Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XBMC  (gelezen 10584 keer)

Offline johande

  • Lid
XBMC
« Gepost op: 2011/02/24, 12:37:10 »
Ik heb een paar vraagjes hierover:

1. Kan ik XBMC gebruiken op een PC die boven op de slaapkamer staat om filmte kijken op een TV die beneden staat? hoe beden ik hem dan, met romete control of...?
2. Heb ik een XBox nodig f volstaat een TV?
3. Staat de PC met XBMC best naast mijn TV?
4. Hoe wordt de conectie PC en A/V receiver en TV gedaan?
5. zij er beter alternatieven om films en muziek te streamen naar mijn Home Theatre setup beneden in de living?

Alvast bedankt, Johan
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 15:18:34 door johande »

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/24, 13:47:01 »
alvast bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik zou dus beter een laptop voor deze dingen gebruiken en deze aansluiten o pde TV wanneer nodig...?
Heb heb je voorbeelden van zo'n goedkope mediaspelertjes? Heb ik XBMC dan nog nodig met zo'n spelertje?

Re: XBMC
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/24, 14:00:19 »
Ikzelf heb een media pc waar xbmc op draait. Mijne staat beneden naast mijn tv. Ik heb een centrale server in de meterkast waar alle media op staat, en een bekabeld GB netwerk door het hele huis liggen. Boven op een kamer die over is staat mijn desktop, die kan ook via HDMI op een flatscreen, zodat de kinderen daar via XBMC (vanaf diezelfe server) films kunnen kijken.

XBMC is wel een van de beste media software beschikbaar, althans dat is mijn mening, ben zeer tevreden over de mogelijkheden en de codecs.

antwoorden

1 Is bijna niet te doen, moet je lange kabel voor hebben. Draadloos zou ik niet doen, geen goede mogelijkheid, snelheid voor HD films.
Afstandsbediening voor mijn media pc kan ik op drie manieren doen, Toestenbord, Logitech DiNovo, Afstandsbediening van HTPC kast en via mijn   android telefoon.

2 Niet nodig, kleine pc is genoeg.

3 Inderdaad het makkelijkst.

4. Ik heb een HDMI kabel naar TV (1920 x 1080 resolutie) en een audio kabel naar AV receiver.

5. Zal best wel. Geen idee.


alvast bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik zou dus beter een laptop voor deze dingen gebruiken en deze aansluiten o pde TV wanneer nodig...?
Heb heb je voorbeelden van zo'n goedkope mediaspelertjes? Heb ik XBMC dan nog nodig met zo'n spelertje?

Als je een mediaplayer hebt, die heeft software nodig als je media wil streamen vanaf een PC, zoiets als MediaTomb. Of XBMC dat kan weet ik niet, er is wel een mogelijkheid om XBMC als server in te stellen in instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 14:02:53 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: XBMC
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/24, 15:02:03 »
Ik heb zelf ook een htpc met Ubuntu 10.04 en XBMC, dit kan een vrij licht pc-tje (al dan niet in een mooie AV kast) of bijvoorbeeld een ION systeem. Om een lichte pc te kunnen gebruiken is het handig als je een (recente) Nvidia videokaart hebt. Je kan dan namelijk mbv VDPAU gebruik maken van hardware matige video versnelling. Je videokaart doet de HD decodering waardoor je cpu veel minder wordt belast. Vandaar dat die ION systeempjes (=Atom processor + Nvidia video) HD films kunnen weergeven, dat zou een Atom op zichzelf nooit kunnen.
In mijn setup is de htpc een P4, zo'n standaard relatief stille kantoor machine met een Nvidia 8400GS van 3 tientjes en daar kan ik gewoon HD films mee kijken. Systeem staat in het AV meubel onder mijn TV en is verbonden via dvi --> hdmi (beeld) en standaard audio kabeltje. Ik gebruik deze setup niet alleen als htpc, maar ook om te internetten etc. Vandaar dat ik het hele zaakje bedien met een Enermax aurora micro wireless. Erg fijn toetsenbord met trackball waardoor je muis+tb in 1 hebt...

In mijn beleving is een htpc met XBMC ook de beste optie, want bij die media spelers ben je altijd afhankelijk van de fabrikant voor toevoegingen/uitbreidingen/nieuwe codecs etc.

Veel info overigens ook op xbmc.org of xbmcfreak.nl

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/24, 15:18:04 »
Ik heb zelf ook een htpc met Ubuntu 10.04 en XBMC, dit kan een vrij licht pc-tje (al dan niet in een mooie AV kast) of bijvoorbeeld een ION systeem.
is deze wireless?
Wat is juist een ION-systeem?
is deze PC ook je download PC? Of hoe zet je films/muziek op deze PC, of staan deze op een andere PC?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 15:51:43 door johande »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: XBMC
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/24, 16:30:55 »
Ion werkt met vdpau een driver die de decodering van je films afhandeld in je GPU. Voor een minimale ubuntu (zonder desktop) met alleen xbmc zie:
http://www.xbmcfreak.nl/downloads/
Voor beeldje is bijvoorbeeld een zotac ion itx boardje met of zonder wifi. http://xbmc.org/theuni/2010/05/04/zotac-shows-off-with-xbmc/ Zelfs zotac showt ermee en heel betaalbaar.
Binnen XBMC kun je vele pluins installeren. Ook een transmission p2p plugin dus je kan er ook prima mee downloaden.
Ik zet mijn films op de schijf met NFS share maar dat kan ook via samba.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: XBMC
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/24, 16:33:54 »
Ik heb mijn htpc bedraad aangesloten, dat vind ik makkelijker en is meestal sneller/stabieler.

Een voorbeeld van een ION systeempje is bijvoorbeeld de Shuttle XS35GT
Hier nog wat algemene info van wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Ion
Enige nadeel van ION is dat als het film format niet hardware matig versneld kan worden dan is de processor te zwak om dat in z'n eentje te doen. Gevolg zou stotterend beeld zijn...

Hier wat info over wat een ION systeem wel/niet hardware matig kan versnellen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo
Dus als je films in deze formaten hebt dan helpt de videokaart mee, even kijken naar de videokaart versies. Ik moet wel zeggen dat de meeste gedownloade films in een geschikt formaat aangeboden worden op nieuwsgroepen etc dus zou je met een ION systeem af kunnen. Hou er overigens wel rekening mee dat Blu-ray en Linux geen grote vrienden zijn, dus dat gaat niet zonder meer werken...

Deze pc is niet mijn download pc, maar dat zou het wel kunnen zijn. Echter omdat de pc verder niet zo krachtig is, is het uitpakken/repareren (bij downloads uit nieuwsgroepen) niet bijzonder snel. Ik heb op mijn studeerkamer boven een veel krachtigere pc staan die de downloads en uitpakken/repareren verzorgt. Omdat zowel die werkpc als mijn htpc op hetzelfde netwerk zit, heb ik op de werkpc een map gedeeld en vandaar uit draai ik films en muziek op de htpc in de woonkamer. Verder niet gestreamd of zoiets, gewoon alleen de map toegankelijk maken dmv samba/delen. Vervolgens op de htpc in xbmc aangeven waar het programma de films en muziek kan vinden en draaien maar.

nou ja, suc6 weer!

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/24, 18:49:24 »
allemaal bedankt voor de verduidelijking...

Offline softbart

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/24, 18:53:00 »
Puntje 5 van @Buzzin. ideaal.

groet,

Theo

Re: XBMC
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/24, 19:06:30 »
Koop gewoon een streaming video speler dan stream je van je pc naar de speler http://www.wifimedia.eu/catalog/acryanplayonhdmini2-p-1711.html. Of gewoon via externe harde schijf of al heb je een NAS kan je die gebruiken om vanaf daar te streamen. Ook kan je een Mini-PC gebruiken maar deze zijn gewoon belachelijk duur en dan heb je een pc van 10 jaar geleden in mini formaat, voor dat geld haal je bijna een game pc (die van dell in ieder geval). Of je zet je pc naast je TV en installeer een mooi programma als boxee: http://www.boxee.tv/ werkt onder Ubuntu 10.10
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Dimi77

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/24, 20:03:10 »
Ik werk hier nog met een xbox1 en stream vanaf me server met samba, werkt als een trein. Ook kan je op je pc of op Android tablet/telefoon je xbmc bedienen, maar ik doe het gewoon via de joystick.

 

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: XBMC
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/24, 20:19:54 »
Of je zet je pc naast je TV en installeer een mooi programma als boxee: http://www.boxee.tv/ werkt onder Ubuntu 10.10

Pssst, Boxee is gebaseerd op XBMC.... :rolleyes:

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/24, 20:50:59 »
Koop gewoon een streaming video speler dan stream je van je pc naar de speler
Waar moet je dan de film die je wil bekijken "aanzetten"? Via de PC (boven) of kan je dan vanaf beneden bij de mediaspeler? en hoe dan, komt er op de TV een lijst met films/mp3's die op de PC staan?

Offline softbart

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/25, 09:51:33 »
Koop gewoon een streaming video speler dan stream je van je pc naar de speler
Waar moet je dan de film die je wil bekijken "aanzetten"? Via de PC (boven) of kan je dan vanaf beneden bij de mediaspeler? en hoe dan, komt er op de TV een lijst met films/mp3's die op de PC staan?
Vanaf de mediaplayer , met een netwerkaansluiting naar de PC/NAS of via USB/schijf, e.e.a afhankelijk vande uitvoering, met de afstandbediening keuzes maken.

groet,

Theo

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/25, 10:10:04 »
Wat ik bedoel is eigenlijk.. kan ik met zo'n simpele mediaspeler vanuit mijn luie zetel (beneden), een film/mp3-album selecteren die (boven) op de pc staat. zoja, hoe dan... kan ik dat aflezen op het TV scherm of op een display op de afstandbediening of....?

Offline Dimi77

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/25, 11:53:07 »
Ja dat kan wel maar je moet wel de mappen waar je mp3/films staan delen over je netwerk. En dan in je media player beneden de mappen op zoeken op je netwerk door middel van de ip(als de media player ze zelf niet vind). En dan je mp3/films luisteren kijken. De media player moet je natuurlijk wel aansluiten op je tv voor de films en voor mp3 op je stereo. Bijna elke media player heeft wel een interface en die zie je dan op je tv.

Re: XBMC
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/28, 15:06:03 »
Ik heb de PC met xmbc op de studeerkamer staan. Kan die op afstand bedienen via iPad en iPhone. Even zoeken in de AppStore naar xmbc en je vindt meerdere apps. Ook gratis.

Er zijn ook plugins beschikbaar voor diverse afstandsbedieningen, dan moet je wel ergens een IR ontvanger hebben staan.

De verbinding naar de TV beneden heb ik nog niet op orde. Daar wil ik eigenlijk een draadloze hdmi zender oid voor in zetten. Dan kan ik ook makkelijk andere TV's aansluiten.

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/02, 10:42:00 »
Ik zou mijn XBMC computer rechtstreeks aan de TV kunnen hangen. Er staat wel een muur tussen TV en PC. De XBMC computer kan draadloos verbinden met andere PC die boven staat.

Hoe bedien ik mijn XBMC computer vanuit de zetel. Werkt een draadloos keyboard+muis door een muur en op ongeveer 5 meter astand of zijn er andere mogemijkheden buiten ipad of/en iphone.


Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: XBMC
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/02, 11:05:05 »
XBMC remote vanaf een android toestel werkt goed.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/02, 11:14:25 »
XBMC remote vanaf een android toestel werkt goed.

dat zijn waarschijnlijk dure toestellen, zoals een ipad of iphone? en om alleen als remote te gebruiken zie ik zo'n aankoop niet zitten

Re: XBMC
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/02, 11:18:30 »
Als je niet over een android beschikt, of de mede bewoners niet afhankelijk wilt maken van jouw telefoon, kun je ook een IR afstandsbediening overwegen. Ik heb ergens een lijst gezien van remote's waarvoor er plugins beschikbaar zijn, maar kan die nu even niet terug vinden.

Je kunt ook op zoek gaan naar een media center remote, zie de link voor reviews van een aantal opties. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Remote_Control_Reviews Schijnen goed verkrijgbaar te zijn via marktplaats.

Je moet dan met je kabel tussen TV en xbmc ook even een kabeltje voor de IR ontvanger meenemen.

Nog een tip: http://forum.xbmcfreak.nl/
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 11:22:36 door DirkJan »

Offline johande

  • Lid
Re: XBMC
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/02, 11:30:19 »
bedankt.

Als ik via de XBMC computer ook wil surfen en mijn mail bekijken op de TV, is het toch beter van een draadloos klavier en muis... denk ik zo.