Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server  (gelezen 1472 keer)

Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Gepost op: 2011/04/23, 01:16:25 »
Hoi

Ten eerste ik ben nieuw hier op het Forum.
Ik ben op zoek naar hulp voor het instellen van een Dedicated server op een OS zoals Ubuntu 10.10 server (waar ik nu mee rommel) teminste de Desktop versie geprobeert.
Ik ben een systeem aan het configureren en kan maar weinig vinden op het web over wat ik precies wil doen.

Wat ik uiteindelijk met mij systeem wil doen is het volgende:

Het moet deels functioneren als media centrum (muziek vooral) Er komen 2 HDD in 1x 120gb 1x 80gb
Ik ben nu de 120gb schijf aan het formateren en Winxp erop voor instaleren (sp1) met ubuntu als dualboot, dit is omdat nog heel weinig ervaring heb met Linux OS systemen en dus een Windows achter de hand wil hebben.

Als 2e wil ik dit systeem gebruiken als Dedicated server Tussen mij en 3 Vrienden.
(Dit heb ik eerder all draaiend gehad onder Win xp)
Dus ik wil graag weten hoe ik te werk moet gaan met welke Linux en hoe ik Dedicated servers kan draaien voor : Battlefield 1942 , Counter strike: Source ,

Dit eventueel zonder windows& mischien een andere versie? wat voor beginnende Icter het makkelijkst is ;)

Gr BBQ

Offline Bloom

  • Lid
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/23, 11:53:39 »
Ubuntu Server is bedoeld om er zeer compacte servers mee te maken en daarom heeft de maker er geen GUI (grafische desktop) in gezet. Je moet dus vertrouwd zijn met de opdrachtregel van Linux en met name Ubuntu om hier mee te kunnen werken.
Computer Totaal heeft onlangs een aantal cursussen gepubliceerd over het installeren en beheren van een Ubuntu Server die je wellicht nuttig vindt:
Deel 1: http://computertotaal.nl/article/21905/uw-eigen-linux-server.html
Deel 2: http://computertotaal.nl/article/22217/uw-eigen-mailserver.html
Deel 3: http://computertotaal.nl/article/22491/tweaks-voor-uw-ubuntu-server.html

Overigens heeft de auteur nog iets heel belangrijks vergeten: het installeren van een webinterface voor het serverbeheer. Dat is immers de oplossing die meestal gebruikt wordt om een server compact te houden en om toch via een GUI te kunnen beheren zonder dat je een desktop moet installeren.

Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/23, 21:05:38 »
OKe chill thanks  =D
Maar dan is Ubuntu toch niet echt iets voor mijn plannen.

Ik wil graag wel een Desktop iets hebben omdat ik met Media players voor muziek te draaien, of kan dat ook met Ubuntu?

Offline MKe

  • Lid
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/23, 21:15:23 »
Je kunt zonder problemen een grafische omgeving installeren op een server. Het wordt alleen niet standaard gedaan omdat het net iets meer resource gebruikt die je op een server vaak voor andere dingen nodig hebt. Maar het is geen enkel probleem om Gnome, KDE of een andere omgeving te installeren.

highse

  • Gast
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/23, 21:27:54 »
Ik gebruik SRCDS  SRCDS voor mijn counterstrike server. Daar staat ook een handleiding op hoe je het opzet zowel voor linux als windows.

gl

Offline Bloom

  • Lid
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/23, 22:34:09 »
Om de standaard Gnome desktop met alle bijhorende applicaties op een server te installeren:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/23, 23:03:27 »
Hey wacht eens, waarom wil je een dualboot op een server?
Je kunt ze ook niet allebei tegelijk draaien.
Als je het echt zo wilt doen, installeer Citrix Xen op je dedicated server, en je kan gewoon meerdere machinetjes naast elkaar draaien, dus ook Windows XP en Ubuntu, en dat kan wel tegelijk.

Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/24, 02:44:50 »
Oke dan heb ik liever een Soort van Desktop versie om me Dedicated servers te draaien & me mediaspeler.

Kan iemand mij een versie van linux aanraden voor beginner als ik? Die ubuntu server is met denk stapje te hoog gegrepen voor iemand als mij met weinig ervaring in linux :P?

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/24, 05:38:29 »
Op de desktop versies van Ubuntu kun je met een gerust hart dezelfde services draaien om een server voor thuis mee in elkaar te knutselen, als op de 'officiele' Ubuntu server versie ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/24, 08:04:37 »
Je kunt, zoals Felix dit al zegt, alles op een Desktop versie doen, als op een Server versie, alleen kan het wat zwaarder zijn door de grafische schil en grafische Apps, wat niet nodig is voor een server.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/24, 10:09:25 »
Je kunt, zoals Felix dit al zegt, alles op een Desktop versie doen, als op een Server versie, alleen kan het wat zwaarder zijn door de grafische schil en grafische Apps, wat niet nodig is voor een server.

Als je goede hardware hebt, die aan de eisen voldoen die gesteld worden, dan is een grafische desktop ook geen probleem. Overigens, met de desktop versie draai je eigenlijk al een server .. X ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: Geen succes in Linux met het Draaien van Dedicated server
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/24, 11:03:05 »
Wat dacht je aan al die spelletjes die op de Desktop versie komen?
Die zou ik gelijk wegtiefen als ik een Desktop versie ook serieus als Server ga gebruiken.
Ik heb heel graag met Linux servers, maar het moet ook zo min mogelijk overbodigheden bevatten.