Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 10.04 wil niet opstarten  (gelezen 4217 keer)

ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Gepost op: 2010/04/06, 11:56:12 »
In een poging om mijn dongle werkend te krijgen heb ik zojuist 10.04 gedownload en wil ik het programma opstarten. Alleen mijn cpu leest de exe bestanden niet. wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik 10.4 erop?

9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/06, 12:09:48 »
hoe gaat dat? mijn cpu ziet de cd maar daar houdt het ook me eop. kan niks openen ...

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/06, 12:27:29 »
heb het via de alt f2 modus geprobeerd maar lukt niet...

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/06, 12:35:20 »
hoe gaat dat? mijn cpu ziet de cd maar daar houdt het ook me eop. kan niks openen ...

Ik constateer dat je tegen problemen aanloopt die je wellicht had kunnen ondervangen door eerst eens wat te lezen over het OS.
Je zet nu je vraag uit in verschillende topics en ook dat is niet erg handig voor de beantwoorders op dit forum.

Ga eerst eens rustig http://sites.google.com/site/computertip/ lezen. Je vindt daar ook een artikel over slecht of geen draadloos internet.

Gr Ruud

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/06, 12:38:37 »
Dag Ruud,

Ik heb me ingelezen maar de ene site zegt dat draadloos internet wel mogelijk is en de ander niet. Als een van de tips werd op dit forum gegeven het updaten van 9.10 maar mijn cpu lijkt nu definitief in de war. Wat ik nu wil is eigenlijk het volgende en daar heeft tot nu toe nog niemand me mee kunnen helpen

Ubuntu eraf halen zodat ik xp er weer op kan zetten. Daarna wacht ik totdat de linksys adapter wel gelinkt kan worden aan bijv 10.4

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/06, 12:43:25 »
Wat bedoel je precies? Start de CD niet op? Ik denk dat je dat via de BIOS moet instellen.
Als je geluk hebt staat er onderin ook "*sneltoets* for bootmenu", dan druk je gewoon op de sneltoets en dan klik je cd aan..

Draadloos netwerk werkt meestal wel hoor (9 van de 10 gevallen gewoon wel), maar soms werkt het ook nit goed (sitecom adapters vooral geven vaak problemen) Een mooie manier om te kijken of het goed gaat is om hem via de CD op te starten en dan proberen te internetten..

Windows er weer op gooien doe je door een Windows cd erin te stoppen..
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/06, 12:45:45 »
Ubuntu leest geen .exe...
En al kon hij dat, Windows Drivers zijn geschreven voor een Windows systeem, dus dan werken ze nog niet. (Een beetje alsof ik een huisdeur in een auto zet, de drivers zijn op vorm gemaakt voor Windows).

Wat is precies je probleem, kan je dat even duidelijk neerzetten? Staat Ubuntu 10.04 er al op? Zo nee, hoezo weet je dan dat het internet niet werkt. ???
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/06, 12:57:45 »
Windows er weer op gooien doe je door een Windows cd erin te stoppen..

dat is een van de weinige dingen die ik wel snap:-) maar helaas denkt mijn cpu daar anders over...er kan niks meer worden geopend ubuntu is een beetje in de war geloof ik

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/06, 13:06:15 »
Hoi sjoerd. het probleem is als volgt

ubuntu 9.10 staat erop en ik kan er niet draadloos mee op het net met mijn linksys WUSB54G adapter

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/06, 13:14:13 »
Windows er weer op gooien doe je door een Windows cd erin te stoppen..

dat is een van de weinige dingen die ik wel snap:-) maar helaas denkt mijn cpu daar anders over...er kan niks meer worden geopend ubuntu is een beetje in de war geloof ik

Misschien is het een optie om contact op te nemen met een steunpunt in de buurt! Ik ga er even van uit dat je een leek bent op het gebied van Ubuntu en dan is het gewoon niet eenvoudig om je via het forum op gang te helpen.

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/06, 13:16:56 »

Windows er weer op gooien doe je door een Windows cd erin te stoppen..

Mits het BIOS goed ingesteld is!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/06, 14:05:27 »
......... zojuist 10.04 gedownload en wil ik het programma opstarten. Alleen mijn cpu leest de exe bestanden niet.

Als je Ubuntu 10.04 hebt gedownload, kun je geen .exe-bestand(en) hebben gedownload, dus wat en waar heb je dan precies gedownload? En welk programma probeer je op te starten? Wil je Ubuntu misschien installeren als WUBI-installatie? Dus als 'programma' binnen Windows?

Is een WUBI-installatie NIET de bedoeling, brand dan het .iso-bestand van Ubuntu dat je hebt gedownload, op cd/dvd en kies daarbij in het brandprogramma voor de optie 'Image branden', o.i.d. Daarna zorgen dat in het BIOS het cd/dvd-station als eerste boot staat ingesteld, cd/dvd in het station en de pc opnieuw opstarten om Ubuntu te installeren.

Of je wacht tot iemand een (waarschijnlijk snellere) oplossing weet voor die Linksys i.c.m. Ubuntu 9.04. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/06, 14:15:06 »
Windows er weer op gooien doe je door een Windows cd erin te stoppen..

.......... helaas denkt mijn cpu daar anders over...er kan niks meer worden geopend ubuntu is een beetje in de war geloof ik

Ubuntu bemoeit zich niet met het opstarten van een pc/laptop met daarin een Windows-cd......... Dus wanneer jouw pc/laptop niet wil opstarten van die cd ligt het probleem elders. Bijvoorbeeld in het BIOS, waar het cd/dvd-station niet als eerste boot staat.

Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/06, 14:28:20 »
en hoe verander ik dat? ben al sinds gisteravond bezig om ubuntu werkend te maken en het wil nog niet vlotten....

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/06, 14:51:02 »
Beide topics te samen gevoegd.
Groeten het Team.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: 9.10 vervangen voor 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/06, 15:03:07 »
en hoe verander ik dat?

Het BIOS van de pc kun je bereiken via een toets die tijdens het opstarten op het beeldscherm staat. Vaak is het de Del-toets, maar het kan ook één van de Functietoetsen zijn of, zoals Sjoerd Broekhuijsen al schreef:
'Als je geluk hebt staat er onderin ook "*sneltoets* for bootmenu", dan druk je gewoon op de sneltoets en dan klik je cd aan..'

Weet je welke toets je moet gebruiken, dan druk je die in op het moment dat je bij het (opnieuw) opstarten van de pc een lap tekst op het scherm ziet verschijnen, met info over de hardware e.d.
In het BIOS werkt je muis niet, dus je moet m.b.v. de pijltjes-toetsen naar tabblad Boot, waar je de volgorde van opstarten kunt wijzigen. Zet hier het cd/dvd-station als eerste boot (een keuze bevestig je met de Enter-toets) en sla die wijziging op via Save & Exit (staat waarschijnlijk ergens op het meest rechtse tabblad).
Daarna cd/dvd in het station en pc opnieuw opstarten.


Edit: mocht je het niet aandurven zelf iets in het BIOS te wijzigen, dan kun je misschien een 'computerkenner' in je omgeving vragen of die het wil doen, of je kijkt op http://kaart.ubuntu-nl.org/ of er een steunpunt in de buurt woont die je wil helpen.

Heb je iets in het BIOS gewijzigd, maar twijfel je eraan of dat een juiste wijziging was, dan sluit je het BIOS gewoon zónder de optie Save & Exit te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/06, 15:17:51 door Mikkel »

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/06, 15:22:14 »
En elke bios heeft ook een optie "terug naar standaardinstellingen' of "reset defaults", dus bang zijn om iets te vernaggelen hoeft niet echt.

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/06, 15:35:31 »
bedankt voor jullie hulp en geduld ondanks mijn stomme vragen. De bios instellingen waren idd niet in orde en heb nu wel moeiteloos 10.04 kunnen installeren. Helaas zonder het gehoopte resultaat. KOn nog steeds niet draadloos internetten. Zelfde probleem als voorheen: cpu ziet mijn netwerk wel, ik kan mijn ww invoeren maar onmiddelijk daarna wordt ik gedisconnect

Re: ubuntu 10.04 wil niet opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/06, 16:07:51 »
gebruik je een beveiliging en zo ja, welke? Wep, WPA?

zou je ook de output van lsusb hier kunnen posten?

Gr Ruud