Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?  (gelezen 2072 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil een aantal teksten in een Impress-presentatie over een foto-achtergrond zetten, maar de letters zouden dan "van kleur moeten veranderen", zodat ze goed contrasteren met de achtergrond.
Of simpel gezegd: op plaatsen waar de foto zwart is, moeten de letters wit zijn, op plaatsen waar de achtergrond wit is, moeten de letters zwart zijn.

Een beetje te vergelijken met een negatief.

In Gimp kan je dat soort handeling verrichten door een laag te vermenigvuldigen (of hoe heet zoiets) met de laag eronder.

Maar ... hoe heet dat soort "kleuring"? Graag ook in het Engels, zodat ik er eventueel naar kan zoeken.
En ten tweede: hoe kan je dat in Impress (of PowerPoint) instellen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Jenske,

Ik ken dat probleem. Ik gebruik zelf geen Impress. Ik gebruik voor dat soort acties Inkscape of Scribus. GIMP kan eventueel ook nog wel.

Impress heeft lagen. Zet dan je witte en zwarte teksten in ieder een aparte laag en lijn die weer naar wens uit. Zo nodig geef je die lagen een transparante achtergrond mee (lijkt me persoonlijk wel nodig).

Letterkleur heet in het Engels font color (colour). Klik hier voor wat meer informatie.

Lukt het zo?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Dat kan niet in Impress, voor zover ik vermoed. Witte (of gele) tekst met een donkere rand blijft goed doorkomen op een wisselende achtergrond zoals het gaat bij ondertiteling op TV.

Gewoon in Gimp een partieel woord maken dat op een achtergrond moet met een andere kleur en daar na een tekst maken andersom met een andere kleur.Je moet alleen wel eerst terug gaan naar de achtergrondlaag om een nieuwe tekstlaag te maken.Doe je dat niet ga je weer de laag die bovenaan staat veranderen.
Is net zo iets als een schaduw aan brengen op de zijkant van de letters.Althans zo doe ik dat..
(dit kostte me 2 minuten!)Ik ben dus tegen zwart wit kijken! =D
« Laatst bewerkt op: 2016/10/06, 13:13:15 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Gewoon in Gimp een partieel woord maken ...
Handmatig kan het altijd. Ook in Impress. Je kan immers de letters afzonderlijk kleuren. In  jou voorbeeld duurt dat twee minuten, in andere gevallen (complexe foto achtergrond bijvoorbeeld) wordt dat een lange vervelende klus, die je later mag herhalen als je het ontwerp nog wat wijzigt. Er wordt hier echter een automatische (of minstens semiautomatische) oplossing gezocht.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Gewoon in Gimp een partieel woord maken ...
Er wordt hier echter een automatische (of minstens semiautomatische) oplossing gezocht.

Oh? Is dat zo? Gaat de vraagstelling hier over zulke aantallen dat dat zinvol is? Ik heb dat nergens gelezen. Het lijkt me trouwens erg de vraag of dat bestaat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Jenske zal dat wel verduidelijken. Het gaat hier toch om een aantal teksten die over een foto moeten komen (willekeurig patroon). Als een handmatige oplossing goed ware geweest, dan had Jenske al lang de kleur van de individuele karakters veranderd, wat perfect kan in Impress.

Jenske heeft trouwens al zelf verwezen naar mogelijke (semi) automatische oplossingen in Gimp, waar je lagen op verschillende manieren kan laten combineren met het beeld eronder. Vraag was: in Impress. Mijn antwoord is: (voorzover ik weet) nee.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/08, 13:27:32 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Vanadium,

Zo heb ik het niet begrepen uit zijn eerste post. Die had het over een "fotoachtergrond"  maar OK dan hoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Ik begrijp de vraag dat hij zoekt achter een functie die toelaat automatisch de letterkleur van de individuele letters aan te passen aan de achtergrond. Hoogstens heb je in Impress de "Automatische kleur". Dit is echter heel beperkt: letterkleur wordt aangepast voor alle letters tegelijk, en enkel op basis van de achtergrond van het tekstelement zelf. Zo zou je inderdaad een foto kunnen gebruiken als achtergrond van een tekstelement. Impress berekent dan een gemiddelde "helderheid" en zal de tekst wit weergeven een donkere achtergrond, maar wijzigen naar zwart als je de achtergrond door een lichte vervangt. Maar verder dan dat gaat het niet.

Ook in Inkscape zie ik niet direct een mogelijkheid, anders dan het zelf veranderen van de kleur van groepen letters. In Gimp moet zoiets wel mogelijk zijn met behulp van de lagen en laageffecten (maar vraag me voor het ogenblik niet hoe).

Om tekst voldoende goed leesbaar over een wisselende achtergrond te plaatsen, is de truck die gebruikt wordt bij ondertitels wel geschikt: geef de letters weer met een witte (of andere heldere) kleur, maar met een zwarte rand. Kies daarvoor een zwarte letterkleur, maar vink "Outline" aan.

Wijziging: nog eens een voorbeeldje toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/08, 13:55:02 door vanadium »

Op een foto met vele kleuren krijg je dan wel een chaos aan kleuren van letters..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/08, 22:38:20 »
Omdat er enkele keren naar mijn oorspronkelijke vraag wordt verwezen, hierbij wat verduidelijking.

1 -- ik wil weten of er een woord bestaat dat betekent: de kleur/lichtheid van een letter zodanig instellen dat deze duidelijk wordt ten opzichte van een anders gekleurde achtergrond. Ik noem het gemakkelijkheidshalve "negatief", maar dat is zeker niet de juiste formulering.

2 -- ik wéét dat het in Gimp mogelijk is om lagen over elkaar te leggen en de lichtwaarde bijvoorbeeld door elkaar te delen. Voorbeeld in bijlage. Maar je kan ook kiezen voor vermenigvuldigen, optellen enzovoort. Het effect "delen" bij een lettertypelaag en de eronder liggende laag met een foto geeft in dit geval (zie bijlage) goed weer wat ik eigenlijk bedoel.

3 -- in Impress kan ik dit niet (aangezien die geen lagen kent)

4 -- De suggestie om in Impress gebruik te maken van witte of gele letters is zinvol, maar Impress kent niet de mogelijkheid om letters (zwart) omrand weer te geven, hetgeen de leesbaarheid nóg een ietsiepietsie zou versterken. Iets dat daarvoor enigszins kan dienen is de letters met schaduw te zetten; daardoor ontstaat een zwart randje.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/08, 23:00:23 »
Ook dat kan in Gimp.ik heb het wel gedaan,waarschijnlijk op de verkeerde manier,er zal vast een snellere manier zijn,alleen weet ik die niet.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/08, 23:06:34 »
Hoi Jenske,

Op zich is dit een heel leuke klus.

Dat woord zou ik niet weten, maar in principe is het effect wat jij zoekt de "separation" van de "background". Dat is op zich iets heel normaals. Dat kan je bereiken met de kleurkeuze, tekstomlijning of een dropshadow. Ook wordt er wel eens een extra achtergrond achter de tekst geplaatst om de achtergrond wat weg te drukken. Je kan ook de kleur van de letter en een kleurvlak achter de letter op allerlei manieren blenden.

Het beste programma om letters te manipuleren is Inkscape. Met GIMP kun je aardig wat, maar met grenzen. Tenslotte is er Scribus, die alleen qua vervaagde dropshadows echt een veer moet laten ten opzichte van Inkscape.

Geen van die programma's is een makkie om mee om te gaan. Maar wat ik begrijp van wat je zoekt is dat ook wel aardig richting het betere werk in dit vakgebied. In professionele programma's is zoiets vaak binnen het programma te realiseren. In de Open source wereld zal je eerder in het gebruik van meerdere programma's terecht komen. Kan je misschien een voorbeeld geven van wat jij wilt doen, bijvoorbeeld na een bezoek aan een tijdschriftenrek?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/09, 01:09:49 »
Tja, ik wil het eigenlijk niet in Gimp of iets anders dan Impress (of PowerPoint) doen, aangezien ik het wil gebruiken voor mijn presentaties. Ik wil dus dat alle tekst vlot leesbaar is ten opzichte van de achtergrond.

Het meest haalbare lijkt me dan inderdaad te kiezen voor een lettertype met witte (of gele of andere lichte) vulling en zwarte (of anders donkere) rand.

Maar het is écht niet haalbaar om de 40 dia's van één van mijn lessen allemaal manueel in Inkscape of Gimp te bewerken, zodat de letters goed afsteken tegen de achtergrond. Om nog maar te zwijgen over al mijn lessen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/09, 01:10:31 »
En ter geruststelling van zij die dachten: o, maar in Poweroint is dat wél mogelijk: vergeet het.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/09, 09:57:26 »
Hoi Jenske,

40 dia's en dus 40 teksten aanpassen? Nee. Dan is tekstomlijning in bijvoorbeeld wit of zwart de eerste optie. Voor de leesbaarheid blijf je het beste bij de kleuren zwart en wit. Puur om het contrast. Maar daar kan je natuurlijk wel wat liberaal mee omgaan.

Je kan ook een lichtgrijs vlak achter je tekst zetten als dat zou willen in Impress. Maar het effect is wat beperkt, hoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/09, 10:12:20 »
Citaat van: Jenske
4 -- De suggestie om in Impress gebruik te maken van witte of gele letters is zinvol, maar Impress kent niet de mogelijkheid om letters (zwart) omrand weer te geven, hetgeen de leesbaarheid nóg een ietsiepietsie zou versterken. Iets dat daarvoor enigszins kan dienen is de letters met schaduw te zetten; daardoor ontstaat een zwart randje.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97917.msg989583#msg989583

Lees mijn antwoord nog eens. Er staat in hoe je dat in Impress doet (laatste paragraaf slaat op Impress). De afbeelding die ik erbij geef, werd wel degelijk in Impress gemaakt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/10, 21:55:52 »
Vanadium, inderdaad. Dat is de oplossing.

Wat is nu de oorzaak?
In het gewone menu van Impress kan je de optie "rand" énkel vinden -- en ik vond ze dus niet -- door in het zijbalkmenu op een heel klein driehoekje te klikken naast de lettereigenschappen en vervolgens daar te kiezen voor "meer opties" en dáár kan je dan o.a. kiezen om letters alleen in de buitenrand zwart te laten kleuren.
Dit menu is wél veel vlotter toegankelijk door in het menu "opmaak" te kiezen voor "lettertype" en vervolgens dáár te kiezen voor "rand".

Da's een beetje het nadeel van zo'n GUI, dat sommige zaken en mogelijkheden ergens verdwijnen achterin een reeks van 40 kliks.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe stel je lettertypes in zodat ze in contrast staan met de achtergrond?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/10, 22:03:32 »
Even uitgeprobeerd: Tekst selecteren dan [Teken]. Daar lettertype-effecten. Kies een opvallende kleur, bijv. light-red.Vink [omtrek] en [schaduw] aan.
Opvallend genoeg en toch nog goed leesbaar.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex