Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [SOLVED] unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.  (gelezen 877 keer)

Offline KeesDN

  • Lid
[SOLVED] unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Gepost op: 2014/12/21, 23:52:55 »
Hallo,

De unity-settings-daemon houdt bij het opstarten vaak mijn harde schijf minuten lang bezet.
Soms is de schijf zo bezet, dat er zelfs nog geen muiscursor geladen kan worden.
Als dat eindelijk afgerond is, dan werkt mijn computer normaal. Als ik dan even afmeldt en weer aanmeldt, dan duurt het weer minuten lang.

Ubuntu 14.04 LTS 64-bit
Desktop : Gnome Flashback Metacity
Gangbare goedkope NVIDIA kaart, GT 520 of zo.
De Home map is encrypted, dus dat maakt het nog langzamer.

Weet iemand een oplossing ?
Kan ik bij de configuratie iets uit zetten ?
Ik blijf liever de LTS versies gebruiken, maar ik zou naar 14.10 kunnen updaten, als ik maar weet dat het dan wel goed is.

De gnome-settings-daemon is ook aktief, omdat ik het gnome-control-center heb geinstalleerd.
Als test heb ik alles met gnome-settings-daemon en gnome-control-center verwijdert, maar dat hielp ook niet.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/30, 01:12:50 door KeesDN »

Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/22, 01:14:30 »
Hoe kan unity-settings-daemon draaien als je GNOME gebruikt? Ergens is er dan iets niet goed met je installatie van Ubuntu.

Offline KeesDN

  • Lid
Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/22, 01:18:47 »
Dat dacht ik dus ook.
Maar als ik het verwijder dan wordt ook "ubuntu-desktop" en "ubuntu-session" verwijderd.
En als ik unit-settings-daemon disable, dan worden usb geheugen stickjes of memory cards niet meer automatisch aangekoppeld en geopend.

Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/22, 11:55:48 »
Maar als je alleen GNOME Flashback gebruikt, dan heb je ubuntu-desktop en ubuntu-session helemaal niet nodig. ubuntu-desktop is zelfs een pakket waar je op Unity zonder kunt.

Offline KeesDN

  • Lid
Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/23, 01:37:00 »
Okay, dankjewel voor je antwoord, maar het lukt me nog niet.

Als ik 'unity-settings-daemon' wil verwijderen, dan wordt ook 'gnome-session-flashback' verwijderd.
Toen ik het toch probeerde bleef er geen session meer over om in te loggen, dus vanaf Ctr+Alt+F1 de 'flashback' terug gezet, en ja hoor, komt die unity-settings-daemon weer mee en even wachten en daar gaat hij weer minuten lang de schijf bezetten...

Het zit bij 14.04 raar in elkaar gedraaid.

Update: ik zal toch weer meer moeten gaan installeren, ik kan met mijn muis geen bestanden meer verplaatsen. Dus van alles van Unity en Ubuntu en Gnome komt terug.
Vervolgens heb ik toch maar LTS verlaten en ge-upgrade naar 14.10. Dat helpt nog steeds niet, unity-settings-daemon blijft minutenlang mij schijf bezet houden.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 11:27:50 door KeesDN »

Offline KeesDN

  • Lid
Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/16, 00:48:00 »
Het is helaas nog steeds aanwezig.
Op dit moment vind ik het teveel moeite om Ubuntu opnieuw te installeren, want het duurt weken voordat ik alles heb ingesteld, en misschien heb ik op het eind dan weer hetzelfde probleem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/16, 00:55:51 »
Probeer dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Stuk lichter en dus sneller op oudere apparatuur.

Offline KeesDN

  • Lid
Re: unity-settings-daemon houdt harde schijf bezet.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/21, 19:49:15 »
Dingen zoals Lubuntu en Xubuntu heb ik allemaal geprobeerd op oude computers hoor, ook Linux Mint natuurlijk. Voor mijn hoofdcomputer keer ik toch steeds terug naar Ubuntu.

Update: In february 2015 lijkt het twee keer zo lang te duren. Usb stickjes worden niet meer automatisch aangekoppeld en mijn printers zijn verdwenen. En kopiƫren en plakken van bestanden werkt in sommige situaties niet meer.

Het is niet dat ik vreemde dingen doe, ik gebruik Ubuntu al vanaf het eerste begin (daarvoor Debian). En ik heb nu geen tijd om alles opnieuw te installeren en in te stellen.

Update april 2015: In Ubuntu 15.04 bestaat het nog steeds, en er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Mijn computer staat bij het opstarten een lange tijd niets te doen, met een zwart scherm. Mogelijk werkt upstart nog niet goed.

Update 30 april 2015: On het motto "weg met de vooruitgang" heb ik nu de MATE desktop (Gnome2). MATE heeft zijn eigen "mate-settings-daemon", en die heeft niet die lange busy tijd van een paar minuten. Ik gebruik nu zelfs caja in plaats van Nautilus. Mijn eigen nautilus scripts moesten voor caja in een andere map, maar dat werkt gewoon allemaal.

Update 10 juni 2015: Nu blijft de mate-settings-daemon minutenlang mij computer bezig houden. Het blijft me dus nog achtervolgen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/10, 19:04:04 door KeesDN »