Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandse webapps & scopes  (gelezen 4793 keer)

Nederlandse webapps & scopes
« Gepost op: 2015/06/09, 15:26:52 »
Hoi iedereen,

Momenteel heb ik 32 webapps en 2 scopes gemaakt voor Ubuntu Phone, allen getest op de BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition.
De meeste webapps zijn simpele HTML5 games. Maar bijvoorbeeld ook dagelijks bruikbare apps en scopes zoals NU.nl, NPO, VakantieVeilingen.


Dit is de lijst met apps

Webapp games:
Speed Maniac
Pilot Heroes
Parking Passion
Burnin Rubber
Fancy Diver
Hextris
Spring Panda
Games1
Missile
Free Rider HD
Crazy Birds
Circle Game
Clay Games

Dagelijks bruikbare webapps:
NU.nl
Choozze.me
Tweakers.net
Copy
Marktplaats
AD.nl
ING.nl
NPO
Weerplaza
OVplaza
Verkeerplaza
Albert Heijn
VakantieVeilingen
Zalando Nederland
funda
bol.com
PostNL
Weeronline
Dumpert

Scopes:
Dagelijks Woord
NU.nl scope

Momenteel probeer ik de NU.nl scope te linken naar de webapp. Het is mij nog niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Als iemand dit weet zou hulp zeer welkom zijn :)
En als er meer apps gewenst zijn met de nieuwe navigatiefunctionaliteit  (zoals bij NU.nl en NPO)  bij andere apps, dan kan dat geregeld worden.

Alle opmerkingen, suggesties of hints voor alle bovenstaande apps zijn welkom!
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/09, 22:10:26 »
Bedankt voor je compliment en suggesties!

Ik heb de ontwikkelaar van de Dekko app gevraagd hoe hij toegang heeft gekregen tot die functie, en of hij misschien meer info en ondersteuning kan bieden hiervoor. Het zou natuurlijk super zijn als dat zou gaan lukken.

En het zijn inderdaad veel browser gelateerde apps, webapps. Met ieder zo zijn functionaliteit zoals fullscreen voor spelletjes, en apps zonder navigatiemenu wanneer dit al op de website zelf mogelijk is.

Wil je een webapp van je provider waarmee je je statistieken kunt bekijken? Als je een link hebt van je desbetreffende provider kan ik die voor je maken :)
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/10, 15:51:04 »
De ontwikkelaar van Dekko meldt:
Dekko is unable to run in the background due to the app confinement policies.
Wat inhoudt dat Dekko niet niet de achtergrond kan blijven lopen door de restricties, en er daardoor geen notificaties gepusht kunnen worden.
Het is een bekende bug:
https://bugs.launchpad.net/dekko/+bug/1421923

Bedankt voor het compliment! Wanneer ik het voor elkaar gekregen heb om de NU.nl scope en NU.nl webapp te linken komt deze direct online :)

Helaas heb ik niet de programmeerskills om een native QML app te maken voor Ubuntu Touch. Ik weet wel dat het programma "vnstat" bestaat, welke via een terminal kan worden gebruikt. Wanneer iemand dit ziet zitten om te porten naar Ubuntu Touch met een GUI dan zou dat geweldig zijn!

Ikzelf gebruik een webapp voor mijn provider Choozze, met deze link:
https://choozze.me/

Is er bij Simpel.nl een mogelijkheid om je statistieken te bekijken? Dan zou een webapp misschien bruikbaar zijn.
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/10, 22:58:22 »
Wat ik niet zo lees in deze discussie is het voordeel van het beveiligingsbeleid voor Ubuntu Phone apps in de Software store.

Omdat apps en updates niet gebonden zijn aan een (relatief) lange release-periode maar snel beschikbaar (moeten) komen gaat Ubuntu er van uit dat alle apps onveilig zijn. Goed uitgangspunt.

Daarom draaien alle apps in een eigen zogenaamde sandbox. De apps kunnen niet buiten hun eigen sandbox (zandbak) komen. Er is geen risico dat apps gegevens van andere apps of de telefoon kunnen lezen of veranderen. Geen risico dat een app misbruik van je telefoon kan maken of onbruikbaar maken. Best Veilig.

Dat zal problemen geven voor ontwikkelaars. Een app kan niet op de achtergrond actief blijven (probleem van Dekko). Een app kan niet zomaar verbruiksgegevens verzamelen opvragen (probleem voor 3g watchdog etc.)

Toch kunnen er goede redenen zijn voor apps om gegevens buiten hun eigen sandbox-omgeving op te vragen, bijvoorbeeld om een foto te gebruiken als profielfoto in een bepaalde app. Dat kan op een gecontroleerde manier waarbij er per keer nadrukkelijk toestemming moet worden gegeven bijvoorbeeld door de foto te selecteren.
Dat is een andere benadering dan andere smartphones waar je soms vooraf toegang moet geven tot alle foto’s (zelfs als je de foto-functie niet gaat gebruiken in die app).
Wat ik van Johan (zie zijn topics) begrijp is dat niet iedereen zomaar in de app store kan en dat Canonical restricties heeft. OP die manier zorgen ze er wel voor dat er geen goede bruikbare apps worden ontwikkeld. En dat is jammer. In feite laten ze ons hiermee in de kou staan.
Jammer dat je dat zo voelt. Canonical houd vast aan het veiligheidsbeleid voor apps, dat kan je ook waarderen. Als je de voorkeur geeft aan een systeem met andere restricties is de Ubuntu Phone misschien niet de beste Phone voor je.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/13, 15:16:06 »
Femke98, wil je dat ik een webapp voor je maak voor Simpel.nl met de 'Radial Bottom Edge' navigatie?

De NU.nl webapp en scope zijn zo goed als af! De scope verwijst nu naar de webapp. En de webapp en scope zijn nu samengevoegd als één applicatie :)

Testcees, het is geen probleem dat de apps draaien in een sandbox, mooi juist! Dit is inderdaad in het voordeel van de beveiliging. Maar het grote probleem voor nu is dat apps dat er te weinig tools worden geleverd. Zoals de GPS Navigation app, waar je handmatig bij de instellingen moet wijzigen dat het scherm niet uit gaat. Dit is wel al mogelijk met video's en geluiden, maar daarbuiten nog niet. En het aanleveren van die tools voor ontwikkelaars zou verbeterd moeten worden door Canonical. Wanneer er genoeg tools zijn, is de restrictie geen obstakel meer en kunnen er wél bruikbare apps ontwikkeld worden.

Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/13, 18:35:14 »
'the radial bottom egde' is een navigatiefunctie met een swipe van onderen. Zoals bij de NU.nl. en NPO app. Ik zal deze week een webapp voor je maken :)
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/15, 12:51:31 »
Femke98 er is een webapp gemaakt voor Simpel.nl. Je hoeft enkel te zoeken naar "Simpel.nl" in de Ubuntuwinkel.
Zou je misschien de app willen testen en screenshots maken en mailen naar MarkUbuntuContact@gmail.com?
Dan is de app ook toegangkelijk en bruikbaar voor andere gebruikers ;)
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/15, 18:10:58 »
Hoi Femke, bedankt voor je commentaar :)

Het doel van een webapp is een website laten aanvoelen als een native QML applicatie in het besturingsysteem.
Ik ben het met je eens dat webapps niet overal de oplossing voor is. Maar als een website goed verwerkt is in een applicatie, dan kan het zelfs beter functioneren dan een native app voor een besturingssyteem, bijvoorbeeld een Android app voor Android.
De NU.nl app voor Android heeft heel erg veel slechte reviews over vastlopers en niet kunnen laden, etc. Dan is het zelfs functioneler om naar www.NU.nl te gaan dan de app voor Android te gebruiken ;)

Graag gedaan uiteraard ;) Een native QML app om je 2/3/4G gebruik bij te houden vanuit je telefoon zou uiteraard handig zijn. Maar dat zou niet standaard voor een app toegestaan mogen zijn, maar verwerkt worden in het besturingsysteem zelf. En aangezien Ubuntu Touch nog vollop in ontwikkeling is, zullen we zien waar het heen zal gaan :)
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/15, 18:55:01 »
Nu kunnen eigenlijk geen enkele app-ontwikkelaar zijn apps kwijt in de Ubuntu store.
En dus heb je alleen maar onzinnige apps waar je in feite weinig tot niets mee kunt.

Dat vind ik een terechte opmerking :  een website-app-dingetje. Een soort browser dus voor slechts één url. Zie ook : tweakers.net - micros oft verpakt mobiele sites als windows phone apps

Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/19, 21:09:31 »
Hallo,

Misschien ook nog twee handige (native) apps: NOS (https://uappexplorer.com/app/nos.sanderk1007kpnmailnl) en Buienradar (https://uappexplorer.com/app/buienradarnl.sanderk1007kpnmailnl)
Buienradar is al vrij compleet en ik probeer nog meer opties toe te voegen. NOS is een simpele reader voor de artikelen.
Mijn persoonlijke blog: http://www.deubuntublog.nl/ De Ubuntu Blog
Think like Linux does...

Desktop PC met Ubuntu 15.10, BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition

Offline Jofer

  • Lid
Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/03, 08:40:07 »
Ik gebruik de scope RTL nieuws vrij regelmatig.
Echt een fijne en overzichtelijke scope, is die ook gebouwd door iemand van jullie?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nederlandse webapps & scopes
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/03, 10:14:05 »
Goh, wat leest dat idioot nu alle reacties van femke98 zijn weggehaald (zal wel op eigen verzoek geweest zijn). Maar ja, daardoor ben je totaal de draad kwijt. Kan dat niet anders?