Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pkexec in plaats van sudo, hoe maak ik een polici kit  (gelezen 670 keer)

Offline peer

  • Lid
pkexec in plaats van sudo, hoe maak ik een polici kit
« Gepost op: 2020/04/20, 13:46:43 »
Ik gebruik tuxcmd als tweede filemanager om als root eenvoudige filehandelingen te doen.. Tot nu toe gebruikte ik hiervoor het commando "sudo tuxcmd" in de terminal. Hiermee maak ik twee fouten. Ten eerste start ik een grafisch programma met sudo in plaats van gksu, wat niet zo hoort. Ten tweede is het nu gebruikelijk om "gksu" te vervangen door "pkexec".
Om pkexec te kunnen gebruiken moet ik een policy kit file maken. Met behulp van google heb ik dat gedaan.
De filenaam is: /usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.tuxcmd.policy met als inhoud:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE policyconfig PUBLIC
 "-//freedesktop//DTD PolicyKit Policy Configuration 1.0//EN"
 "http://www.freedesktop.org/standards/PolicyKit/1/policyconfig.dtd">
<policyconfig>

  <action id="org.freedesktop.policykit.pkexec.run-tuxcmd">
    <description>Run TuxCmd</description>
    <message>Authentication is required to run TuxCmd</message>
    <defaults>
      <allow_any>no</allow_any>
      <allow_inactive>no</allow_inactive>
      <allow_active>auth_admin_keep</allow_active>
    </defaults>
    <annotate key="org.freedesktop.policykit.exec.path">/usr/bin/tuxcmd</annotate>
    <annotate key="org.freedesktop.policykit.exec.allow_gui">TRUE</annotate>
  </action>

</policyconfig>

Op mijn hoofdpc met Debian Testing KDE werkt dit zoals het hoort.

Ik heb daarna het policy-file gekopiĆ«erd naar mijn laptop (Debian 9 LXDE minimal) en daar ook uitgeprobeerd maar daar werkt het niet.  Als ik het commando "pkexec tuxcmd"geef in de terminal dan wordt in een popupscherm mijn wachtwoord gevraagd  maar daarna krijg ik de volgende foutmelding:
[tuxcmd:1713]: Gtk-Warning **: cannot open display:
Kennelijk moet ik nog iets aan de policy file aanpassen of toevoegen. Wie kan mij hiermee helpen?