Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren  (gelezen 1825 keer)

Offline Htbaa

  • Lid
    • http://blog.htbaa.com
Op het werk hebben we een Ubuntu 7.04 server in gebruik. Deze doet zijn plicht als webserver, MySQL server en mailserver en hangt in een datacenter. Voor de mail wordt Postfix gebruikt.

Veel van onze klanten maken gebruik van een Exchange mailserver. Omdat bij lang niet alle providers een fallback server aanwezig is bieden we voor deze klanten een fallback optie aan door middel van een pop3 box. Mocht de klant een internet or server storing hebben dan stroomt de mail binnen op onze server en wordt de pop box gevuld. (hier zit een catch all adres op) Wanneer de Exchange server weer in de lucht komt haalt de pop connector de mail weer op en is de pop3 box weer leeg. Een systeem dat voor een aantal klanten, en voor ons zelf, aardig wat ellende heeft weten te voorkomen.

Er zit echter 1 nadeel aan. Omdat voor de domeinen waar we de fallback voor regelen het domein als catch-all staat ingesteld bij Postfix (@example.com) ben je afhankelijk van de interval die is ingesteld op Exchange om de mail op te halen. Wanneer zo'n klant de website op onze server heeft staan dan betekent dat standaard wanneer er een e-mail via onze server (mailformulier op website bijv.) wordt verstuurd deze altijd in de pop3 box terecht komt. Het domein wordt namelijk herkent en dus wordt de mail lokaal afgeleverd.

Wat ik graag wil is dat wanneer Postfix een mail gaat versturen ALTIJD naar de MX records van het domein kijkt. Als het account lokaal bestaat dan moet Postfix deze negeren, althans, de MX volgorde moet gehanteerd worden. De volgorde van de MX records is belangrijk. Wanneer een Exchange server gewoon in de lucht is moet de mail daar gewoon direct afgeleverd worden.

Iemand enig idee hoe ik Postfix kan configureren om dit te doen?

Op internet heb ik verschillende dingen gevonden, zoals het maken van een /etc/postfix/transport bestand en heb ook verschillende dingen geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat.

Alle mail accounts en forwarders zijn ingesteld in /etc/postfix/virtual. Er hangt dus geen MySQL database o.i.d. aan vast. Bijv. als volgt:

example.com postmaster
# Fallback voor example.com
@example.com example

In dit voorbeeld wordt alle mail naar example.com afgeleverd in de maildir van gebruiker example.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/26, 16:25:24 »
Niet direct een antwoord op je vraag. Maar je ubuntu versie is verouderd en krijgt geen veiligheidsupdates meer. Het zou verstandig zijn over te gaan naar ubuntu 8.04 deze krijgt 5 jaar updates voor servers dus nu nog 4.5 jaar.

Ik verplaats dit even naar server en netwerk.

Offline Htbaa

  • Lid
    • http://blog.htbaa.com
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/26, 16:46:32 »
Weet ik maar dat is helaas niet (direct) een optie voor ons. Uit eigen ervaring ging de upgrade van Ubuntu 7.10 naar Ubuntu 8.04 op een desktop omgeving niet helemaal vlekkeloos. En zoiets doen we zeker niet zo vlak voor het eind van het jaar :-).
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/26, 17:46:20 »
Ik ben geen Postfix held.

Maar je zou op www.nedlinux.nl kunnen vragen, ik weet dat daar wat mensen rondlopen, die redelijk wat ervaring met Postfix hebben, moeten ze wel langskomen natuurlijk.




Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/26, 21:15:15 »
Ik kan je wel een voorbeeld laten zien van mijn virtuele cfg van Postfix.
Weet alleen niet of dit ook voor jouw werkt, want ik werk met Virtualmin waarmee ik de site's beheer.

Ieder mailadres staat gelinkt naar de "Administratie Groep" dus niet naar de domein naam.

bijv.
gandyman1@website1.nl   gandyman1
webmaster@website1.nl   gandyman1
hostmaster@website1.nl   gandyman1
postmaster@website1.nl   gandyman1
top@website2.nl   top
hostmaster@website2.nl   top
webmaster@website2.nl   top

en zo staat het helemaal vol ermee.

Dus het mailadres als eerste en dan een tab en dan de naam van de "Administratie Groep"
Waarschijnlijk kan je hiervoor ook de gebruiker naam gebruiken.
In feite vrij simpel maar het werkt hier wel ......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Htbaa

  • Lid
    • http://blog.htbaa.com
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/27, 08:25:11 »
Op die manier hebben wij het virtual bestand ook staan (min of meer). Probleem is alleen dat Postfix de MX records moet hanteren om te kijken waar de mail wordt afgeleverd.

Het domein example.com heeft bijv. 2 MX records.

example.com MX 10 mailserver.example.com (IP adres van Exchange Server)
example.com MX 20 pop.example.com (IP adres van webserver)

Omdat er op de webserver een catch-all adres zit wordt mail naar een @example.com adres dat verstuurd wordt vanaf de webserver altijd direct op de webserver afgeleverd (omdat Postfix het account lokaal heeft staan). Terwijl het MX record van de webserver pas als 2e aan de beurt is.

Hier moet toch wel een optie voor zijn? Om Postfix te forceren om de volgorde van de MX records te hanteren? Wanneer het MX record naar de webserver verwijst dan mag Postfix daar de mail natuurlijk wel afleveren. Zolang de volgorde van de MX records maar gehanteerd wordt.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/27, 15:49:18 »
Dat heb ik opgelost op m´n webserver, die accepteert ook mail voor een domein.

Maar moet eigelijk bij de normale email server worden afgeleverd.

Dat ik heb opgelost door een alias toe te voegen in /etc/aliases. Daarna wel commando  newaliases geven als root.

rja  rja@mail.<domeinnaam>

Werkt alleen voor een user niet voor een geheel domein.




« Laatst bewerkt op: 2008/11/27, 15:59:26 door rja »

Offline Htbaa

  • Lid
    • http://blog.htbaa.com
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/27, 16:52:02 »
Het volgende zou dus niet werken?

rja @example.com
Het is wel de bedoeling dat als de Exchange server plat ligt de mail op de webserver wordt afgeleverd. Checkt Postfix /etc/aliases alleen met verzenden dan? En als ik het goed begrijp let Postfix bij /etc/aliases niet op of het account lokaal bestaat of niet?
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/27, 17:22:43 »
Het volgende zou dus niet werken?

rja @example.com
Het is wel de bedoeling dat als de Exchange server plat ligt de mail op de webserver wordt afgeleverd. Checkt Postfix /etc/aliases alleen met verzenden dan? En als ik het goed begrijp let Postfix bij /etc/aliases niet op of het account lokaal bestaat of niet?
Mijn webserver accepteerde gewoon voor post <domein>

De configuratie is nu anders.

In de huidige configuratie zou ik hem als backup email server kunnen gebruiken.

Zie :

http://samat.org/node/configuring_postfix_to_act_as_a_backup_mx_server

In mijn transport file :

/etc/postfix/transport

Staat o.a.  :

<domein>l   smtp:[mail.<domein>]

mail.<domein> is de primary mail server in jouw geval de exchange server.
 

 

Offline Htbaa

  • Lid
    • http://blog.htbaa.com
Re: Ubuntu 7.04 - Postfix, bij verzenden mail lokale accounts negeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/28, 09:19:42 »
Aha moet daar het adres van de ontvangende server staan. Dat zal ik binnenkort eens proberen.
Als de server als een gewone fallback server kan werken dan zou dat helemaal ideaal zijn. Beter dan een pop3 box die uitgelezen wordt.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/28, 13:15:22 door Htbaa »
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista