Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi  (gelezen 2986 keer)

[opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Gepost op: 2014/03/07, 06:36:16 »
Ik zitzat met probleem.
Ik ben al meer dan 12 uur bezig om wifi aan de praat te krijgen op een Acer aspire 5100 onder Xubuntu Suicy Salamander 13.11.
Het betreft de ingebouwde wifi voorziening van het merk Broadcom van het volgende type:
06:02.0 Network controller [0280]: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller [14e4:4318] (rev 02)
 
Al tijdens de installatie ging het hopeloos fout, pas nadat ik software van derden uitzette verliep de installatie normaal.
De installatie bleef haken op bcmwl-kernel-source.

Bij de additional drivers zie ik een driver staan: Broncode van Broadcom 802.11 Linux STA Stuurprogramma van bcmwl-kernel-source gebruiken.
Dit had ik geprobeerd, werkte dus niet
Ook heb ik zitten klooien met B43 drivers, ook dat bood geen soelaas.

Iets doe ik gigantisch fout, maar wat?
Wel weet ik dat Broadcom en Xubuntu, maar ook andere Ubuntu afgeleiden een zeer ongelukkige combinatie is.

Ik ben er meer dan 12 uur zoet mee geweest, van alles al geprobeerd, dus de boel zal wel flink in de war liggen.
Ik zal Xubuntu na wat noodzakelijke uurtjes slaap wel opnieuw installeren, maar daar is dit probleem niet mee opgelost, als het überhaupt nog zonder investeringen in nieuwe hardware is op te lossen.
Zo niet, want het is toch mijn computer niet(ik zal zelf nooit een Acer aanschaffen), breng ik hem weer in oude Windows XP staat terug en geef ik dat ding terug met de aanbeveling deze laptop in den kliko te dumpen en gewoon een nieuwe aan te schaffen. Deze laptop is geen investering meer waard, niet eens een tientje.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/08, 01:50:38 door CB Interactive »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/07, 10:00:25 »
Op zo'n ouwe bak zou ik sowieso geen Xubuntu 13.10 zetten, maar Xubuntu 12.04 LTS. Beter verenigbaar met oude apparatuur, en veel langer ondersteund.

Misschien lukt 't beter in Xubuntu 12.04.4? Zo niet: tja, een tientje is toch niet veel geld.....
http://tweakers.net/pricewatch/316639/tp-link-tl-wn725n.html

Daar moet je overigens nog wel een stuurprogramma voor installeren, maar daar heb ik een simpele stap-voor-stap-handleiding voor gemaakt:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8188EU-chipset-0bda:8179-
(punt 3, rechterkolom)

Indien geen optie: niet in de kliko liefst, maar naar de milieustraat: zo'n ding zit tjokvol giftige zware metalen....

Re: Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/07, 13:25:42 »
De milieu straat dan, wat jij wil.
Ik ga er niet meer mee verder.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/08, 04:39:27 door CB Interactive »

Re: Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/07, 14:39:06 »
Sorry dat ik zonet wat kortaf reageerde.

De huidige versie is 13.11, maar ik heb weet ik veel hoeveel distro's geprobeerd, ook 12.04 LTS en allemaal hetzelfde probleem.
Dit is een puur hardware probleem.

Ik probeer nog ff een andere distro, Linux Mint 13 Xfce voor de lol.

Wat Xubuntu 13.11 betreft. Ik ben ook niet geheel nieuw in Linuxland en op mijn eigen laptop, een simpele Medion van de Aldi :D draait het al 2 maanden als een tierelier en alle hardware wordt gewoon ondersteund. Alleen mijn dvd brander doet het niet, maar die deed het onder Windows 7 ook niet, deze drive is echt defect en zal ik ooit moeten vervangen(deze laptop is het nog wel waard). Maar die laptop is ook een stuk jonger. Ik ben dan ook absoluut niet vies van experimenteren.

Dat Acer barrel was al afgeschreven en diende alleen voor het weergeven van Youtube filmpjes en het afspelen van MP3'tjes, helaas zat er Windows XP op.
Die maat van mij wou hem al weg doen, toen opperde ik dat die computer misschien nog wel geschikt is voor Linux.

Je moet er een beetje geluk mee hebben ook, helaas met deze niet. Geloof me, enige investering is heel dat ding niet meer waard, een tientje is al veels te veel, het mag dus niks kosten.
Sommige hardware is simpelweg niet voor Linux geschikt, maar om nou weer naar een workaround terug te grijpen, het is het niet waard.

Re: Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/08, 00:26:02 »
Inmiddels weet ik al iets meer, iig heb ik een tip:
Ik liep tegen het probleem aan dat meerdere images niet goed opstartte.

In eerste instantie dacht ik dat mijn geheugenstick corrupt was geworden.
Ik een externe hdd genomen en daar een image van Linux Mint 13 (maya) opgezet en wederom bleef de boel al tijdens het opstarten hangen. Ook het uitschakelen met de fysieke wifi schakelaar bood geen soelaas.

Deze problemen komen veelvuldig voor op schootcomputers met een broadcom b43 kaartje.

Nu de tip om iig de installatie voorspoedig te laten verlopen:
1 Koppel de computer af en haal de accu eraf
2 Men neme een kruiskop schroevendraaiertje en maak het gedeelte los waaronder het wifikaartje zit
3 haal voorzichtig beide stekkertjes los, noteer hoe ze gezeten hebben en verwijder het kaartje.
4 plaats de afdekkap weer terug en zorg ervoor dat die 2 losse draadjes niet tegen een print aan komen, anders krijg je sluiting=einde oefening ;)
5 Plaats de eventuele accu terug en sluit de computer weer aan
5 installeer de mikmak en controleer of de computer de nieuwe installatie opstart.
6 sluit de boel weer af en koppel de computer weer los en verwijder de accu
7 plaats het wifikaartje weer terug en sluit de draden weer aan zoals ze gezeten hebben
8 schroef de afdekplaat weer terug EDIT: en sluit alles wederom weer aan.

Nu zal de computer waarschijnlijk vastlopen bij het opstarten, zie volgende antwoord om dit probleem te verhelpen.

Op die manier krijg je iig een ubuntu installatie voor elkaar

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 2014/03/08, 17:28:41 door CB Interactive »

Re: Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/08, 01:48:35 »
Toen kwam de meester, ik zelf dus  =D met de werkende oplossing:

Want was de vorige tip bedoeld om Linux Mint 13 te kunnen installeren, na eenmaal het wifi kaartje terug geplaatst te hebben, startte de kersverse installatie niet meer op, het beeld bleef zwart en bleef de boel hangen.

Ga als volgt te werk:

1 druk in het grub menu bij de bovenste optie op de letter 'e'
2 zoek de volgende regel:
linux /vmlinuz-3.2.0-23-generic root-UUID=febe472a-a3b5-4fa9-ab01-ccc31ea34040 ro quiet splash $vt_handoff
voeg deze regel toe voor 'quiet splash' toe :
b43.blacklist=yes
dus zo:
linux /vmlinuz-3.2.0-23-generic root-UUID=febe472a-a3b5-4fa9-ab01-ccc31ea34040 ro b43.blacklist=yes quiet splash $vt_handoff
3 Druk op de combinatie ctrl + x, de computer start nu zonder problemen op als het goed is.
4 Open de Terminal en voeg de volgende toverspreuk toe gevolgd door een druk op de enter toets waarna je het wachtwoord in moet voeren.
sudo apt-get install firmware-b43-installer5 Start de computer opnieuw op.
6 Als de computer helemaal is opgestart controleer je of de draadloze functie werkt, als het goed is verschijnt er nu een lijst met verbindingen waar je uit kunt kiezen. Klik op je eigen router en voer je wifi wachtwoord in.
7 Je kunt nu draadloos internetten, enjoy  8-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/08, 08:21:28 »
Petje af. Mooie prestatie.  :)

Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/08, 17:21:00 »
Ik hoop dat een ander er ook wat aan heeft :)

Zo zag ik dat dit probleem veelvuldig voorkwam, maar het verbaasde mij dat ik nergens een Nederlandstalige oplossing vond.

Net als dat de maatschappelijk sociale geschiedenis zich continu herhaald, zo komt dit ook bij computers voor.
Een dergelijke truuk die ik uit had gehaald was dan ook niet nieuw en dateert zelfs nog uit het MS-DOS/Windows 3.11/Windows 95 tijdperk meen ik me nog te herinneren(hoewel ik nog het uiterlijk en de leeftijd van een wizzkid heb(37), net opgedroogd achter mijn oren draai ik toch al meer dan 25 jaar mee in het (hobby) informatica/computervak  :) :D).

Namelijk in vroegere tijden gaven bepaalde isa en pci kaarten, metname geluidskaarten, netwerkkaarten, harde schijf controllerkaarten etc. nog weleens problemen met het installeren van Windows destijds. Toen was een effectieve manier om voor de installatie van een besturingssysteem tijdelijk de hardware te verwijderen en deze pas na de installatie van het besturingssysteem terug te plaatsen.

Gisteren tijdens een fietsrit dacht ik: 'Hoe deed ik dergelijke situaties vroeger oplossen en zou dit misschien ook niet voor een Linux installatie het geval kunnen zijn?'
Eenmaal weer thuis ging ik het eens proberen in de praktijk en jawel, het werkte :)

Nu is het softwarematig ook wel mogelijk, maar de manier verschild per (Ubuntu-familie) distributie. Mijn methode werkt voor praktisch elke distro.
Immers, wat er fysiek niet in zit, kan geen conflicten tijdens de installatie veroorzaken ook ;)

Ik hoop ook in de toekomst op een positieve manier uit de hoek te kunnen komen.

Mocht ik tegen een probleem aanlopen en zelf een oplossing weten te verzinnen, zal ik deze oplossing ook met mijn medemens delen, immers is het wel zo netjes dat Linux gebruikers elkander helpen. Dit geeft mij bovendien een heerlijk gevoel in de strijd tegen het commerciële computeren. Bedoel, die software reuzen hebben hun zakken al genoeg gevuld en daarom gaf ik het dus ook niet op  8-).
« Laatst bewerkt op: 2014/03/08, 17:22:39 door CB Interactive »

Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/08, 17:40:13 »
Sorry wist ik ff niet.
Ik ben niet nieuw met Linux, wel nieuw op dit forum :)

Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/09, 17:36:52 »
Die oude manier kwam vroeger ook veelvuldig op andere fora voor.

Ik ben alleen nog een uitleg verschuldigd over wat dit probleem precies veroorzaakt.

Eigenlijk is de verklaring achteraf best wel simpel, want wat is nou het geval:
In geval van Linux Mint wordt tijdens het booten geprobeerd om de b43 firmware in te laden, maar omdat die firmware niet aanwezig is, blijft de boel dus hangen.
Een soortgelijk probleem doet zich ook voor bij Xubuntu, alleen uit dit probleem zich anders: De computer start namelijk gewoon op vanaf de dvd-rom/usb-stick/partitie (externe) hdd, echter werkt wifi niet tijdens een livesessie. In tegenstelling tot Linux Mint 13 Maya, blijft Xubuntu niet hangen tijdens het booten, maar blijft het hangen tijdens de installatie als je de software van derden aangevinkt heb staan.
In dit geval wordt geprobeerd om de firmware tijdens de installatie te laden, maar er is simpelweg geen firmware aanwezig en blijft hierop dus hangen.

Ook in geval van Xubuntu is het eveneens verstandig om het wifikaartje voor het installeren te verwijderen, grote kans dat na de installatie de bovengenoemde methode om de b43 firmware tijdens het booten op de zwarte lijst te zetten dmv dit toe te voegen in grub: b43.blacklist=yes.
De kans is dan ook groot dat dezelfde toverspreuk 'sudo apt-get install firmware-b43-installer' en een complete reboot dit euvel op zou kunnen lossen.

Als er mensen zijn dit deze truuk met succes hebben toegepast, verneem ik dit graag :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 17:39:29 door CB Interactive »

Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/23, 14:36:23 »
In dit topic lees je hoe moeizaam ik probeer een Asus A6K in Linux aan de praat te krijgen.
Zo wordt, na installatie -nu van LinuxMint 16 Cinnamon-  er geen mogelijkheid voor draadloos geboden.
Maar die Asus heeft ook een Broadcom B43 wireless driver. En, wie schetst mijn verbazing; na het intoetsen van -wat Pjotr een toverspreuk noemt - sudo apt-get install firmware-b43-installer ,gevolgd door een reboot, was het probleem opgelost. Daar kwam geen schroevendraaier aan te pas!
Dankjewel voor de tip.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: [opgelost]Acer Aspire 5100 Xubuntu 13.11 geen wifi
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/26, 18:43:41 »
Verschilt per hardware config.
Probleem waren op dat Acer laptopje erger, die had een beetje ongelukkige config waardoor de installatie bleef hangen.

Ik beweer dus niet dat je bij elke laptop het wifikaartje perse moet verwijderen, deze ingreep is alleen nodig als al het andere niet werkt zoals bij dat Acer bakje(die nu als een zonnetje loopt).

Een extreme oplossing voor een extreem geval :P