Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen  (gelezen 11362 keer)

Offline wowo

  • Lid
Als ik mijn computer opstart met Ubuntu 9.10, komt het normale bureaublad te voorschijn, maar het draaiend wieltje (equivalent van de zandloper) blijft zichtbaar.

Verder is het bovenste gedeelte van alle vensters die ik open verdwenen:
De balk waarin oa de naam van de applicatie vermeld staat en waarin ook de maximaliseer-, minimaliseer- en afsluitknop (X) staan.

Dit gebeurt dus ook bij alle applicaties die ik open, bv Firefox.

Andere problemen:
- het eerste geopende venster “plakt” aan de bovenkant van het scherm; het venster kan ik niet verplaatsen.
- de bureaublad tonen knop geeft de volgende foutmelding:
   uw window manager ondersteunt de "werkblad tonen" knop niet, of u gebruikt geen window manager.

Zelf heb ik wel al een tijdelijke oplossing gevonden.
Ik ga naar systeem > voorkeuren > uiterlijk > visuele effecten
Daar zie ik dat de visuele effecten op “geen” staan.
Als ik vervolgens de visuele effecten op “normaal” zet, gaat de computer zoeken naar beschikbare stuurprogramma's en nadat hij die blijkbaar gevonden heeft is alles weer normaal.

Dit is helaas een tijdelijke oplossing want elke keer als ik de computer afsluit, komt dit zeer vervelende probleem weer terug. En dan moet ik weer de visuele effecten van “geen” naar “normaal” zetten.

Volgens mij is er een groot probleem met de window manager.

Wie kan mij helpen om weer blijvend normaal werkende vensters te krijgen ?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 20:42:05 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline heir4c

  • Lid
Als het een probleem is met de window manager kan misschien eens opstarten via recovery mode (tweede keuze in grub menu) en dan in het lijstje kiezen voor: herstellen van gebroken pakketten. (iets in die aard) Misschien lost dat al iets op.

Het kan natuurlijk ook eenvoudig liggen aan je grafische kaart/driver. Die werkt dan blijkbaar toch niet zo goed samen met compiz.
Word er slechts één driver aangeboden? En welke grafische kaart heb je? En welke driver word er via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's voorgesteld?

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wowo

  • Lid
Als het een probleem is met de window manager kan misschien eens opstarten via recovery mode (tweede keuze in grub menu) en dan in het lijstje kiezen voor: herstellen van gebroken pakketten. (iets in die aard) Misschien lost dat al iets op.

Het kan natuurlijk ook eenvoudig liggen aan je grafische kaart/driver. Die werkt dan blijkbaar toch niet zo goed samen met compiz.
Word er slechts één driver aangeboden? En welke grafische kaart heb je? En welke driver word er via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's voorgesteld?
Recoverymode loste niets op.
Alle mogelijke oplossingen uit het Engels forum ook geprobeerd, dus ik was weer uren zoet zonder resultaat.
Dit probleem komt nogal eens voor. Crashit heeft er ook al eens last van gehad:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/xubuntu-titelbalk-verdwenen/msg247624/

Mijn grafische kaart is een ATI Radeon X700 en voorheen ging alles prima.
Of ik heb blijkbaar last van een bug gehad of er is door een of ander programma iets verwijderd of in de war geschopt.

Omdat ik ook ooit een schone installatie moest oefenen, heb ik alles opnieuw geïnstalleerd.
Alles werkt weer zoals het hoort.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/06, 23:15:41 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Wiley

  • Lid
mocht je het probleem nog eens ontwaren en geen zin hebben in, of tijd hebben voor een clean install, dan heb ik nog wel wat suggestie's.
Bij mij is het eens opgetreden na wat geklooi met de 'remember running applications' in Karmic. Daar zat toen ook de oplossing.

Offline wowo

  • Lid
mocht je het probleem nog eens ontwaren en geen zin hebben in, of tijd hebben voor een clean install, dan heb ik nog wel wat suggestie's.
Bij mij is het eens opgetreden na wat geklooi met de 'remember running applications' in Karmic. Daar zat toen ook de oplossing.
Bedankt. Zal het in gedachten houden want een schone installatie kost mij toch wel veel tijd. Oefening baart kunst. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/13, 14:19:13 »
mocht je het probleem nog eens ontwaren en geen zin hebben in, of tijd hebben voor een clean install, dan heb ik nog wel wat suggestie's.
Bij mij is het eens opgetreden na wat geklooi met de 'remember running applications' in Karmic. Daar zat toen ook de oplossing.
Het probleem is weer opgetreden in Ubuntu 9.10. :'(
Een het gekke is: nu op een andere laptop (eerst ASUS A6VA videokaart: ATI Radeon Mobility X700 en nu met een DELL Inspiron 510m geïntegreerde videokaart: Intel 82852/855GM Integrated Graphics Device).
Het probleem is opgetreden nadat ik de batterij van de laptop geheel leeg heb laten lopen zodat de laptop automatisch uitgeschakeld werd.

Ik heb namelijk geen zin om meerdere keren per week een clean install te moeten doen.

Wiley of iemand anders: Wie heeft suggesties?   ???
« Laatst bewerkt op: 2010/04/13, 14:23:27 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/13, 17:33:05 »
Ga eens naar Systeem>Voorkeuren>StartUp Applicaties>(Tabblad)Opties
Vink daar eens het witte vakje aan naast: Automatisch actieve toepassingen onthouden bij uitloggen.
(Als dat geen effect heeft, druk dan eens op de knop eronder.)
Ik weet niet of dit verschil zal maken maar je weet nooit.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/13, 17:35:47 »
Ga eens naar Systeem>Voorkeuren>StartUp Applicaties>(Tabblad)Opties
Vink daar eens het witte vakje aan naast: Automatisch actieve toepassingen onthouden bij uitloggen.
(Als dat geen effect heeft, druk dan eens op de knop eronder.)
Ik weet niet of dit verschil zal maken maar je weet nooit.
Heb ik ook reeds geprobeerd, maar het hielp helaas niet. :(
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/13, 18:25:15 »
Voor zolang je voorlopig geen balk hebt, toch een tip: Hou Alt ingedrukt en dan je muispijltje op het venster dat je wil verplaatsen en dan de linkermuisknop ingedrukt houden, dan kan je dat venster verslepen.

Maar voorlopig heb ik niet direct een oplossing. Heeft zeker te maken met Compiz/driver/grafische kaart.

Hopelijk komt er toch nog iemand je te hulp.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Wiley

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/13, 21:12:03 »
Hey wowo,

Voor de duidelijkheid: ik vermoed dat het bij mij kwam doordat ik het vinkje dat heir4c hieronder noemt uitgeprobeerd heb. Keertje aan, keertje uit, kijken wattie doet. Omdat ik ook serieus de 'startup applications' uit het preferences menu gebruik, leek het alsof 'ie daardoor in de war was.
Ik heb het naderhand niet meer echt getest, ik gebruik dat vinkje 'remember active applications' niet.

Wat opviel overigens was dat andere gebruikers op hetzelfde systeem er geen last van hadden. Maak dus eens een nieuwe gebruiker aan, log onder die naam in. Als je window-randen er dan weer zijn, dan heb je kans dat deze suggesties, die bij mij werkten, het bij jou ook doen, als je compiz als window manager gebruikt.

1. open gconf-editor (alt-f2, type gconf-editor; of in een terminal; sudo is niet nodig, want je bewerkt alleen je persoonlijke instellingen).
Zoek deze key:
/desktop/gnome/session/required_components/windowmanagerAls die op 'metacity' of 'gnome-wm' staat, verander 'm dan in 'compiz' (allemaal zonder de ')

2. Als dat niet de oplossing is: kijk of in de map
~/.local/share/applications
de bestanden gnome-wm.desktop en/of metacity.desktop staan. Haal die weg (kopiëren naar een backup-mapje) zodat alleen compiz.desktop overblijft.

3. Als 2 nog niet werkt, vervang dan de compiz.desktop die er nu staat door die uit
/usr/share/applicationsOfwel:
$cp /usr/share/applications/compiz.desktop ~/.local/share/applications
$sudo chown <jouwusernaam>:<jouwgroepnaam> ~/.local/share/applications/compiz.desktop

Ik ben benieuwd of het helpt. Probeer in elk geval ook eens met een andere gebruiker.


Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/13, 21:52:24 »
Wiley heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ik zal hem de volgende keer (al hoop ik dat ie niet meer komt) gaan gebruiken.
Ik heb namelijk toch alweer een clean install uitgevoerd.
Omdat het bij mij op twee verschillende laptops voor is gekomen, kan het te maken hebben met een bepaald programma wat ik op allebei de computers heb geïnstalleerd. Ik verdenk de BootUp-Manager ....
Misschien dat die onder bepaalde omstandigheden de window manager in de war stuurt.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/13, 21:56:06 »
Ga eens naar Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster.
En tik daar eens "metacity" in (zonder aanhalingstekens).. Helpt dat?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/14, 01:04:15 »
Hoe weet ik welke window manager ik op een bepaald moment gebruik ?
Er zijn blijkbaar al 3 programma's die windows kunnen managen :
compiz
gnome
metacity
De key /desktop/gnome/session/required_components/windowmanager staat bij beide laptops (na clean install) nu op
gnome-wm, dus het lijkt mij dat ik de gnome window manager in gebruik heb.
In ~/.local/share/applications staat nu beide ene laptop geen gnome-wm.desktop, metacity.desktop of compiz.desktop.
Bij de andere laptop staat hier oa compiz (zonder verdere extensie) gnome-wm.desktop en metacity.desktop.

Kunnen trouwens meerdere window managers tegelijk actief zijn ?
Kan je zonder meer "schakelen" tussen de verschillende managers als er problemen zijn, en hoe ?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.  ;)

ps overigens heeft betrouwbaarheid van Ubuntu helaas bij mij nu wel de nodige deuken opgelopen. Twee keer binnen korte tijd een clean install kost mij natuurlijk erg veel tijd.


Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/14, 23:45:45 »
Gelukkig het probleem is weer eens opgetreden. :'(
Maar nu kan ik wel de geboden tips gaan uitproberen. :)

@Wiley:
Toen het probleem weer eens optrad, heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt.
Bij de nieuwe gebruiker bleek alles in orde te zijn, maar als ik weer opstartte met de oude gebruiker bleek het probleem nog steeds te bestaan.
Ik gebruik echter waarschijnlijk geen compiz maar gnome window manager. Hoe kom ik te weten wat ik gebruik?

@Sjoerd Broekhuijsen
Als in het terminalvenster metacity intype, verschijnt de bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters weer. :) (nb ik mag dit terminalvenster niet afsluiten)
Het is echter een tijdelijke oplossing, want als ik opnieuw opstart verdwijnt de bovenste balk (max- min- en afsluitknop) weer.

Kunnen jullie met bovenstaande informatie misschien een blijvende oplossing voor mij vinden ?


 
 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ORbit

  • Lid
    • http://www.mansolein.com
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/15, 12:55:08 »
Hallo wowo,

ik heb een keer gehad dat mijn kaders weg waren om de vensters, uiteindelijk kwam ik erachter dat ik praktisch geen ruimte meer had.

Wie weet heb je er iets aan.

Succes.

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/15, 14:03:05 »
Ik ben niet de enige meer met dit probleem:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1452073
Hopelijk vinden we zo snel de oorzaak en een blijvende oplossing.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline dnabbor

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/15, 18:20:38 »
Ik ben niet de enige meer met dit probleem:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1452073
Hopelijk vinden we zo snel de oorzaak en een blijvende oplossing.
ik weet niet of dit helpt maar Ik heb dit ook gehad na dat ik ubuntu netbook remix had geprobeerd.
de oplossing voor mij was sudo apt-get remove ubuntu-netbook-remix ubuntu-netbook-remix-default-settings maximuszoals ik al zei ik weet niet of dit bij jouw helpt.
Acer One D150

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/15, 19:48:23 »
1. open gconf-editor (alt-f2, type gconf-editor; of in een terminal; sudo is niet nodig, want je bewerkt alleen je persoonlijke instellingen).
Zoek deze key:
/desktop/gnome/session/required_components/windowmanagerAls die op 'metacity' of 'gnome-wm' staat, verander 'm dan in 'compiz' (allemaal zonder de ')

2. Als dat niet de oplossing is: kijk of in de map
~/.local/share/applications
de bestanden gnome-wm.desktop en/of metacity.desktop staan. Haal die weg (kopiëren naar een backup-mapje) zodat alleen compiz.desktop overblijft.

3. Als 2 nog niet werkt, vervang dan de compiz.desktop die er nu staat door die uit
/usr/share/applicationsOfwel:
$cp /usr/share/applications/compiz.desktop ~/.local/share/applications
$sudo chown <jouwusernaam>:<jouwgroepnaam> ~/.local/share/applications/compiz.desktop

Ik heb jou methode geprobeerd en dit waren de uitkomsten:
ad 1) stond op compiz
ad 2) gnome-wm.desktop en metacity.desktop weggehaald (na een backup te hebben gemaakt
Toen dit allesnog niet hielp heb ik 3) gedaan.
De eerste regel:
$cp /usr/share/applications/compiz.desktop ~/.local/share/applications[/quote]
Werd gewoon geaccepteerd door de terminal.
De regel:
$sudo chown <jouwusernaam>:<jouwgroepnaam> ~/.local/share/applications/compiz.desktop[/quote]
gaf bij mij de melding:
bash: asis1 (=mijn usernaam) :Bestand of map bestaat niet.
Kan je mij misschien even berichten of dit wel of niet kwaad kan ?

Echter .........ondanks deze melding is mijn probleem nu opgelost. :D
Na herstart blijft de titelbalk zichtbaar.
Hartelijk bedankt voor deze oplossing!
Misschien installeren bepaalde applicaties extra "desktoppen" ??????

Iedereen bedankt voor het meedenken.

« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 19:50:42 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Bovenste balk (max- min- en afsluitknop) van alle vensters verdwenen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/15, 20:41:39 »
De regel:
$sudo chown <jouwusernaam>:<jouwgroepnaam> ~/.local/share/applications/compiz.desktop
gaf bij mij de melding:
bash: asis1 (=mijn usernaam) :Bestand of map bestaat niet.
Kan je mij misschien even berichten of dit wel of niet kwaad kan ?[/quote]
Ik had per ongeluk <asus1>:<asis1> getyped ipv:
asus1:asus1
Nu wordt het commando geaccepteerd.
Probleem volledig opgelost. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Wiley

  • Lid
nou da's goed om te horen. Je hoeft de volgende keer in elk geval niet opnieuw te installeren. Probeer dan alleen stap 2 en 3 eens.
En als je erachter komt waardoor het veroorzaakt wordt hoor ik dat ook graag. (gewoon uit interesse, ik raak 'Actieve toepassingen onthouden' niet meer aan ;-))