan, wel zou ik ext4 gebruiken).
Dan jezelf(de gebruiker) eigenaar maken van de schijf, dan kun je ook mappen maken.
 

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/22, 15:08:14 »
Ik heb ook een extra harddisk in mijn computer en dat heb ik opgelost door de volgende regel in fstab op te nemen:

UUID=d1d436ac-b0bc-464a-b8d8-737a832ae71e /media/maasnet/data1 ext4    defaults        0       2
De  UUID kan je terugvinden in gparted (zie printscreen).

Of met het volgende commando in de terminal:

sudo blkid

deze?
/dev/sda1: UUID="a0f1cb72-cac2-4a25-81c9-fa4a57f37fb3" TYPE="ext4" PARTUUID="875713e1-01"
/dev/sdb1: UUID="18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3" TYPE="ext4" PARTUUID="81ed776f-01"
/dev/sdb3: UUID="582ce3ae-bccd-4827-b556-cefd58e963a3" TYPE="ext4" PARTUUID="81ed776f-03"

waarvan dan sda 1 de ssd is
de sdb 1 en de sdb 3 de nw harde schijf.

dat is me wel gelukt, alleen hoe krijgt ik de rechten ervan?

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/22, 15:21:07 »
Alvorens rechten te verkrijgen moet de schijf eerst aangekoppeld worden. Hoe mount je die?

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/22, 22:31:44 »
Alvorens rechten te verkrijgen moet de schijf eerst aangekoppeld worden. Hoe mount je die?

wat bedoel je met mount?
de hd zit in de pc, ze ziet ze ook, komen zichtbaar op t bureaublad
maar dan?

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/22, 22:36:31 »
wat bedoel je met mount? de hd zit in de pc, ze ziet ze ook, komen zichtbaar op t bureaublad maar dan?
Dat betekent dat je schijf/ven/partitie(s) al aangekoppeld is/zijn. Wat was je probleem ook weer? Je kunt niet naar die schijf/partities/etc. wegschrijven/bestanden kopiëren/verplaatsen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/23, 03:04:03 »
Je verkenner met admin rechten starten, dan op de hd gaan staan, rechts klik, dan de rechten naar je gebruiker zetten.
Dit is heel standaard in linux(en windows), dus leer dit, ook voor de toekomst.

zelf gebruik ik xubuntu, dan doe ik dit.

In een terminal start ik de verkenner met, gksudo thunar
(Thunar aanpassen naar de verkenner die jij gebruikt.)
Dan op de hd gaan staan, rechts klik, dan bij eigenschappen wijzigen naar jouw gebruiker.
(google hier op, dan zie je meer voorbeelden).

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/23, 10:18:22 »
Zichtbaar op het bureaublad wil nog niet zeggen dat de schijf aangekoppeld is.

Wat geeftlsblk -fin een terminal weer? Geef het resultaat tussen codetags, het # symbool boven het tekstvenster.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/23, 13:31:05 »
Zichtbaar op het bureaublad wil nog niet zeggen dat de schijf aangekoppeld is.

Wat geeftlsblk -fin een terminal weer? Geef het resultaat tussen codetags, het # symbool boven het tekstvenster.
dan zie ik dit in de terminal
:~$ lsblk -f
NAME   FSTYPE  LABEL UUID                                 MOUNTPOINT
loop0  squashf                                            /snap/core18/512
loop1  squashf                                            /snap/chromium/538
loop2  squashf                                            /snap/gnome-calculator
loop3  squashf                                            /snap/gnome-system-mon
loop4  squashf                                            /snap/gnome-logs/37
loop5  squashf                                            /snap/gnome-3-26-1604/
loop6  squashf                                            /snap/chromium/550
loop7  squashf                                            /snap/gtk-common-theme
loop8  squashf                                            /snap/gnome-calculator
loop9  squashf                                            /snap/gnome-characters
loop10 squashf                                            /snap/gtk-common-theme
loop11 squashf                                            /snap/chromium/562
loop12 squashf                                            /snap/core18/442
loop13 squashf                                            /snap/core18/536
loop14 squashf                                            /snap/gtk-common-theme
loop15 squashf                                            /snap/gnome-system-mon
loop16 squashf                                            /snap/gnome-characters
loop17 squashf                                            /snap/core/5897
loop18 squashf                                            /snap/gnome-logs/45
loop19 squashf                                            /snap/gnome-3-26-1604/
loop20 squashf                                            /snap/core/6034
loop21 squashf                                            /snap/core/6130
sda                                                       
└─sda1 ext4          a0f1cb72-cac2-4a25-81c9-fa4a57f37fb3 /
sdb                                                       
├─sdb1 ext4          18ee71db-450f-47dc-af33-c0aa5fb9c4f3
└─sdb3 ext4          582ce3ae-bccd-4827-b556-cefd58e963a3
sr0                                                       
sr1                                                       


Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/23, 13:33:34 »
wat bedoel je met mount? de hd zit in de pc, ze ziet ze ook, komen zichtbaar op t bureaublad maar dan?
Dat betekent dat je schijf/ven/partitie(s) al aangekoppeld is/zijn. Wat was je probleem ook weer? Je kunt niet naar die schijf/partities/etc. wegschrijven/bestanden kopiëren/verplaatsen?
idd, de hd is "aangekopelt', maar ik kan er niets mee omdat ik geen rechten heb hierover
dus bestanden of mappen erop zetten gaat niet.
en Ja ik ben de beheerder op deze pc en in de ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/23, 13:59:53 »
zelf gebruik ik xubuntu, dan doe ik dit.

In een terminal start ik de verkenner met, gksudo thunar
(Thunar aanpassen naar de verkenner die jij gebruikt.)
Dan op de hd gaan staan, rechts klik, dan bij eigenschappen wijzigen naar jouw gebruiker.
(google hier op, dan zie je meer voorbeelden).

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/23, 14:42:08 »
Ik denk dat je de ssd kaart eerst moet formatteren en eventueel een partitie aan moet maken.
Goed lezen! Met die ssd is niets mis, dus aanraden dat ding te formatteren is een slecht advies.

Vriendelijke vraag. Is dat zo?
Soms koop je standaard NTFS of FAT geformateerde harddisc en ubuntu heeft daar toch geen voorkeur voor.

Ik ben het met je eens dat dit niet direct tot dit probleem zou moeten leiden, maar met het advies de nieuwe hdd ext4 te formateren is op zich niets mis lijkt mij?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/23, 14:46:07 »
idd, de hd is "aangekopelt', maar ik kan er niets mee omdat ik geen rechten heb hierover
dus bestanden of mappen erop zetten gaat niet.
Dit blijkt niet uit de uitdraai van `lsblk -f`. Daaruit blijkt dat enkel /dev/sda1 is aangekoppeld aan "/", de root folder.

Controleer eens: klik op het icoon van de harde schijf, en geef daarna opnieuw het commando `lsblk -f` in. Nu zou er ook voor de op die wijze aangekoppelde harde schijf een koppelpunt moeten te zien zijn in de uitdraai van `lsblk -f`.

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/23, 16:03:59 »
idd, de hd is "aangekopelt', maar ik kan er niets mee omdat ik geen rechten heb hierover
sdb1 en sdb3 zijn helemaal niet aangekoppeld. Deze hebben namelijk geen Mount Point.

Op een niet-gemounte (niet-aangekoppelde) disk/partitie kan je geen bestanden schrijven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/23, 19:36:19 »
Met het programma , schijven (disks), hier kun je op een grafische manier formatteren.
Daarna de rechten naar je gebruiker zetten, op de nieuw geformatteerde schijf.

Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/23, 20:02:19 »
Dus toch? Formatteren?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 20:03:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/23, 20:39:47 »
Formatteren is echt niet nodig, zelfs volkomen nutteloos. De schijven moeten gewoon worden aangekoppeld, gemount.

Offline X-E3

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/23, 20:59:42 »
De schijf is nog steeds niet aangekoppeld. Je weet dus ook niet of dit een ntfs, fat of extensie 4 geformatteerde schijf is. Vandaar dat ik altijd een vreemde schijf die later aan een bestaand systeem wordt toegevoegd eerst formatteer en dan gelijk in het zelfde programmaatje de rechten aan pas. (rechten aanpassen had ik er in mijn eerste reactie niet bijstaan omdat me dat zo logisch als wat leek want deze dame werkt al langer met Linux) Even formatteren en rechten aanpassen en volgens mij heb je dan toegang tot de schijf.

Offline Nero

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/23, 21:11:27 »
Uit reactie #12 blijkt duidelijk dat de schijf 2 partities heeft, allebei ext4. Waarom formatteren? Dat heeft helemaal geen zin. Pas als de schijf is aangekoppeld kan je er rechten aan geven.

Offline X-E3

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/23, 21:23:14 »
Wat betreft reactie nr 12 heb je idd gelijk.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: hdd erbij instaleren
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/23, 21:59:51 »
Wat ik gedaan heb op mijn systeem is tijdens de installatie van Ubuntu gekozen voor manueel partitioneren.
Daarna heb ik aangegeven dat is mijn ssd  als /  wil gebruiken en mijn HDD als /home.
Met als gevolg dat ik alles wat ik in mijn homefolder plaats automatisch op mijn HDD staat.

Misschien kun je hier wat mee.


Een video zegt misschien meer dan een tekst uitleg.

https://www.youtube.com/watch?v=AeR8Rk5LwWU&t=2065s

Op deze manier heb ik een disk voor VM's (virtual machines) gekoppeld in mijn systeem.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 22:07:46 door maartenbc »