Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Swap in ubuntu 10.04  (gelezen 1807 keer)

Offline Elise

  • Lid
[Opgelost]Swap in ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/08/27, 10:27:21 »
Een heel snel vraagje: Ik heb zojuist voor het eerst Ubuntu 10.04 geinstalleerd naast Windows 7, en het werkt perfect!
Ik heb alleen een guide gevolgd die aanraadde een swapfile te maken, ipv een partitie, dus heb ik geen swap partitie aangemaakt.
Ik heb wat gespeurd op het internet, en ik heb toch het idee dat ik beter een partitie aan kan maken.
Mijn vraag is dus: Kan dat nog, na de installatie? En doe ik dat dan gewoon met Gparted?
Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 17:28:26 door Elise »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/27, 10:30:08 »
De kortste klap is waarschijnlijk deze:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline Elise

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/27, 10:42:15 »
Okay, bedankt, ziet er duidelijk uit ;).
Is het, zoals ik dacht, nodig om een aparte swap partitie te maken, of kan ik in Ubuntu ook met een swap file toe?

Phr3ak

  • Gast
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/27, 10:46:34 »
Als je nog een stuk ruimte 'over' hebt op je harddisk, dan kun je daar wat van gebruiken en instellen als swap partitie. Dat scheelt weer een herinstallatie ;)

Of mischien dat je met gparted nog een stuk ruimte vrij kan maken, dat hoeft op zich niet eens zo heel erg veel te zijn .. En ook dan kun je het nog instellen als 'swap' ;)

Suc6! :)

Offline Elise

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/27, 11:09:32 »
Ah gelukkig, had weinig zin om opnieuw te installen :P

Ik denk dat ik nog wel ruimte over heb, maar hoe stel ik dat in als swap dan? (Totale noob hier :P)

Phr3ak

  • Gast
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/27, 11:12:53 »
Ah gelukkig, had weinig zin om opnieuw te installen :P

Ik denk dat ik nog wel ruimte over heb, maar hoe stel ik dat in als swap dan? (Totale noob hier :P)


Formateren .. Dan krijg je verschillende optie's qua bestands systeem, waarbij je kan aangeven of het een swap moet worden ..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/27, 11:22:44 »
Een swap-bestand, net zoals in Windows (pagefile.sys), is een slechtere oplossing dan een aparte swap-partitie. Niet alleen wegens fragmentatie binnen de partitie (krimpen, groeien) maar ook: je houdt de tijdelijke troep zo buiten je systeempartitie....

De standaardoplossing in Ubuntu (aparte swap-partitie) is dus het beste.  :)

Offline Elise

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/27, 11:27:43 »
Oke, bedankt! Ik heb Gparted openstaan, maar als ik een nieuwe partitie wil creeeren waarschuwt ie dat ik al 4 primary partitions heb. Ik heb  vast iets fout gedaan, maar wat? :P

Edit: ik heb 2 ntfs partities, voor Windows + recovery, 1 ext3 voor ubuntu, en 1 ntfs voor storage(waar ik vanuit Windows en Ubuntu inkan)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 11:55:35 »
De EXT3-partitie gewoon vernietigen. Die is nu primair, en je kunt maar maximaal vier primaire partities hebben op je schijf. Bij de herinstallatie volgens de eerdere instructie, maakt het installatieprogramma van Ubuntu vanzelf een extended partitie van die vernietigde ruimte, en schept daarin automatisch twee logische partities: een / en een swap. Hetgeen ook je doel is.

Verdere uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier
(punt 6.1, de schuine letters, rechts in beeld)

Offline Elise

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 12:01:52 »
Dus toch Ubuntu opnieuw installen, jammer :P. Dat doe ik na het weekend dan wel. Heel erg bedankt voor alle hulp!
Edit: Als ik Ubuntu het zelf laat doen, laat ie Windows met rust toch? Die wil ik er graag ophouden als backup etc.

Edit2: Trouwens, als ik in Ubuntu zit terwijl ik die partitie vernietig, krijg ik dan geen major errors? Of moet ik het via de live-cd doen? Dat lijkt me eigenlijk wel logisch trouwens :P
« Laatst bewerkt op: 2010/08/27, 12:25:49 door Elise »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/27, 12:38:01 »
Via de CD, ja.  :)

Offline johande

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/27, 12:44:24 »
hoe zie ik of ik een swap partitie heb of gebruik maak van een file? Ik heb een weekje geleden 10.04.1 geistalleerd, maar ik heb dat nergens zien passeren tijdens de installatie. Het was ook een dual-boot waarop XP eal stond als 1ste OS. een partitie had ik nog niet op het ogenblik van de installatie van Ubuntu... ik heb gewoon gekozen voor "beschikbare vrije ruimte" als ik me goed herinner
« Laatst bewerkt op: 2010/08/27, 12:46:30 door johande »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/27, 12:55:29 »
hoe zie ik of ik een swap partitie heb of gebruik maak van een file? Ik heb een weekje geleden 10.04.1 geistalleerd, maar ik heb dat nergens zien passeren tijdens de installatie. Het was ook een dual-boot waarop XP eal stond als 1ste OS. een partitie had ik nog niet op het ogenblik van de installatie van Ubuntu... ik heb gewoon gekozen voor "beschikbare vrije ruimte" als ik me goed herinner

Kun je controleren via Systeem - Beheer - Systeemmonitor. Overigens zul je vast een swap hebben, want als je geen afwijkende keuzes maakt, krijg je die vanzelf.

Offline Elise

  • Lid
Re: Swap in ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/29, 17:28:05 »
Het is allemaal gelukt hoor, reinstalled in een kwartiertje en alles moet nu in orde zijn. Veel dank!