Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemherstel met TimeShift  (gelezen 1010 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Systeemherstel met TimeShift
« Gepost op: 2015/07/25, 10:38:25 »
Hoi allemaal,
Eerst de situatie! Ik heb 2 schijven in de computer; 1 voor Linux Mint 17.2 Rafaela en de andere voor Windows 8.
Ik heb nu met het programma TimeShift een herstelpunt (ala systeemherstel in Windows) gemaakt in Linux. Dit herstelpunt wordt in de vorm van een snapshot opgeslagen in de map Snapshots van TimeShift. Nu bedenk ik me dat ik, gezien mijn laatste strubbelingen, misschien niet meer kan opstarten bij problemen.
Dus wilde ik deze snapshot kopieren naar mijn Windowsschijf om het eventueel daarvandaan terug te zetten.
Alleen: de schijven zie ik beide staan als ik op Computer  op mijn buroblad klik. Maar ze kunnen niet geopend worden; melding: Locatie kan niet aangekoppeld worden oid. Alleen "Bestandssysteem" kan ik openklikken, maar dat is dus de Linuxschijf.

Mijn vraag: hoe kan ik de schijf van Windows benaderen om vanuit Linux bestanden daar naar toe te kopieren?

Alvast dank en een groet, koelie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Systeemherstel met TimeShift
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/25, 10:56:12 »
Dan zal de fstab aangepast moeten worden :  https://help.ubuntu.com/community/MountingWindowsPartitions

Nog wel een vraag: behoed deze configuratie je op de beste manier voor toekomstig onheil?

Offline koelieman

  • Lid
Re: Systeemherstel met TimeShift
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/25, 11:10:44 »
Citaat
Nog wel een vraag: behoed deze configuratie je op de beste manier voor toekomstig onheil?

Dat weet ik niet, EZ-man. Maar ik heb dan altijd nog iets waar ik op terug kan vallen.
Maar je mag mij ook een andere vorm van "achter de hand houden" aanreiken.
In ieder geval bedankt voor het lezen en je reactie en ik zal kijken of ik met die link van jou uit de voeten kan.

Groet, koelie.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Systeemherstel met TimeShift
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/25, 11:53:07 »
Je hoeft je fstab niet aan te passen om een windows partitie te koppelen/openen.
Windows partitie kun je gewoon openen, behalve als je windows verkeerd afsluit, of bijv fastboot in je bios/windows gebruikt, of hybernate gebruikt.
Maar wat is de foutmelding die je krijgt als je gaat koppelen.

Timeshift is gemaakt om ,
of vanuit je linux die nog start om het dan terug te zetten,
of vanaf een livecd starten, dan timeshift installeren, dan in de partitie je backup terugzetten, dus print hoe je aan timeshift komt met de ppa server, dan kun je dit gewoon in je livecd installeren.
Dus naar windows kopieren is niet nodig, en tav beveiliging zou ik het ook niet doen.
(en misschien ook kijken of je in de terminal ook je backup  terug kunt zetten, voor nood gevallen).

En ga eens google gebruiken met
timeshift+review
of youtube vind je ook veel info.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/25, 11:58:20 door jan11000 »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Systeemherstel met TimeShift
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/25, 13:37:31 »
OK, dank voor de reactie.
Ik neem jullie raad en adviezen ter harte (daarom kom ik hier ook) en zie er vanaf om mijn Win-partitie te benaderen met Linux.
Indien ik er veel meer mee kapot kan maken, pas ik ervoor. Dat was niet de bedoeling.

Bedankt en een groet, koelie.