Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Windows XP zo wel veilig?  (gelezen 7805 keer)

Is Windows XP zo wel veilig?
« Gepost op: 2014/02/19, 09:33:44 »
Onder het artikel waarnaar ik eerder vandaag verwijs - ( http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82677.msg901481#new - ) las ik dit commentaar:
Citaat
Geen probleem, installeer op je oude WinXP box (mits voldoende werkgeheugen aanwezig) bijvoorbeeld VirtualBox (= gratis : https://www.virtualbox.org/) en installeer hierin een up-to-date OS, distributie of release naar keuze en je kunt weer relatief veilig internetbankieren ;)

Hieruit maak ik op dat de persoon stelt:
Internetten met de bank vanuit de in een Virtual Box geïnstalleerde Windows XP is  veilig.

Maar is dat wel zo?

Bart
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 09:37:55 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/19, 10:05:03 »
Wat de schrijver bedoelt: je zet Linux in een VM binnen Windows XP. Niet andersom.  :)

In die Linux-VM zit je dan veilig te bankieren, ja.... Maar ja: waarom zou je? Een tweevoudige opstart maken is immers technisch beter, en doorgaans net zo makkelijk.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/19, 10:07:11 »
Geen idee.
En om eerlijk te zijn ga ik er ook niet al te hard over nadenken: ik gebruik al jaren Linux.
Dit is misschien niet het antwoord dat je verwachtte, maar waarom gebruik je geen Ubuntu/Mint?
(dan heb je dit probleem niet en hoef je er ook niet over na te denken  ;) )

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/19, 11:26:07 »

Hieruit maak ik op dat de persoon stelt:
Internetten met de bank vanuit de in een Virtual Box geïnstalleerde Windows XP is  veilig.

Maar is dat wel zo?

Bart

Het zou in principe zo kunnen zijn....
Echter waarom zou je het risico willen lopen ?
Windows is zowiezo een enorm risico als je ermee op een netwerk of op internet gaat zitten, en het is ook niet fatsoenlijk te beveiligen.

Het lijkt me idd verstandiger om een gratis OS zoals Ubuntu te gebruiken en heb je windows per se nodig voor bijv. je Tomtom dan installeer je windows in VB.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/19, 11:38:42 »
Beetje offtopic maar TomTom in Windows? Dacht dat TomTom tegenwoordig een web app had om kaarten op je apparaat bij te werken?

Offline MKe

  • Lid
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/19, 11:41:29 »
Windows is zowiezo een enorm risico als je ermee op een netwerk of op internet gaat zitten, en het is ook niet fatsoenlijk te beveiligen.
Een erg stellige uitspraak, maar klinkt nogal als windows-bashing. Toch jammer dat veel linux fans nog steeds reden zien om dit soort ongefundeerde uitspraken te doen. Naar mijn mening is windows prima te beveiligen als je weet wat je doet. Voor elk besturingssysteem geldt dat je moet opletten en bewust moet zijn van de gevaren, dat geldt net zo goed voor Linux als Windows.

Even ter verduidelijking voor iemand hierover gaat zeuren: Ik ben geen windows-fan, gebruik Windows alleen noodgedwongen voor het updaten van mijn navigatie systeem. Ook ik vind dat je met Linux een betere OS hebt maar vind het niet nodig om daarvoor steeds Windows af te kraken.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/19, 11:43:42 »
@VuurVosje
@Gandyman

De vraag is niet gesteld omdat ik kritisch naar Linux Ubuntu kijk. Ik ben al lange tijd gebruiker van LinuxMint en binnen VirtualBox draai ik regelmatig andere distro's, uit pure nieuwsgierigheid (Lubuntu, Xubuntu, Puppy Linux )
Dat je niet zelf het probleem hebt, hoeft niet te betekenen dat je er niet mee bezig bent. Dat is een kwestie van smaak.
Overigens: Binnenkort houd ik  - op mijn voorstel en in samenwerking met de plaatselijke computerclub en met ondersteuning van het plaatselijke blad "de Toren" - een presentatie over Linux/Ubuntu.  Die bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk en gratis. Ik hoop er ook veel ouderen te zien.
In het eerste deel van die bijeenkomst schets ik dan in jip-en-janneke taal de ontwikkelingen mbt Windows XP  en wat dit betekent voor de pc of laptop.
In het tweede deel demonstreer ik de mogelijkheden die een alternatief als het gratis LinuxMint biedt, ook voor de wat oudere computer. Ter plekke wordt getoond hoe eenvoudig LinuxMint is te installeren. Deze installatie is dan via een beamer stap-voor-stap te volgen.

Mede om die reden wil ik graag voorbereid zijn op alle mogelijke vragen die dan komen.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/19, 15:49:59 »
Nee, als je Windows XP virtueel gebruikt loop je evengoed risico maar blijft schade blijft beperkt tot de virtuele computer. De virtuele XP computer gebruik voor gevoelige zaken als internetbankieren is geen goed idee.

Maar het kan wel, op de site van Computer!Totaal staat een How To: je oude pc virtualiseren en vernietigen.

Voor elk besturingssysteem geldt dat je moet opletten en bewust moet zijn van de gevaren, dat geldt net zo goed voor Linux als Windows.
Eens.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 16:04:59 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/19, 19:51:05 »
Nee, als je Windows XP virtueel gebruikt loop je evengoed risico maar blijft schade blijft beperkt tot de virtuele computer. De virtuele XP computer gebruik voor gevoelige zaken als internetbankieren is
...

Zoals ik het lees is het een andere OS in een Virtualbox en VirtualBox staat juist geïnstalleerd in XP.
Evengoed lijkt die oplossing mij niet veel veiliger. XP kan nog steeds zijn besmet.
Het is alleen dat de besmetting dan ook effect moet hebben op de virtuele machine.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/19, 20:29:53 »
Voordel van XP in VirtualBox op een Linux-bak is wél dat je met snapshots kunt werken. Sla gewoon iedere keer na gebruik een snapshot op. Als het ooit eens misgaat door infectie kun je zo weer terug naar het vorige snapshot. Niet dat ik het daarmee aanraadt, maar mocht het écht nodig zijn XP te blijven draaien voor iets (bijv. TomTom) dan is dit een goed alternatief.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/21, 11:58:00 »
@Old man
Windows XP is door zijn structuur (hoe het gemaakt is en in elkaar zit) niet goed te beveiligen, en zodra je ermee het internet opgaat kan het volledig gemanipuleerd worden.
Dus stel de Website van de ABN/AMRO is gehackt, dan zal de gemiddelde digibeet dit niet in de gaten hebben en windows zal rustig besmet raken waarna iemand zijn rekening geledigt word.

Of je deze Windows nu kaal op een PC laat werken of in een virtuele omgeving maakt niet uit.
Of je nu een virtuele omgeving in windows gaat maken en daarin je ding gaat doen maakt ook niet uit.

Bekijk het zo, Als jij een motorblok van een lelijk eend in een Mazda schroeft word het motorblok er niet beter op, het zal niet de performance en kwaliteit hebben van een echt Mazda motorblok.

Nee, als je Windows XP virtueel gebruikt loop je evengoed risico maar blijft schade blijft beperkt tot de virtuele computer. De virtuele XP computer gebruik voor gevoelige zaken als internetbankieren is geen goed idee.

Mee eens het heeft geen zin.

Windows is zowiezo een enorm risico als je ermee op een netwerk of op internet gaat zitten, en het is ook niet fatsoenlijk te beveiligen.
Een erg stellige uitspraak, maar klinkt nogal als windows-bashing. Toch jammer dat veel linux fans nog steeds reden zien om dit soort ongefundeerde uitspraken te doen.

Het feit dat mijn stellige uitspraak in jouw oren klinkt als windows-bashing zegt meer over jouw dan over mij.

Grappig dat je dan in de regel die volgt het lef heb om mij te beschuldigen een Linux Fan te zijn en in 1 adem te zeggen dat ik een ongefundeerde uitspraak doe.
Ook dat verteld hoe slecht jij me kent en hoe ondeskundig jij bent als het gaat om kennis van software of windows in het bijzonder, en hoe goed jij om je heen kijkt in de digitale wereld van windows.

Citaat
Naar mijn mening is windows prima te beveiligen als je weet wat je doet.
Dat is idd jouw mening waar jij verantwoordelijk voor bent, en die mening zal snel veranderen als jij alle financiële schade moet betalen die word veroorzaakt door al die windows computers.

Direct erachteraan zeg je "als je weet wat je doet."  en hiermee beweer je al dat je een expert (of bovengemiddelde gebruiker ) moet zijn op software gebied en computers in het algemeen om veilig te kunnen werken met windows.
Met andere woorden windows is niet geschikt voor iedereen of de gemiddelde gebruiker die er nu wel mee werkt !

Als een gemiddelde gebruiker een PC met windows heeft en vervolgens een AV programma koopt met daarbij een firewall programma en een anti mailware programma en op verzoek nog een paar van die beveiligingen, om vervolgens daarna bij het openen van een fout email bericht of een beetje onbezonnen rondsurfen op internet toch volledig besmet te raken zegt dit nix over de gebruiker.
Die heeft namelijk zijn stinkende best gedaan om de boel te beveiligen.
En je kan dan ook die gebruiker niet verwijten dat hij/zij geen verstand van zaken heeft, want het is wel zuur dat je eerst een computer expert moet zijn voordat je met windows veilig kan werken ...

Het zegt wel zoveel over windows, want dit OS is brak en rammelt aan alle kanten.
En het verbaasd met nog steeds dat Microsoft na vele decennia met 5000 software experts werkend aan een OS het nog steeds niet goed voor elkaar krijgen, en zeker windows XP een rampenplan was.
Het doet wel vermoeden dat Microsoft niet echt zijn best doet en (speculatief gezien) het OS expres slecht houd om er geld aan te verdienen.
Want om windows heen draait een hele industrie van AV en andere software bedrijven die er belang bij hebben dat het OS slecht blijft.
En dan heb ik het nog niet over de criminelen industrie die er belang bij hebben dat windows slecht blijft of bleef.

Citaat
Voor elk besturingssysteem geldt dat je moet opletten en bewust moet zijn van de gevaren, dat geldt net zo goed voor Linux als Windows.

Deze stelling klopt voor een groot deel.

Laten we beide OS' en eens vergelijken met mens in een auto.
Windows is dan een lelijk eend en Linux is een dikke amerikaan, laten we zeggen een Chevrolet Camaro.

In beide voertuigen zit als beveiliging een gordel.
Nu ga jij in die lelijk eend zitten en ik in die Camaro.
Vervolgens rijden we beide met 70 km/u  tegen een muur.

Ik weet zeker dat we allebei last hebben van gekneusde ribben door de beveiliging in de vorm van een gordel.
Echter met dit verschil dat ik uitstap en wegloop en dat jij,  of dood bent , of zwaar gewond afgevoerd moet worden naar een ziekenhuis.
 
En nu niet aankomen met opmerkingen over vreemde of foute vergelijkenissen want jij was zelf degene die zij " dat geldt net zo goed voor Linux als Windows"

Citaat
Even ter verduidelijking voor iemand hierover gaat zeuren: Ik ben geen windows-fan, gebruik Windows alleen noodgedwongen voor het updaten van mijn navigatie systeem. Ook ik vind dat je met Linux een betere OS hebt maar vind het niet nodig om daarvoor steeds Windows af te kraken.

Ik kraak windows niet af ik benoem gewoon de feitelijkheden, dat die negatief uitvallen voor windows is dan jammer.
Als het goed was geweest had ik dat ook gezegd.

Kijk ik ben 57 jaar, en zat in de frontlinie bij het verbouwen van de commandore 64, de chips eruit solderen en er 128 k chips in solderen was geen probleem.
Ook dubbel opstartbaar maken of middels een ingebouwde Eprom een opstart menu krijgen was geen probleem, ik maakte die printen en de software. Zal ongetwijfeld nog wel wat van die zooi hier hebben slingeren...
Ook spelen met basic en machinetaal is mij niet vreemd, alhoewel verleerd.
Daarna veel prutsen met DOS en vervolgens heb ik windows zien komen en vanaf dag 1 mee gewerkt, dus kan mezelf best wel ervaren noemen.
Halverwege de era van windows xp zijn Microsoft en ik uit elkaar gegaan en komt windows bij mij thuis niet meer binnen.

Op mijn werk heb ik er helaas nog wel mee te doen ((DWZ - windows xp - windows vista - windows 7 32 bit en 64 bit enterprice ....)) mede omdat alle voertuigen met een pc rondrijden waarbij door 1 software programma windows NOG nodig is, ik hoop in de loop van dit jaar of medio volgend jaar hiervoor een oplossing te hebben en dan is het ook bij ons zwaai zwaai windows.

Ergo kom bij mij niet aan met dat gelul over windows baschen, zeker niet omdat het product gewoon ronduit slecht is, vergelijkbaar met goedkope consumenten troep wat snel stuk gaat.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 12:04:28 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/21, 12:26:12 »
mede omdat alle voertuigen met een pc rondrijden waarbij door 1 software programma windows NOG nodig is, ik hoop in de loop van dit jaar of medio volgend jaar hiervoor een oplossing te hebben en dan is het ook bij ons zwaai zwaai windows.
[OffTopic]
Dan te bedenken, dat het Openbaar Vervoer van de GVU (=Connection in Utrecht) en de HTM in Denhaag al jaren rondrijden met Linux (Debian) gekoppeld aan een Tetra-mobilofoon .........
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/21, 12:48:18 »
Ron geloof me als ik zeg dat ik al een paar jaar bezig ben ermee, er zijn 2 drempels en die moeten overbrugd worden.
Ik zoek ook al tijden 1 of 2 programmeurs die (het liefst in QT) een programma voor me kunnen maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/21, 12:59:00 »
mede omdat alle voertuigen met een pc rondrijden waarbij door 1 software programma windows NOG nodig is, ik hoop in de loop van dit jaar of medio volgend jaar hiervoor een oplossing te hebben en dan is het ook bij ons zwaai zwaai windows.
[OffTopic]
Dan te bedenken, dat het Openbaar Vervoer van de GVU (=Connection in Utrecht) en de HTM in Denhaag al jaren rondrijden met Linux (Debian) gekoppeld aan een Tetra-mobilofoon .........
[/OffTopic]

GVU? Connexxion? Helaas is dat sinds december 2013 U-OV van QBuzz geworden...

Trouwens, Connexxion (en hiervoor ook GVU) gebruiken Windows CE in de bussen voor zowel de boordcomputer als het reizigersinformatiesysteem d.m.v. Vialis Infoxx.
HTM gebruikt inderdaad Linux in de voertuigen en Syntus ook. Veolia gebruikt Prodata wat eveneens op Windows CE draait. Veolia Transport in Nederland gebruikt Albatros wat ook op Windows CE draait. NICE (Veolia op Long Island, NY) is bezig Clever Devices te implementeren wat wél op Linux draait. QBuzz gebruikt Qbis, een afgeleide van Prodata, wat ook op Windows CE draait. GVB (Amsterdam) gebruikt Windows 7 in uitgeklede versie, heb daar volgens mij een keer een foto van geplaatst hier.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 14:10:35 door Vistaus »

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/21, 13:12:39 »
Ik moet trouwens wel lachen om Gandyman's felle uitspraak met vele vergelijkingen en 1 ad-hoc-stukje. Blijkbaar hebben we dan, hetzij iets anders verwoord, tóch iets gemeen =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/21, 13:47:08 »
GVU? Connexxion? Helaas is dat sinds december 2013 U-OV van QBuzz geworden...
Dat was mij niet bekend, ik ben tenslotte al 2 jaar "uit de markt" :lol:
Trouwens, Connexxion (en hiervoor ook GVU) gebruiken Windows in de bussen.
De boord-computer, is aangesloten tussen de bedien eenheid van de mobilofoon en de mobilofoon zelf (Motorola GM700).
Hierdoor loopt zowel de spraak- als de dataverbinding draadloos via het Tetra-netwerk.
Deze computer, waar o.a. ook het alarm systeem op is aangesloten, werkt met Debian.
Dit staat dus geheel los van een reizigersinformatie systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/21, 13:57:59 »
Connexxion gebruikt voor zowel de boordcomputers als het reizigersinformatiesysteem Infoxx, wat draait op Windows CE en elke dag updates krijgt. Daarom starten de boordcomputers ook zo traag op (meer dan 2 minuten!). De mobilofoons van Connexxion, welke van Motorola zijn, draaien wel op Linux evenals Infotin, het systeem dat bij haltes dynamyische vertrektijden weergeeft. Infotin gebruikt radiofrequenties. De computers die Infoxx aansturen vanuit Connexxion draaien ook op Windows, momenteel XP maar deze worden geüpgraded naar 7 komende maand, zo heb ik begrepen.

De communicatie verloopt via zowel GSM als GPRS, maar kan inderdaad ook via Tetra.
Zie ook de beschrijving van Infoxx: http://www.vialis.com/docs/?ibpAttr=DOWNLOAD&ibpUOL=VWPR_PROJECTS%5El568&ibpArrIx=0& en dan met name het stukje 'InfoXX in een notendop' waar duidelijk staat hoe de communicatie verloopt en dat de boordcomputer zowel de reisinformatie als de backlog naar de depots (bedieneenheid) doet.

Vialis is wél bezig om Infoxx naar Linux te porteren omdat Windows CE samen met XP ondersteuning verliest maar dat gaat nog een tijdje duren voor het af is.

Ik ben bekend met het werken van en de 'inner workings' van Infoxx dus ik weet er e.e.a. van af (en gelukkig biedt bovenstaande PDF ook een summiere uitleg door Vialis zelf) :)

Maar goed, we zijn zo wel erg afgeweken van het originele topic...
« Laatst bewerkt op: 2014/02/21, 14:39:28 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/21, 15:23:08 »
stel de Website van de ABN/AMRO is gehackt, dan zal de gemiddelde digibeet dit niet in de gaten hebben en windows zal rustig besmet raken waarna iemand zijn rekening geledigt word.
Misschien geen sterk voorbeeld want als de website van de bank wordt gehackt is van alles mogelijk en is het maar de vraag of de gemiddelde digibeet per definitie veilig is met Linux.
Bovendien is in dit voorbeeld de bank aansprakelijk voor eventuele schade. Met de nieuwe regels is de klant verantwoordelijk voor de beveiliging van eigen apparatuur maar de bank is bovenal verantwoordelijk voor de beveiliging van haar eigen website.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/21, 16:51:52 »
Ik ben bekend met het werken van en de 'inner workings' van Infoxx dus ik weet er e.e.a. van af
Een aantal jaren heb ik onderhoud en reparatie gedaan aan de mobilofoons en de computers die daarop aangesloten waren (bij de GVU).
Nu weer ontopic graag ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/22, 15:02:42 »
Naar mijn mening is windows prima te beveiligen als je weet wat je doet.

nou.. dan mag jij de pc van mijn zus voortaan onderhouden, ik heb haar administrator-bevoegdheden ontzegd, een stuk of 6 virusscanners erop gezet die elke maand automatisch scannen, windows update gaat elke maand automatisch, en nog krijgt ze het voor mekaar om elke 2 maanden een virus binnen te hengelen. en wie mag t weer oplossen???  >:( >:(
dit is geen windows-bashing, dit is mijn ervaring, als je weet wat je doet, dan is het inderdaad veilig, maar daar leg je precies de vinger op de zere plek, 60% van de gebruikers weten niet wat ze doen....
en voor die gebruikers kun je het inderdaad niet goed genoeg beveiligen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/22, 17:11:37 »
6 virusprogramma's..................die 6 gaan elkaar in de weg liggen en dan werken ze ook niet meer goed.
Zaak is om er gewon 1tje (goede) te installeren en daarbij  niet de windows firewall maar een andere.
Zet daarbij Ccleaner erbij en nog 1 schoonmaakproggie en thats it.

ik installeer altijd npacked:http://code.google.com/p/windows-package-manager/ (want ik ben lui)
en dan via npacked ccleaner, AVG antivirus, Spybot search&destroy, daarnaast threadfire (zoekt op verdacht gedrag in plaats van bekende virussen en kan dus nog niet bekende bedreigingen opsporen, dit dient als een ADD-ON en is dus geen vervanging van je virusscanner slechts een aanvulling) NOD32 (virusscanner, maar draait niet in de achtergrond) en natuurlijk activeer ik de standaard geinstalleerde windows defender, verder nog "microsoft forefront endpoint security", en dat is t zo'n beetje, niet echt spul wat elkaar in de weg zit  :| (zoals, avast + bitdefender+avg+avira want dat conflicteert wel!!  :-[)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/22, 18:21:10 »
dan zie je pas waar mensen op klikken zonder te kijken........hoeveel toolbars er niet zijn geïnstalleerd en als je dan vraagt waarom dan weten ze niet eens dat ze dat zelf gedaan hebben.
Dan kan je de meeste niet eens kwalijk nemen, als je bijvoorbeeld de gratis (maar niet-vrije versie van) java installeert via een website (Next-Next-Finish) heb je de Ask toolbar voor je er erg in hebt.

Ubuntu gebruikers hebben maar makkelijk praten met vrije software uit pakketbronnen. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/22, 20:06:00 »
dan zie je pas waar mensen op klikken zonder te kijken........hoeveel toolbars er niet zijn geïnstalleerd en als je dan vraagt waarom dan weten ze niet eens dat ze dat zelf gedaan hebben.
Dan kan je de meeste niet eens kwalijk nemen, als je bijvoorbeeld de gratis (maar niet-vrije versie van) java installeert via een website (Next-Next-Finish) heb je de Ask toolbar voor je er erg in hebt.

Ubuntu gebruikers hebben maar makkelijk praten met vrije software uit pakketbronnen. :)

1 Windows 8 heeft ook een App Store.
2 Internet Explorer 11 in Windows 8 kan in Metro-modus geen aparte toolbars en extensies aan en in desktop-modus staat ie standaard op Protected Mode.

Gewoon even ter verduidelijking :)

Waarschijnlijk haalt ze die virus dingen op in MSN, dat is DE ellende van MS.

MSN? Dat bestaat al een hele tijd niet meer, sinds april 2013 om precies te zijn. Microsoft heeft de deur van MSN dichtgegooid en iedereen naar Skype verwezen. Zie ook: http://windows.microsoft.com/nl-nl/messenger/messenger-to-skype
Dus 'de ellende' is al weg.

Offline MKe

  • Lid
Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/22, 20:54:46 »
Het feit dat mijn stellige uitspraak in jouw oren klinkt als windows-bashing zegt meer over jouw dan over mij.

Grappig dat je dan in de regel die volgt het lef heb om mij te beschuldigen een Linux Fan te zijn en in 1 adem te zeggen dat ik een ongefundeerde uitspraak doe.
Ook dat verteld hoe slecht jij me kent en hoe ondeskundig jij bent als het gaat om kennis van software of windows in het bijzonder, en hoe goed jij om je heen kijkt in de digitale wereld van windows.
....
Tja, ik heb geen zin in een wedstrijdje wie het verste kan pissen. Maar is het een beschuldiging om te zeggen dat iemand een linux fan is? Ik ben het in ieder geval wel, dus ik zie de belediging niet zo en snap ook niet dat je je dit persoonlijk aantrekt. Om met jou woorden te zeggen: "dit zegt meer over jou dan over mij".

Ik vind het idd een ongefundeerde uitspraak omdat ik nergens enige onderbouwing voor dit soort uitspraken zie. Zelfs je lange antwoord hier bevat geen overtuigende feiten. Verder interpreteer je dingen overdreven fout in je verhaal, ik zeg bijvoorbeeld nergens dat je een expert moet zijn om met Windows te werken, dus dat is jou interpretatie en "zegt meer over jou dan over mij". Zo kan ik wel doorgaan, maar dat is niet mijn bedoeling.

Laten we het erop houden dat ik je niet persoonlijk wilde aanvallen en het jammer vind dat je dat blijkbaar wel zo voelt. Mijn ervaringen zijn duidelijk anders. Als Windows niet fatsoenlijk was te beveiligen hadden we op het werk veel meer problemen gehad dan we nu hebben. Wil niet zeggen dat het met Linux niet (nog) beter had kunnen zijn.

Re: Is Windows XP zo wel veilig?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/23, 10:34:05 »
Naar mijn mening is windows prima te beveiligen als je weet wat je doet.

nou.. dan mag jij de pc van mijn zus voortaan onderhouden, ik heb haar administrator-bevoegdheden ontzegd, een stuk of 6 virusscanners erop gezet die elke maand automatisch scannen, windows update gaat elke maand automatisch, en nog krijgt ze het voor mekaar om elke 2 maanden een virus binnen te hengelen. en wie mag t weer oplossen???  >:( >:(


LOL ik ken er hier in de omgeving nog een aantal met hetzelfde probleem, en dit is wel de afspiegeling van de gemiddelde gebruiker, dus werk zat voor hem....  =D =D

Tja, ik heb geen zin in een wedstrijdje wie het verste kan pissen. ...knip.....

Goed verhaal lekker kort  ^-^

Citaat
Laten we het erop houden dat ik je niet persoonlijk wilde aanvallen en het jammer vind dat je dat blijkbaar wel zo voelt.
Je mag me altijd aanvallen en verrot schelden, heeft alleen hetzelfde effect als op een steen gaan zitten zuigen.....  :evil:

Citaat
Mijn ervaringen zijn duidelijk anders.
Dat is mij duidelijk.....  :o

Citaat
Als Windows niet fatsoenlijk was te beveiligen hadden we op het werk veel meer problemen gehad dan we nu hebben.
Lees je eigen zin nu zelf even aandachtig terug.

Ik zal hem eens inkleuren....

Als Windows niet fatsoenlijk was te beveiligen hadden we op het werk veel meer problemen gehad dan we nu  hebben.

Hiermee vertel je mij en de hele wereld dat  wanneer een aantal experts (of geoefende gebruikers zoals jij) Windows goed onderhanden nemen en goed beveiligen  "ZELFS DAN NOG" problemen hebben met dit OS ??

Hiermee bevestig je naar mij, niekn en de rest van de wereld dat windows dus NIET prima te beveiligen is, ook NIET als je weet wat je doet.

Het probleem waar jij en nog een paar miljoen gebruikers mee rondlopen is dat jullie zo verschrikkelijk gewend zijn aan de problematiek rond windows dat het niet eens meer stoort en dat het geaccepteerd word als normaal.........

Maar geloof me, het is niet normaal  >:(

En het gaat me niet om linux, ubuntu of apple, ze hebben allemaal wat, het gaat erom dat mensen blind zijn geworden voor alle problematiek rondom windows en dan gewoon maar dingen beweren die algemeen geaccepteerd zijn, terwijl de realiteit heel anders is.
En vele honderduizenden (misschien wel miljoenen) besmette computers zijn hiervan het bewijs.......

Ter verduidelijking, het gaat mij ook niet  om een wedstrijdje wie het verste kan pissen, maar ik val wel je mening aan, en als mijn vermoeden juist is en jij wel ter zake deskundig bent en mensen jouw mening omtrent computers en OS'en respecteren, vind ik wel dat jij verantwoordelijk bent voor je uitspraken.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/23, 11:25:23 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D