Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-dockingstation en UUID's.  (gelezen 476 keer)

USB-dockingstation en UUID's.
« Gepost op: 2020/10/01, 15:27:11 »
Ik heb een usb dockingstation met daarin 4 harddisks. (Ubuntu 20.04.1)

Als ik eerst het dockingstation aan zet en daarna de pc, dan krijgen de harddisk altijd dezelfde UUID's.
Als ik daarentegen eerst de pc aanzet en daarna het dockingstation, dan krijgen die harddisks andere UUId's dan in het eerste geval.

Is het mogelijk om die UUID's in alle gevallen hetzelfde te laten zijn?
Zo ja, hoe?





Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-dockingstation en UUID's.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/01, 21:12:54 »
Hier klopt iets niet. Een UUID is een uniek kengetal van de partitie zelf, die bij het aanmaken van de partitie toegekend wordt. Die is net ontworpen om altijd en consistent naar dezelfde partitie te verwijzen. Je bedoelt mogelijk dat de partities een andere apparaatnaam krijgen: een zelfde partitie (=UUID) wordt dan gekoppeld aan een ander apparaat (vb. /dev/sdb1 i.p.v.  /dev/sda1).

Offline peer

  • Lid
Re: USB-dockingstation en UUID's.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/02, 09:29:54 »
het is mogelijk om een UIID te wijzigen. dit kan bv. met gparted. Alleen is het volgens mij zo dat je dan een random new UIID krijgt. Daar heb je niet zo veel aan.

Ik begrijp trouwens niet hoe het kan dat je verschillende UIID's vindt.

Re: USB-dockingstation en UUID's.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/02, 12:16:20 »
Hier klopt iets niet. Een UUID is een uniek kengetal van de partitie zelf, die bij het aanmaken van de partitie toegekend wordt. Die is net ontworpen om altijd en consistent naar dezelfde partitie te verwijzen. Je bedoelt mogelijk dat de partities een andere apparaatnaam krijgen: een zelfde partitie (=UUID) wordt dan gekoppeld aan een ander apparaat (vb. /dev/sdb1 i.p.v.  /dev/sda1).

Je hebt helemaal gelijk.
Zoals jij het beschrijft bedoel ik het inderdaad.

Dus ik verander mijn vraag:
Kan ik eenzelfde partitie (UUID) koppelen aan hetzelfde apparaat.  (misschien via fstab?)
« Laatst bewerkt op: 2020/10/02, 15:08:51 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: USB-dockingstation en UUID's.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/02, 16:57:38 »
Dit heb jij dus nodig:
sudo blkiden vervolgens in /etc/fstab
vb.:
UUID=d4a89808-e40e-4457-b222-f25777383109 /media/user/volumenaam ext4 defaults 0 0Deze werkwijze koppelt steeds aan, ook als de drive nu eens sdb is, dan eens sdc.
Plus, je ziet de normale volumenaam in het bestandsbeheer.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: USB-dockingstation en UUID's.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/02, 18:22:33 »
Dit heb jij dus nodig:
sudo blkiden vervolgens in /etc/fstab
vb.:
UUID=d4a89808-e40e-4457-b222-f25777383109 /media/user/volumenaam ext4 defaults 0 0Deze werkwijze koppelt steeds aan, ook als de drive nu eens sdb is, dan eens sdc.
Plus, je ziet de normale volumenaam in het bestandsbeheer.

groeten van Michael

Dankjewel Michael.    :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)