Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD  (gelezen 495 keer)

Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD
« Gepost op: 2013/05/20, 09:04:47 »
Hallo,

Ik had graag Ubuntu willen installeren op een afzonderlijke nieuwe HD.

Ubuntu moet niet opstarten via een grub menu maar ik zou zelf willen kiezen via het boot menu F8 als ik occasioneel in Ubuntu wil gaan.
Ik wil namelijk Ubuntu zelf nog eens uitproberen maar dan totaal onafhankelijk van mijn huidige syteem Win8.

Kan dit of is dit niet de juiste manier. Ik heb al vernomen dat win 8 wat problemen geeft met het installeren van Ubuntu vooral met UEFI Bios (die ik nu heb).

Alvast bedankt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/20, 09:18:36 »
Dit gaat prima.

Mijn hoofdsysteem (geen Windows, maar Kubuntu) is geïnstalleerd op een SSD, dus met Grub op de MBR van de SSD.
Een testsysteem staat op partitie van de HD, met z'n eigen grub op de MBR van de HD.
Starten doe ik dan via F8. Idem voor systemen die op b.v. USB staan

« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 09:22:08 door Ramana »

Re: Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/20, 11:12:03 »
En verder werkt Ubuntu 12.04.2 en hoger prima samen met UEFI.

Re: Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/20, 11:23:25 »
ok bedankt iedereen

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu 13.04 op desktop op afzonderlijke HD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/20, 19:24:12 »
En verder werkt Ubuntu 12.04.2 en hoger prima samen met UEFI.

Nu dat hier zo ter sprake komt (mijn beide machines zijn nog van ver voor UEFI, EFI enzo, dus nul ervaring):

    Als er een dualboot moeten komen en Windows 7/8 staat er af leverancier al op: gewoon de Ubuntu CD of USB stick erin, installeren naast het bestaande Windows en klaar, net als voor UEFI?
    Als er alleen Ubuntu op moet, hetzelfde en dan de hele schijf benutten (en Windows is dan helemaal weg)?
    Tenslotte, voor de volledigheid, er is nog helemaal niks. Bijvoorbeeld een uit onderdelen samengestelde PC. Gewenst is dualboot Windows/Ubuntu. Eerst Windows 7/8 erop, dan net als bij de eerste optie Ubuntu ernaast?

Kortom, net als vroegâh?

Terzijde: ik doe voor mezelf tegenwoordig alleen nog maar Ubuntu. Als het nou ècht moet gaat al het andere wel in een VM onder Virtualbox.  =D

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021