Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat netwerk ervarigen bij installeren (X)ubuntu 7.10  (gelezen 938 keer)

Offline Thom

  • Lid
Wat netwerk ervarigen bij installeren (X)ubuntu 7.10
« Gepost op: 2007/12/03, 17:53:10 »
Het goed laten werken van een thuisnetwerk (Windows en Ubuntu in een netwerk) is naar mijn eigen ervaring (en als ik zo de posts lees) ook van vele anderen een moeilijke bezigheid.
Ik heb nu diverse nieuwe installaties gedaan (7.04 en 7.10) op een aantal van mijn computers en heb ervaren dat (ondanks dezelfde handelingen) het toch elke keer weer een verrassing is of zaken wel of niet werken.
Ter lering (en vermaak) hierbij even wat ervaringen m.b.t. een nieuwe installatie van (X)ubuntu op een oudere Compag PII computer
- tijdens de installatie kreeg ik rond 83% gereed de melding dat de veiligheid updates niet konden worden opgehaald (leermoment: dit betekent problemen!!)
- na de herstart geen directe internet verbinding. De oplossing hiervoor was het inschakelen van de DHCP instelling (staat standaard(?) op zwervende modus)
- als gevolg van het connectie probleem voor veiligheid updates schakelt (X)ubuntu bij Software Bronnen alle sources niet standaard aan (moeten dus handmatig worden aangevinkt)
- Pas nadat de Software Bronnen sources zijn aangezet, is het mogelijk om middels het selecteren van Gedeelde Bronnen een update te verkrijgen van SAMBA en NFS.
- Vervolgens een gebruiker toegevoegd voor het sharen van bestanden en de rechten lezen en schrijven toegekend.
- Via Beheer en Afdrukken een netwerkprinter zonder problemen een netwerkprinter (gekoppeld aan een oude Windows 98 PC) aangesloten.
- Na het toevoegen van een pakket, kreeg ik ineens de melding dat er updates (maar liefst 59 pakketten) beschikbaar waren, daar waar ik eerst zelf naar updates had gezocht en ik toen de melding kreeg dat mijn systeem up to date was (??)
-In de terminal nog even ingetypt: sudo smbpasswd -a
-Omdat ik geen andere PC's kon benaderen vanaf mijn Xubuntu PC, even geprobeerd vanaf een Ubuntu pc de Xubutu pc te bereiken. En zowaar de naam van de Xubuntu stond in de lijst van MSHOME. Alleen aanvankelijk geen files te benaderen.
-Een nieuwe account aangemaakt op de Xubuntu PC (misschien dat dat zou helpen). Of er een verband is weet ik niet, maar kan nu op de Ubuntu PC de files op de Xubuntu PC benaderen. Dus dit werkt nu.
-Helaas nog steeds geen netwerkverbinding vanaf de Xubuntu pc naar de andere pc. Dit krijg ik nog niet werkend. Vreemd wat het aansluiten van een netwerkprinter verliep probleemloos.

PS: en dan te bedenken dat op de Xubutu PC een prima werkende Ubuntu 7.04 stond (installatie probleemloos verlopen).

mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3